اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  حقوقی و قضایی

16700 پیشنهاد سازمان بازرسی به دستگاه‌ها

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: 16 هزار و 700 مورد پیشنهاد اصلاحی از سوی این سازمان به دستگاه ها ارائه شده تا قبل از اینکه جرمی روی دهد فرآیندها اصلاح و از ارتکاب جرم یا مفسده جلوگیری شود.

16700 پیشنهاد سازمان بازرسی به دستگاه‌ها

به گزارش خبرگزاری فارس؛ ذبیح الله خدائیان، رئیس سازمان بازرسی کل کشور در همایش شب خاطره، یادیاران و تجلیل از خادمین راهیان نور ۱۴۰۱ ضمن تبریک آغاز هفته قوه قضائیه و گرامیداشت یاد و خاطره آیت الله شهید دکتر بهشتی و یارانش، با بیان اینکه آیت الله شهید دکتر بهشتی از شخصیت‌های کم نظیر انقلاب اسلامی ایران بودند، اظهار کرد: دشمنان بهتر از ما شهید بهشتی را شناختند چراکه همه آن‌ها بسیج شده بودند تا شخصیت وی را تخریب کنند؛ اما ایشان به خاطر حفظ وحدت در کشور سکوت اختیار کرد؛ بر این اساس است که حضرت امام (ره) می‌فرمایند شهید بهشتی مظلوم زیست، مظلوم مرد و خار چشم دشمنان بود.

وی گفت: زمانی که حضرت امام (ره) چنین شخصیت کم نظیر، توانمند و شایسته‌ای را به عنوان رییس قوه قضائیه انتخاب می کنند، نشاندهنده این است که قوه قضاییه از دیدگاه ایشان جایگاه مهمی دارد زیرا وظیفه اجرای عدل و قسط را برعهده دارد.

این مسئول عالی قضایی با اشاره به جایگاه مهم قوه قضاییه در شرع مقدس اسلام، گفت: خدا را شاکریم که امروزه در دستگاهی فعالیت می‌کنیم که فقیهی عادل با کوله باری از تجریه سکاندار آن است، شخصیتی که در همین مدت موجب افزایش اعتماد سرمایه اجتماعی به نظام شده و اعتماد به این قوه را دوچندان کرده است.

خدائیان با اشاره به اینکه حجت الاسلام محسنی اژه‌ای دست روی دغدغه‌های مردم گذاشته به چند مورد اشاره کرد و ادامه داد: یکی از اصولی ترین موارد که در سند تحول و در دوران تحول و تعالی با توجه به تاکیدات مکرر رئیس قوه در دستور کار است حفظ کرامت انسان‌هاست، ایشان معتقد است که افراد آسیب دیده، در صورتی نجات پیدا می‌کنند و به اجتماع باز می‌گردند که احساس عزت و کرامت کنند، زیرا اگر انسانی احساس کند در جامعه عزت ندارد به هر کاری دست می‌زند.

وی گفت: ریاست قوه قضائیه در سخنرانی‌ها و دستورالعمل‌های صادره همواره بر حفظ کرامت افراد تاکید کرده و بر این باورند حرمت و حریم خصوصی کسی که مرتکب جرم شده، باید حفظ شود.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور یکی دیگر از موضوعات مورد توجه ریاست قوه قضائیه را جلوگیری از زندانی شدن افراد عنوان کرد و ادامه داد: در این راستا از قضات خواسته شده که حتی الامکان از زندانی شدن مرتکبین جرائم خودداری کنند و از دستبند و پابند استفاده شود.

به گفته خدائیان اینگونه نیست هرکسی وارد زندان می شود، مفسد باشد زیرا گاهی افراد به خاطر برخی از موضوعات غیرعمد از جمله نصادف و... راهی زندان می‌شوند.

وی  یکی دیگر از موضوعات مورد تاکید رئیس قوه قضائیه را نظارت بر عملکرد ضابطین عنوان و تاکید کرد؛ ایشان از قضات خواسته‌اند به ضابطین اختیار کلی داده نشود.

برخورد با مخلان نظم و امنیت، مفسدان اقتصادی بدون فضاسازی از دیگر موضوعات مهم مورد تاکید حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای است که رئیس سازمان بازرسی کل کشور به آنها اشاره کرد و ادامه داذ: نظارت بر حسن جریان امور و اجرای صحیح قوانین نیز از موضوعاتی است که رئیس قوه قضائیه بر روی تاکید داشته و به سازمان بازرسی دستور داده اند که در نظارت و بازرسی‌ها بدون تبعیض اقدام شود.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور از انجام پنج هزار بازرسی برنامه‌ای فوق العاده و موردی طی چند مدت اخیر خبرداد و بیان کرد: طی این مدت 16 هزار و 700 مورد پیشنهاد اصلاحی از سوی این سازمان به دستگاه ها ارائه شده تا قبل از اینکه جرمی روی دهد فرآیندها اصلاح و از ارتکاب جرم با مفسده جلوگیری شود.

تشکیل چهار هزار مورد پرونده تخلفاتی و قضایی، جلوگیری از فرار مالیاتی ٣٢ هزار میلیارد ریالی و رفع تصرف و خلع ید یک میلیون هکتار از اراضی ملی و طبیعی از دیگر موضوعات مهم مطرح شده از سوی خدائیان بود.

رئیس سازمان بازرسی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به جایگاه مهم بسیح و فرهنگ بسیجی در جامعه گفت: بسیج همیشه به فراخور نیاز جامعه به کمک نظام و مردم آمده و هر زمان که بسیج به میدان آمده پیروز بوده ایم.

وی با بیان اینکه بسیج نیرویی با بصیرت و زمان شناس است، اظهار کرد: بسیج از متن مردم و در خدمت مردم است و رمز ماندگاری اش به همین دلیل است و اگر بخواهیم موفق باشیم باید فرهنگ بسیج، ایثار و شهادت را گسترش دهیم.

در این همایش سردار مرتضی قربانی مشاور عالی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز خاطراتی از دوران دفاع مقدس و جنگ تحمیلی را بازگو کرد و از سازمان بازرسی کل کشور پیرامون برگزاری این همایش تقدیر و قدردانی کرد.

در جریان این همایش فرزندان کارکنان بسیج قوه قضائیه سرود «سلام فرمانده» را اجرا کردند.

در پایان مراسم تجلیل از خادمین راهیان نور ۱۴۰۱ برگزار شد.

انتهای پیام/ ت 112

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول