اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

پرداخت قطره چکانی مطالبات، داد کلزاکاران گلستانی را در آورد

در حالی که این روزها کلزاکاران از تأخیر در پرداخت مطالبات خود نگرانند چرا که نمی‌توانند خود را به کشت دوم برسانند و از مهلت پرداخت اقساط بانکی آنها گذشته، برخی مسولان به جای آنکه به فکر راهکاری برای پرداخت هر چه زودتر مطالبات کلزاکاران باشند خرید کلزا توسط بخش خصوصی را یک ایثار عنوان می کنند!.

پرداخت قطره چکانی مطالبات، داد کلزاکاران گلستانی را در آورد

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، گلستان یکی از قطب‌­های اصلی تولید محصولات استراتژیک هم چون کلزا و گندم در کشور ‌محسوب می­‌شود، سال­‌ها دغدغه کشاورزان و رسانه­‌های استان این بود، در استانی که قطب محصول با ارزشی همچون کلزا محسوب می‌­شود لازم است قیمت خرید این‌ محصول نسبت به سایر استان‌­ها افزایش داشته باشد تا شاهد استقبال بیشتر کشاورزان برای کشت این‌ محصول مهم باشیم.

سال گذشته دولت قیمت خرید کلزا را ۱۵ هزار تومان اعلام کرد با توجه به افزایش چند برابری قیمت نهاده­‌های کشاورزی، قیمت اعلام شده نمی‌­توانست رضایت کشاورزان را جلب کند، از این رو زمزمه‌هایی مبنی بر افزایش قیمت خرید کلزا شنیده شد و در نهایت در یک حرکت جهادی با همکاری و پیگیری مدیران مرتبط با بخش کشاورزی استان، کارخانه­‌های روغن‌کشی استان برای خرید کلزا وارد میدان شدند و برای خرید کلزا با قیمت ۲۳ هزار تومان اعلام آمادگی کردند، خبری که می‌­رفت در صورت تحقق بذر امید در دل کشاورزانی که سال‌ها با مشکلات عدیده مواجه بودند را بکارد اما داستان تکراری تأخیر در پرداخت مطالبات، چالش­‌های زیادی را برای کشاورزان ایجاد کرد.

در حالی که حدود یک ماه از برداشت کلزا در استان می­‌گذرد اما تاکنون ۴۵ درصد از مطالبات کلزاکاران توسط بخش خصوصی پرداخت شده است گویا بخش خصوصی با کمبود سرمایه مواجه شده و درخواست تسهیلات از بانک­‌های استان را داشتند و از آنجایی که سقف درخواست بخش خصوصی بیش از سقف اعتبارات بانک­‌های استان است درخواست آنها باید در سطح ملی پیگیری و بررسی شود.

*کشاورز با جیب خالی نمی­‌تواند سراغ کشت دوم برود/ بخش خصوصی باید از مدت­‌ها پیش برنامه‌ریزی برای پرداخت مطالبات کلزاکاران را می­‌کرد

در همین رابطه یک کشاورز کلزا کار گلستانی با گلایه از تأخیر پرداخت مطالبات کشاورزان در گفتگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: حدود یک ماه از تحویل کلزا به یکی از کارخانه­‌های روغن‌کشی استان می‌گذرد اما هنوز ریالی دریافت نکردم.

مهدوی با بیان اینکه کشاورز باید خود را به کشت دوم برساند، افزود: با جیب خالی و وعده مسولان برای پرداخت مطالبات نمی­‌توان به سراغ کشت دوم رفت، از طرفی بسیاری از کشاورزان به بانک‌­ها بدهکار هستند و برای هر روز تأخیر در پرداخت تسهیلات کشاورز مجبور به پرداخت کارمزد بیشتری خواهد بود.

وی با گلایه از تکرار پرداخت مطالبات کلزاکاران و گندمکاران در فصل برداشت گفت: بخش خصوصی وقتی برای خرید کلزا وارد میدان شد از سطح کاشت و برداشت محصول اطلاع داشت بنابراین لازم بود برای خرید این حجم از محصول در استان از قبل برنامه‌ریزی‌­های لازم را انجام داده باشد نه اینکه وقتی کشاورز محصول را تحویل داده تازه به فکر دریافت تسهیلات بانکی برای پرداخت مطالبات کشاورزان بیافتد.

*بخش خصوصی برای پرداخت مطالبات کلزاکاران نیاز به تسهیلات دارد/ بخشی از مطالبات گندمکاران در هفته جاری واریز می‌­شود

در حالی که این روزها کشاورزان گلستانی از تأخیر در پرداخت مطالبات خود نگران هستند چرا که نمی­‌توانند خود را به کشت دوم برسانند و از سویی از مهلت پرداخت اقساط بانکی آنها گذشته برخی مسوولان به جای آنکه به فکر راهکاری برای پرداخت هر چه زودتر مطالبات کلزاکاران باشند خرید کلزا توسط بخش خصوصی را یک ایثار عنوان می­‌کنند!

نماینده مردم گرگان و آققلا در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مقدار کلزا و گندم خریداری شده در استان اظهار کرد: ۶۸ هزار تن کلزا توسط بخش خصوصی در استان خریداری شده، ۴۰ درصد از مطالبات کشاورزان پرداخت شده است، بخش خصوصی برای پرداخت مابقی مطالبات نیاز به تسهیلات دارد و پیگیری‌های لازم برای اختصاص تسهیلات به بخش خصوصی انجام شده است.

رمضانعلی سنگدوینی تصریح کرد: کشاورزان گلستانی ۶۳۰ هزار تن گندم تحویل دولت دادند و تا الان ۲ هزار و ۱۰۵ میلیارد تومان از مطالبات گندمکاران پرداخت و ۵ هزار میلیارد تومان از مطالبات باقی مانده است.

وی ادامه داد: کشاورزی که هنوز پول محصول خود را دریافت نکرده است، نمی‌­تواند خود را برای کشت دوم آماده کند از سویی در پرداخت معوقات بانکی خود با مشکل مواجه خواهد شد در واقع تأخیر در پرداخت مطالبات کشاورزان معیشت و کار آنها را با مشکل مواجه کرده است.

نماینده مردم گرگان و آققلا در مجلس شورای اسلامی در خصوص علت تأخیر پرداخت مطالبات کلزاکاران از سوی بخش خصوصی گفت: وقتی خرید کلزا از سوی دولت ۱۵ هزار تومان اعلام شد بخش خصوصی با ایثارگری برای خرید کلزای ۲۳ هزار تومانی اعلام آمادگی کرد اگر بخش خصوصی می­‌خواست با قیمت ۱۵ هزار تومان کلزا را از کشاورزان خریداری کند تا الان تمام مطالبات کلزاکاران پرداخت شده بود.

* سنگدوینی: معاون وزیر قول مساعد داد بخشی از مطالبات گندمکاران در هفته جاری و مابقی هفته آینده پرداخت شود

سنگدوینی اضافه کرد: بخش خصوصی از همان ابتدا اعلام کرد برای پرداخت تمام مطالبات کلزاکاران نیاز به تسهیلات دارند خرید کلزا از کشاورزان ۷۰۰ تا یک هزار میلیارد تومان نیاز دارد بخش خصوصی حدود ۵۰ درصد از این مبلغ را پرداخت کرده و بخش دیگر باید از طریق تسهیلات پرداخت شود.

وی با اشاره به پرداخت مطالبات گندمکاران استان گفت: طی تماس تلفنی با معاون وزیر جهاد کشاورزی و مدیرعامل شرکت بازرگانی داخلی جهاد کشاورزی قول مساعد داده شد تا بخشی از مطالبات گندمکاران در هفته جاری و مابقی هفته آینده پرداخت شود و اگر این موضوع تحقق پیدا نکند برای احقاق حق مردم از وزیر جهاد کشاورزی سؤال خواهد شد.

داستان تأخیر در پرداخت مطالبات کشاورزان به امسال یا سال گذشته ختم نمی­‌شود، سال‌هاست در فصل برداشت محصولات استراتژیک همچون گندم و کلزا کشاورزان با این مشکل مواجه هستند و متأسفانه مسوولان با علم و آگاهی از وجود این مشکل تکراری هنوز برنامه و راهکار مشخصی در دست اجرا ندارند، وقتی پای مدیریت می­لنگد نتیجه آن می­‌شود که نمی­‌توان برای یک موضوع تکراری و مشخص راهکاری در نظر گرفت و این درد را برای همیشه درمان کرد.

انتهای پیام/۸۳۰۱۷

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول