اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

هشدار مدیریت بحران، وزش باد شدید و خیزش گرد و خاک در اصفهان

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: بر اساس پیش‌بینی سازمان هواشناسی امروز وزش باد در مناطق غرب، مرکز و شرق استان سبب فعال شدن کانون‌های داخلی می‌شود و در بعدازظهر نیز شدت وزش باد در مناطق شرق به ۷۰ تا ۹۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

هشدار مدیریت بحران، وزش باد شدید و خیزش گرد و خاک در اصفهان

منصور شیشه‌فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با اشاره به آلودگی هوای شهر اصفهان اظهار داشت: در سه ماهه اول سال اصفهان هوای اصفهان ۴۴ روز قابل قبول و ۴۹ روز ناسالم بوده است که اکثر این روزها به علت خیزش کانون‌های گرد و غبار در شهر اصفهان و شهرهای مرکزی بوده است.

وی با بیان اینکه نیمه دوم سال آلودگی هوا بیشتر به علت پایداری جو و وارونگی دما و انتشار آلاینده‌های ناشی از منابع ثابت و سیار است، افزود: منشأ آلاینده‌های منابع ثابت صنایع و منابع متحرک خودروها هستند که با توجه به کاهش دما، پایداری جو و وارونگی دما شرایط برای افزایش غلظت آلاینده‌ها فراهم می‌شود.

شیشه‌فروش با بیان اینکه در شش ماهه اول سال به علت گرد و غبار و خیزش کانون‌ها شرایط آلودگی هوا و کاهش میدان دید را شاهد هستیم، گفت: بر اساس پیش‌بینی سازمان هواشناسی روز گذشته کانون‌های شمال عراق فعال شده بود و بیشتر استان‌های جنوبی و غربی را فرا گرفته بود و زبانه‌های آن اصفهان را نیز فرا گرفت که سبب کاهش میدان دید و گرد و غبار شد.

 

شدت وزش باد در مناطق شرق به ۷۰ تا ۹۰ کیلومتر می‌رسد

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان ادامه داد: بر اساس پیش‌بینی سازمان هواشناسی امروز وزش باد در مناطق غرب، مرکز و شرق استان سبب فعال شدن کانون‌های داخلی می‌شود و در بعدازظهر نیز شدت وزش باد در مناطق شرق به ۷۰ تا ۹۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و در محورهای سجزی-نائین، اردستان- خوربیابانک و منطقه شمال شدت وزش باد سبب خیزش کانون‌های گردوغبار، کاهش میدان دید و کیفیت هوا و اختلال در ترددهای جاده‌ای می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه مدیریت بحران هشدارهای لازم را به اداره راه، پلیس راه داده است، بیان کرد: رانندگانی که امروز در مسیر شرق اصفهان تردد دارند، بدانند که شرایط وزش باد سبب فعال شدن کانون‌های گرد و غبار و کاهش میدان دید می‌شود و امروز عصر در مناطق شرقی اگر سفر ضروری ندارند، تردد نکنند.

 

۳۲ درصد مساحت استان اصفهان بیابانی است

شیشه‌فروش در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار وسعت استان است که ۳ میلیون و ۲۰۰ هکتار آن یعنی ۳۲ درصد مساحت استان بیابانی است، عنوان کرد: در ۱.۵ میلیون هکتار از کانون‌ها مطالعه انجام شده است و ۱۴ کانون‌ بحران فرسایش بادی در شهرستان شهرضا، کاشان، آران و بیدگل، نطنز و بادرود، اصفهان، کوهپایه، جرقویه، ورزنه، اردستان، خوروبیابانک، شاهین‌شهر و میمه و هرند و گلپایگان شناسایی شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان اضافه کرد: امسال قرار است ۱۶ میلیارد تومان اعتبارات ملی در زمینه اجرای طرح‌های بیابان‌زدایی تا پایان سال به منابع طبیعی اصفهان اختصاص پیدا کند.

وی تصریح کرد: امسال ۱۷۰ هکتار عملیات نهال‌کاری، ۴۵ کیلومتر بادشکن غیرزنده، ۲۰۰ کیلومتر بادشکن زنده و ۲ هزار هکتار مبارزه با موش در عرصه‌هایی که گیاهان تاغ را کشت کردند، انجام می‌شود.

شیشه‌فروش ادامه داد: در طول چند سال گذشته ۳۱۰ هزار هکتار از وسعت مناطق بیابانی استان اصفهان جنگل‌های دست‌کاشت و گونه‌های مقاوم به خشکی با هدف پیشگیری از بیابان اجرا شده است.

 

تالاب گاوخونی در حال تبدیل شدن به کانون گردوغبار است

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به اینکه ۳۰ هزار ۸۰۰ هکتار مالچ‌پاشی در مناطق بیابانی انجام شده است، گفت: استان اصفهان تحت تأثیر کانون‌های گرد و خاک است و از شمال عراق و عربستان زبانه‌های آن تا اصفهان کشیده می‌شود و گاهی منشأهای خارج از استان مانند هم مرزی با کویرهای سمنان و قم و خراسان جنوبی دارد.

وی با تأکید بر اینکه ضرورت دارد اجرای طرح‌های بیابان‌زدایی تسریع شود و سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور زودتر اعتبارات را به منابع طبیعی دهد، افزود: سازمان جنگل‌های کشور باید اقدامات لازم را برای کنترل بیابان در استان‌های مجاور انجام دهد و محیط زیست کشور برای کنترل بیابان‌های عراق به آنجا رفتند و هماهنگی‌هایی انجام شده است.

شیشه‌فروش خاطرنشان کرد: ۴۷ هزار هکتار وسعت تالاب گاوخونی است که ۹۸ درصد آن خشک است و آبی در آن جاری نیست و در حال تبدیل شدن به کانون‌ گرد و غبار است و ضرورت دارد سازمان محیط زیست کشور مانند تالاب‌های دیگر نسبت به احیای آن اقدام کند تا کانون‌های گرد و غبار کنترل شوند.

انتهای پیام/۶۳۱۰۱/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول