اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

مسؤولان در حفظ حقوق طبیعت و محیط زیست کوتاهی نکنند

نماینده ولی فقیه در مازندران گفت: مسؤولان با حضور میدانی به حقوق طبیعت و محیط زیست رسیدگی کنند.

مسؤولان در حفظ حقوق طبیعت و محیط زیست کوتاهی نکنند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس از مازندران، آیت‌الله محمدباقر محمدی‌لایینی امروز در دیدار با مدیر کل دادگستری مازندران و شورای قضایی استان به مناسبت آغاز هفته قوه قضاییه با قدردانی از زحمات قوه قضاییه و نهادها و سازمان‌هایی که زیرمجموعه قوه قضاییه محسوب می‌شوند؛ افزود: مسلم بخش قابل توجه و عمده‌ای از امنیت جامعه به حوزه قضایی و چگونگی فعالیت، تلاش و تدبیر این قوه است و بنابراین در این نعمت بزرگ امنیت مدیون زحمات این عزیزان و افسران حفظ امنیت در حوزه قضایی هستیم.

امام جمعه ساری با بیان اینکه تحول در قوه قضاییه و سند تحول و دغدغه پیاده کردن این سند تحول در کوتاه مدت، میان‌مدت و بلندمدت ارزشمند است؛ یادآور شد: امیدواریم برنامه‌هایی که به رشد این نهاد و قوه در مملکت و استان ما کمک کند؛ اجرایی شود و بازنگری به عملکرد یکسال گذشته و توجه به آینده و چشم‌انداز یکسال آینده موفق باشید.

محمدی‌لایینی افزود: همه جوامع به قضاوت و داوری اهمیت می‌دهند؛ چرا که طبیعت انسان اختلاف‌برانگیز است و لذا باید به این مسأله در مدیریت کلان جامعه توجه شود.

وی بیان کرد: قوه قضاییه در این فرایند تنها دستگاهی است که می‌تواند اختلاف‌ها را سامان بخشیده و مدیریت کند؛ چه در بخش صلح و سازش که با استفاده از صاحب نفوذان و صاحب نفسان دوطرف را متقاعد کنند و چه در بخش صدور حکم دستگاه قضایی نقشی بسیار ارزنده و تاثیرگذار در مدیریت جامعه دارد و همه جوامع این نیاز و فایده را قبول دارند.

نماینده ولی فقیه در استان مازندران گفت: هرچه قوه قضاییه به‌روزتر، سالم‌تر، داناتر و آشناتر به موازین قضایی باشد و به سمت الکترونیکی شدن تقویت شود و از طرفی آگاهی عمومی جامعه به امر قضا و احقاق حقوق را ارتقا بخشد؛ جریان قضایی در جامعه و استان ما جریان شفاف‌تر، به روز‌تر و کارآمدتر خواهد بود.

محمدی‌لایینی اظهار کرد: قطعا سند تحول در زمینه آگاهی‌رسانی و تقویت فعالیت‌ها در دستگاه قضایی اثرگذار است که باید به آن توجه شود و دغدغه رهبری هم همین است که اگر دستگاهی دارای سند تحول است؛ دارای اسناد خارجی و بین‌المللی نرود و این سند بالادستی باید اجرا شود.

وی افزود: سند تحول شناخت عزتی است که خود داریم و حتی در سند ۲۰۲۰ که گاهی نگاه و نقد محتوایی داشتند هم رهبری نقد عزت‌مندی را مهم‌تر از نقد محتوایی دانستند و بر این اعتقاد بودند که سندی که خودمان داریم عزت ماست و باید در این راستا حرکت شود.

نماینده ولی فقیه در استان مازندران گفت: سند تحول در فرآیند اجرا نیازمند تحول و تجدیدنظر است همچون قانون اساسی که توسط شهید بهشتی که در تدوین قانون اساسی و در حوزه قضایی کارآمدی و مدیریت و شایستگی خود را نشان دادند و در خبرگان تدوین قانون اساسی گرچه سمت اول را نداشتند و معاونت داشتند؛ اما نقش اول داشته و ولایت فقیه را که در پیش‌نویس قانون اساسی نبود با درایت و دفاع این مرد بزرگ و افراد دیگر در قانون اساسی قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه در فرآیند رسیدگی، قضا و داوری، شما هم به افرادی که حق به آنان داده می‌شود و هم افرادی که محکوم می‌شوند؛ لطف و خدمت کردید؛ زندان و مجازات و آزادی هر دو نعمت است و شما با حکم خود به افراد خدمت می‌کنید.

محمدی‌لایینی خاطر نشان کرد: کار قضاوت عبادت بزرگی است و قضاوت و عبادت را به هیچ قیمتی از دست ندهید که ارزش ندارد و ضرر دارد.

وی با بیان اینکه سلامت در دستگاه قضایی مهم است، یادآور شد: دستگاه قضایی خودپالایش دارد و در درون بر خویشتن حفاظت می‌کند و پالایش دارد و در این راستا توفیقات خوبی حاصل شده و دستگاه قضایی یک هدف و یک آسیب کلی دارد و هدف اجرای حق است و هوای نفس آسیب دستگاه قضایی است.

نماینده ولی فقیه در استان مازندران گفت: هدف این باشد که حق به حق‌دار برسد و از هوای نفس دوری کند؛ که هوای نفس، انسان را وادار به بی‌عدالتی و چشم‌پوشی از ظلم می‌کند.

امام جمعه ساری با اشاره به اینکه دستگاه قضا باید در حفظ طبیعت و منابع طبیعی و این سرمایه ملی کوشا باشد؛ خاطرنشان کرد: باید تلاش شود تا منابع طبیعی از دستبرد در امان مانده و امنیت طبیعت در کنار انسان حفظ شود؛ امنیت دریا، جنگل، فضای سبز، محیط زیست و... باید حفظ شود و گاهی خوب است که از پشت میزنشینی فاصله گرفته و میز را به میدان و صحنه زندگی مردم و میان مردم و طبیعت برد.

محمدی‌لایینی افزود: گردشگری دستگاه قضایی و همه دستگاه‌های اجرایی یک گردشگری هدفمند است و صنعت گردشگری تنها به مسافر و گردشگر نیست؛ بلکه گردشگری مدیران و مسؤولان باید در دستور کار بوده و باید تور گردشگری برای خود راه‌اندازی کنند و به حقوق طبیعت و محیط زیست رسیدگی کنند.

وی با اشاره به شهادت شهید چمران هم اظهار کرد: شهید چمران به دنیا پشت پا زد و آمریکا که بهشت دنیاپرستان است؛ را رها کرد و به جهاد فی سبیل‌الله در حوزه مقاومت در لبنان و مصر و ایران پرداخت که باید مورد توجه باشد.

نماینده ولی فقیه در استان مازندران گفت: شما را به اهمیت کار توصیه کرده و توجه می‌دهم و شما را خون‌های ارزشمندی که برای انقلاب و نظام و استقرار عدالت ریخته شده که شعار مردم حکومت عدل علی بود؛ سفارش می‌کنم تا وجدان‌تان قاضی باشد و مسؤولیت‌هایی که شهدا در اختیار ما قرار دادند؛ را فراموش نکنیم.

انتهای پیام/۸۶۰۰۲/ع/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول