اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

رودخانه «تِلار» میراث‌دار کوهی از باطله‌های زغال

رئیس اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان‌های سوادکوه و سوادکوه‌شمالی با اشاره به اینکه وجود فلزات سنگین در باطله‌های زغال رودخانه تِلار با شاخص نرمال ارزیابی شد، گفت: اگر در یک ماه آینده موضوع باطله‌های زغال در البرز مرکزی استاندارد‌ سازی نشود به ناچار تعطیلی موقت کارخانه زغال‌شویی البرز مرکزی در دستور کار قرار می‌گیرد.

رودخانه «تِلار» میراث‌دار کوهی از باطله‌های زغال

خبرگزاری فارس مازندران ـ عمران اکبرنژاد|سیاه‌شدن آب رودخانه تلار دلیل نشست خبری مدیرعامل و کارشناسان شرکت البرز مرکزی با خبرنگاران شهرستان سوادکوه بود که پیگیری سوژه‌های مطرح‌ شده در آن از طریق اداره حفاظت محیط زیست و اداره امور مالیاتی توسط خبرگزاری فارس سوادکوه انجام شد.

*میراث‌دار کوهی از باطله‌های زغال

نوید نیکو مدیرعامل شرکت البرز مرکزی در نشست خبری با خبرنگاران سوادکوه، راه‌اندازی زغال‌شویی جدید در سال ۱۳۹۶ را نقطه عطفی در البرز مرکزی توصیف کرد که امکان بهره‌برداری بهینه از زغال‌‌های باطله را فراهم کرد و رونقی برای شرکتی با ۷ هزار نیرو بود.

وی با بیان اینکه ما میراث‌دار مدیریت گذشته البرز مرکزی با کوهی از باطله‌های زغال در طول ۶۰ سال اخیر هستیم و فکری برای آن انجام نشد، خاطر نشان کرد: بر روی باطله‌های زغال رویش درختان را داریم و ما نام معادن‌روباز با دانه‌بندی‌های متفاوت را به جای باطله‌ها بر آن می‌گذاریم و هر چند پیمانکار به تعهدات خود به خوبی عمل نکرد و با واحد حقوقی و فنی در حال بررسی ادامه فعالیت پیمانکار استحصال زغال هستیم.

*باطله‌های رانشی بی‌ضرر

نیکو با بیان اینکه زغال رانشی با ورود در رودخانه موجب سیاهی آن شد و در همان لحظه ابتدایی به همراه رئیس محیط زیست در منطقه حاضر شدیم و کمتر از ۲۴ ساعت حل مسأله شد، افزود: ما هزینه‌های زیست محیطی را در سال‌های اخیر پرداختیم و هر چند آب سیاه شد ولی زغال آلاینده نبود و باطله‌های رانشی بی‌ضرر هستند.

وی ادامه داد: در آینده نزدیک با هماهنگی محیط زیست و منابع طبیعی زمینی را برای انتقال باطله‌ها در نظر گرفته‌ایم که با محصور‌بودن و کف‌سازی آن استاندارد‌سازی انجام می‌شود.

*فرصت یک‌ماهه برای مکان جدید باطله‌های زغال البرز مرکزی 

ابراهیم فلاحی رئیس اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان‌های سوادکوه و سوادکوه‌شمالی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شهرستان سوادکوه با اشاره به اینکه محیط زیست شهرستان در موضوع سیاه‌شدن آب رودخانه تلار، مدعی است، گفت: برخی از شرکت‌ها و کارخانه‌ها تنها به تولید فکر می‌کنند و هزینه زیست محیطی در تراز مالی آنها دیده نشده است.

وی افزود: در بازدیدهای گذشته به مدیران سابق موضوع رانشی بودن باطله‌های زغال و ورود به آب رودخانه تلار هشدار داده شد و پیشنهاد شد که تا اطلاع ثانوی باطله‌های جدید زغال اضافه نشود.

 رئیس اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان‌های سوادکوه و سوادکوه‌شمالی با اشاره به اینکه هر چند فلزات سنگین در باطله‌های زغال با شاخص نرمال، ارزیابی شد، گفت: آلودگی فیزیکی پوشش رودخانه ناشی از رانش باطله‌های زغال، از بین رفتن اکسیژن محلول در آب، نرسیدن نور خورشید به بستر رودخانه، مرگ گیاهان و جانوران رودخانه، تولید آب مرده، پوشش ساقه‌های شالی و ضرر و زیان به کشاورزان که مدعی موضوع هم هستند از مشکلات رانش اخیر باطله‌های زغال در رودخانه تلار است.

فلاحی با بیان اینکه  اراده‌ای برای مدیریت پسماند در شرکت زغال سنگ البرز مرکزی وجود ندارد و جلسات مختلفی انجام شده است، خاطر نشان کرد: اگر در یک ماه آینده موضوع باطله‌های زغال در البرز مرکزی استاندارد‌ سازی نشود به ناچار تعطیلی موقت کارخانه زغال‌شویی البرز مرکزی در دستور کار قرار می‌گیرد.

فلاحی با اشاره به اینکه در طول سال‌های اخیر میلیاردها تومان از سوی شرکت البرز مرکزی بابت عوارض آلایندگی پرداخت شد که از طریق امور مالیاتی به بخشداری‌ها یا شهرداری‌ها پرداخت می‌شود، گفت: انتظار ما این است که با استاندارد‌سازی فعالیت‌ها از پرداخت این عوارض جلوگیری و به اقتصاد شهرستان و یا برای به‌روز رسانی تجهیزات تزریق شود.

*پرداخت عوارض آلایندگی ۷.۵ میلیاردی البرز مرکزی 

امید مرادپور رئیس امور مالیاتی سوادکوه نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شهرستان سوادکوه با اشاره به اینکه اداره محیط زیست لیست شرکت‌ها و کارخانه‌های آلاینده را به امور مالیاتی می‌دهد و واحد‌های آلاینده یک درصد فروش محصول خود را تا زمان رفع آلایندگی به عنوان عوارض می‌پردازند، گفت: وصول یک درصد درآمد آلایندگی واحد‌های صنعتی به صورت فصلی است و در سه درصد عوارض پرداختی توسط امور مالیاتی استان بر طبق جمعیت به شهرها واریز می‌شود.

رئیس امور مالیاتی سوادکوه از پرداخت مبلغ ۸۱۲ میلیون تومان در سال ۱۳۹۷، یک میلیارد تومان در سال ۱۳۹۸، ۲  میلیارد تومان در سال ۱۳۹۹ و ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در سال ۱۴۰۰ به عوارض عوارض آلایندگی البرز مرکزی خبر داد و گفت: در مجموع برای چهار سال اخیر مبلغ حدود ۷.۵ میلیارد تومان توسط البرز مرکزی به عنوان عوارض آلایندگی واریز شد.

*مصیبت‌هایی رودخانه تلار 

صراحت و شفافیت همواره در دست‌یابی به حقیقت و تسهیل در دست‌یابی به اهداف کمک می‌کند و پایان موضوع کک‌‌سازی و سابقه رانش زغال در رودخانه و سیاه‌شدن آب رودخانه و تلنبار‌شدن ده‌ها‌ساله باطله‌های زغال از سوژه‌های جالب توجه است.

پرداخت عوارض حدود ۷.۵ میلیاردی شرکت البرز مرکزی در چهار سال اخیر و توزیع آن بر طبق جمعیت در استان منطقی به نظر نمی‌رسد و پرداخت متمرکز این مبلغ برای جبران ضرر زیست‌محیطی در سوادکوه باید هدایت شود و در هدف‌گذاری عمیق‌تر تلاش برای رفع آلایندگی و جایگزینی هزینه عوارض آلایندگی در توسعه شرکت و شهرستان مورد نظر باشد.

مصیبت‌هایی رودخانه تلار سوادکوه علاوه بر خفگی ناشی از سیاه شدن آب و تیرگی بابت کارخانه‌های شن و ماسه و فاضلاب‌های صنعتی و سنتی به تدبیر ضعیف قانون در عدم‌اختصاص عوارض آلایندگی به این رودخانه هم تعمیم پیدا می‌کند.

کم‌عرض شدن رودخانه تلار در محل دپوی باطله‌های زغال زغال‌سنگ البرز مرکزی در ده‌ها سال اخیر هم بیانگر بی‌اعتنایی به محیط زیست و منابع طبیعی است و تکرار چند‌باره آسیب‌های جدی به محیط زیست در آینده هم دور از ذهن نیست.

انتهای پیام/۸۶۰۱۵/ج/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول