اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  حماسه و مقاومت

وعده امام حسین(ع) به شهید مدافع حرم: شب قدر سال آینده پیش ما هستی!

پدر شهید مدافع حرم علی امرایی می‌گوید: علی می‌دانست شهید می‌شود؛ چون امام حسین(ع) در عالم خواب به علی گفته بودند تو برای دنیا نیستی. اعمالت را پاکیزه کن که تا شب قدر سال آینده پیش ما باشی.

وعده امام حسین(ع) به شهید مدافع حرم: شب قدر سال آینده پیش ما هستی!

خبرگزاری فارس  ـ گروه حماسه و مقاومت: در محله دیلمان شهرری، شهید علی امرایی را به عنوان جوانی نجیب می‌شناسند. او در ابتدای خیابان امام حسین (ع) شهرری، چاپخانه بنر داشت. قیمتش نسبت به تمام چاپخانه‌های اطراف‌ منصفانه‌تر بود و به همین خاطر بچه‌های محله و به خصوص حوزه مقاومت بسیج، کارشان را می‌بردند تا علی امرایی انجام بدهد. اگر خانم‌ها برای سفارش کار به کارگاهش می‌رفتند، سرش را بلند نمی‌کرد و بسیار متین با آن‌ها رفتار می‌کرد تا زمانی که کارشان را تحویل بدهد. علی امرایی حتی خیلی وقت‌ها کار بسیج و شهدا را رایگان و زیرقیمت انجام می‌داد. وقتی دوستانش می‌گفتند که چرا برای کار چاپ پول نمی‌گیری، می‌گفت: کار فرهنگی است، اشکال ندارد.


آخرین عکس علی در سفر سوریه

همین اخلاص در کارهای فرهنگی کم‌کم پای او را به جبهه مقاومت در سوریه باز کرد. او چند بار اعزام شد و سرانجام در اول تیرماه ۱۳۹۴ بر اثر اصابت موشک به خودرو در سوریه‌ به شهادت رسید؛ شهادتی که فقط دست او سالم بود و بخشی از پیکرش برای همیشه در خاک سوریه ماند. 


همیشه پای کار هیأت و بسیج بود

عکس شهدا روی در و دیوار اتاقش بود

«غلامرضا امرایی» پدر شهید مدافع حرم علی امرایی است. پدری که در کنار مادر علی فرزندانش را از کودکی با مسیر امام حسین (ع) آشنا کرد. طوری که علی امرایی همیشه زیر لب زمزمه می‌کرد: هر چه دارم از امام حسین (ع) دارم.


لبخندی که بر لب داشت

او درباره روحیات شهید امرایی می‌گوید: علی از نوجوانی به قدری به شهدا علاقه داشت که وقتی در کمدش را باز می‌کردی، روی در کمد عکس شهید زمانی را چسبانده بود و حتی خاک جبهه و کربلا را در اتاقش گذاشته بود. در میدان نماز شهرری حرم پنج شهید گمنام است که حرم آن شهدا مأمنی برای علی بود. او به همراه دوستانش برنامه‌های زیادی را در مزار شهدای گمنام برگزار می‌کردند.


علاقه زیادی به شهدا داشت و همیشه به بهشت زهرا می‌رفت

دعا کن شهید شوم، برایت دوچرخه می‌خرم

شهید علی امرایی از دوران نوجوانی پول‌اش را برای ایتام و خانواده‌های مستضعف خرج می‌کرد؛ در حالی که اعضای خانواده‌ تا قبل از شهادت علی از کارهای خیر او مطلع نبودند. پدر شهید درباره این رفتار فرزندش بیان می‌دارد: بعد از شهادت علی از طرف خیریه‌ای در تهرانپارس با ما تماس گرفتند و با علی کار داشتند. به آن‌ها خبر شهادت علی را دادیم. مسؤول کمیته امداد و خیریه و کودکانی که علی سرپرستی‌شان را به عهده گرفته بود، به منزل‌مان آمدند. آن‌ها گفتند که علی امرایی به عنوان کم‌سن و سال‌ترین حامی نمونه در تهران شناخته شده بود. حتی علی به یکی از بچه‌هایی که چند سال حامی‌اش بود گفته بود، تو دعا کن من شهید شوم، برایت دوچرخه می‌خرم. آن پسر گفته بود اگر شهید شوی، چطور می‌خواهی برای من دوچرخه بخری؟ علی هم پاسخ داده بود که دوچرخه آسمانی برایت می‌خرم. همان سال عید کمیته امداد امام خمینی (ره) به خانواده آن پسر بچه یک منزل عیدی داد. مادر علی هم برای او یک دوچرخه خرید.


دعا کن شهید شوم

وعده امام حسین(ع) به شهید مدافع حرم

شهید علی امرایی سه بار به سوریه اعزام شده بود. آخرین اعزام او هم قبل از ماه مبارک رمضان بود. پدر شهید درباره آخرین اعزام فرزندش به سوریه می‌افزاید: علی مأموریت زیاد می‌رفت. آخرین باری که می‌خواست به سوریه اعزام شود، مادرش به او گفت: علی جان، می‌توانی این دفعه نروی؟ علی گفت: اگر من نروم، پس کی برود؟ در آخرین وداع، علی طور دیگری خداحافظی کرد. این خداحافظی با خداحافظی اعزام‌های قبل فرق داشت. حتی سفارش‌های علی موقع خداحافظی بوی جدایی می‌داد.


حضور در سوریه برای دفاع از حرم

علی می‌دانست شهید می‌شود؛ چون در عالم خواب دیده بود که امام حسین (ع) از ضریح بیرون آمدند و به علی گفتند: «تو هم مال این دنیا نیستی، خودت را  صاف و زلال کن، اعمالت را صاف کن، بیا پیش ما». همین طور هم شد علی روز پنجم ماه مبارک رمضان مانند امام حسین(ع) با پیکری ارباً ارباً به شهادت رسید.


کوهنوردی ورزش مورد علاقه‌اش بود

بعد از شهادت علی یادداشت‌ها و دست‌نوشته‌هایش را پیدا کردند که در یکی از یادداشت‌هایش نوشته بود: می‌دانم من را خریده‌ای، اگر می‌خواهی من را بیشتر نگه داری که بیشتر خدمت کنم، باشد، می‌مانم.

 

فیلم مداحی شهید علی امرایی در حرم حضرت رقیه (س) 

شناسایی پیکر شهید امرایی توسط حاج قاسم

پدر درباره شناسایی پیکر شهید امرایی ابراز می‌دارد: بعد از اینکه موشک به خودروی حامل علی و دوستانش شهیدان حمیدی و غفاری اصابت کرد، سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در محل شهادت حاضر شد و دست شهید امرایی را از روی انگشترش شناسایی کرد. حاج قاسم با دست‌های خود، پیکر قطعه قطعه شده علی را جمع کرد و حتی بخشی از پیکر در سوریه باقی ماند. شهید امرایی بعد از خاکسپاری بخشی از بدنش در قطعه ۲۶ گلزار شهدای بهشت زهرا (س) در عالم خواب به خانواده‌ گفته بود: قرار نبود این دست هم برگردد، ولی برای نشانه یک دستم برگشت.


شهید علی امرایی

درباره این شهید بیش‌تر بدانید

شهید مدافع حرم، علی امرایی سال ۱۳۶۴ در شهرری به دنیا آمد. فرزند چهارم خانواده بود. در رشته کامپیوتر دیپلم گرفت و در همین رشته در دانشگاه ادامه تحصیل داد. او فرماندهی پایگاه بسیج مسجد سیدالشهدا (ع) شهرری را بر عهده داشت. شهید امرایی از نیروهای مدافع حرم در سوریه بود که نام جهادی «حسین ذاکر» را انتخاب کرده بود. او در تاریخ اول تیرماه سال ۱۳۹۴ بر اثر اصابت موشک به خودرو در شهر درعا در سن ۳۰ سالگی به شهادت رسید. بخشی از  پیکر مطهر این شهید در بهشت زهرا (س)، قطعه ۲۶، ردیف ۷۹، شماره ۱۷  قرار دارد. 

شهید علی امرایی به عنوان شهید شاخص سازمان بسیج مداحان کشور در سال ۱۴۰۱ انتخاب شده است.

انتهای پیام/ ت 37

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول