اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  تاریخ

خواندنی‌های تاریخ| اجاره آب قنات در طهران قدیم چند بود؟+سند

در طهران قدیم قنات‌ها پُرآب بودند و آب زیاد بود، اما حساب و کتاب داشت و قدر و قیمت داشت؛ آب اجاره‌ای بود! بویژه آنکه در اطراف پایتخت اراضی کشاورزی و باغی زیاد بود و آب، برکت و ثروت بود. اجاره آب قنات‌ها هم زیاد بوده انگار.

خواندنی‌های تاریخ| اجاره آب قنات در طهران قدیم چند بود؟+سند

گروه تاریخ خبرگزاری فارس ـ امین رحیمی: اجاره قنات برای تأمین آب مصرفی منازل و همچنین برای کشاورزی و باغداری در سراسر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی رواج داشت و تعدادی از اسناد این اجاره‌نامه‌ها نیز موجود است. یک اجاره‌نامه قنات مربوط به سال ۱۲۸۹ شمسی به این شرح است: «سید محمد زارع، قناتی را در روستای جوشقان استرک از همسر مجتهد و دختر محمدابراهیم تاجر اجاره کرده‌ است. شرط اجاره این است که باید هر ساله ۱۲من گندم، ۱۲من هندوانه و ۱۲من جوزق[غوزه پنبه]، بدون احتساب کرایه حمل، تحویل دهد. مالیات و لایروبی قنات برعهده صاحب قنات است».

سند دیگری مربوط به سال ۱۳۰۷ شمسی در دسترس است و از متن آن معلوم می‌شود مؤجران احتمالا آب قنات را با بخشی از محصول زراعی خود اجاره می‌کردند. متن این اجاره‌نامه چنین است: «استیجار شرعی نمود آقا عباسعلی... از جناب آقای عبدالکریم، فراش تلگرافخانه... تمامی مجری‌المیاه[محل عبور آب] دو نفر و نیم آب قنات علائی... الی مدت دو سال تمام... به مال‌الاجاره مقدار بیست و شش مَن گندم و بیست و شش مَن جوزق[غوزه پنبه] اول‌چین و دوم‌چین بالمناصفه که هر سالی بیست و شش مَن گندم و جوزق... مال‌الاجاره را تسلیم نماید و صیغه مؤاجره بنهج[به‌شیوه، به‌رسم] شرع جاری گردید».

انتهای پیام/ ت 154

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول