اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

افزایش ۵۰ درصدی کشت مکانیزه در سوادکوه/ برخورد با ۱۰۰ مورد ساخت و ساز غیرمجاز

مدیر جهاد کشاورزی سوادکوه از رشد ۵۰ درصدی کشت مکانیزه برنج در شهرستان خبر داد و گفت: سال گذشته ۱۰۰ مورد ساخت و ساز غیر مجاز شناسایی شد و بر اساس قانون با این موارد برخورد شد.

افزایش ۵۰ درصدی کشت مکانیزه در سوادکوه/ برخورد با ۱۰۰ مورد ساخت و ساز غیرمجاز

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان سوادکوه، حمید‌رضا شهابیان صبح امروز در جمع خبرنگاران در حاشیه زمین‌های شالیزاری بالا‌لله‌بند سوادکوه با اشاره به اینکه ۱۷۴ هکتار سطح زیر کشت گندم و هزار و ۶۵۰ هکتار جو وجود دارد، اظهار کرد: برای افزایش راندمان تولید با همت ستاد اجرایی فرمان امام در سه مرحله نهاده رایگان و ۳ دستگاه خطی‌کار با تسهیلات ارزان‌قیمت در اختیار کشاورزان قرار دادیم تا با کاهش مصرف بذر در سطح به افزایش تولید و کیفیت محصول کمک کنیم.

مدیر جهاد کشاورزی سوادکوه با عذرخواهی از دامداران به خاطر مشکل ایجاد شده در بخش نهاده‌های دامی، افزود: در زمستان گذشته تزریق نهاده‌های دامی به دامداران کاهش یافت و مشکلاتی را ایجاد کرد که امیدواریم بعد از آزاد‌سازی یارانه‌ها و جراحی اقتصادی دولت، اتفاقات مثبتی در این حوزه رقم بخورد.

وی با اشاره به اینکه برای حمایت از کشاورزان، دامداران و مرغداران تسهیلات خوبی تعریف شد و به عنوان مثال از محل تبصره ۱۸ بند الف تاکنون ۹ کشاورز به مبلغ ۳ میلیارد تومان تسهیلات دریافت کردند و همچنین دامداران و مرغداران از طریق کارت ویژه خود تاکنون مبلغ ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات گرفتند تا امروز ۲۰۰ نفر هم در سامانه ثبت نام کردند.

شهابیان در خصوص مشاغل خانگی، گفت:  پرورش قارچ، بسته بندی حبوبات و گیاهان دارویی و سایر موارد  از جمله مشاغل خانگی است که در صورت مراجعه علاقمندان و دارا‌بودن شرایط در سه روز مجوز آن اعطا می‌شود و در همین بخش در سال گذشته و در یک مرحله ۲۷۵ میلیون تومان تسهیلات پرداخت کردیم و در مرحله دوم ۳۰۰ میلیون تومان تسهیلات خواهیم داشت.

رئیس جهاد کشاورزی سوادکوه، اظهار کرد:  ساخت و ساز غیرمجاز خط قرمز جهاد کشاورزی است و هدف ما از حفظ کاربری زمین‌ها این است تا در آینده کشت و کار در این اراضی صورت گیرد و در سال گذشته ۱۰۰ مورد ساخت و ساز غیر مجاز شناسایی شد و  بر اساس تبصره ۲ ماده ۱۰  با این موارد برخورد شد و طبق قانون در مراحل ابتدایی سعی می‌شود با گفتگو جلوی این ساخت و سازها را بگیریم و در نهایت  با حکم دادستانی قلع و قمع صورت می‌گیرد.

شهابیان درباره آموزش و ترویج، گفت: در شهرستان سوادکوه دو مرکز خدمات کشاورزی داریم که در سال گذشته ۴۵ کلاس آموزشی توسط کارشناسان مراکز برگزار شد که کلاس های FFS،  آموزش از مدرسه تا مزرعه،  گل و گیاه زینتی،  پرورش قارچ،  هرس سیاه ریشه  از جمله کلاس‌ها و آموزش‌هایی است که از طرف جهاد کشاورزی ارائه می‌شود.

شهابیان با اشاره به سنتی بودن اغلب واحدهای دامداری شهرستان اشاره کرد:  بیش از ۹۰ درصد دامداری‌های سوادکوه به شکل سنتی اداره می‌شود و به خاطر کمبود نهاده‌های دامی در سال گذشته اقبال به کشاورزی از سوی دامداران بیشتر شد تا علوفه دامی مورد نیازشان را تهیه کنند با این حال ضریب کشت ما  نسبت به شهرستان‌های همجوار پایین است.

شهابیان، خرده‌مالک‌بودن،  هزینه‌های بالای تولید، کمبود ماشین‌های کافی و مناسب،  ساکن نبودن مالکان از جمله عوامل پایین‌بودن ضریب کشت است که امیدواریم با آماده کردن زیرساخت‌هایی مانند کانال‌های بتنی،  جاده‌های بین مزارع،  انتقال آب به اراضی بالادست ضریب کشت را بالا ببریم .

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان در خصوص وضعیت شالیزارهای سوادکوه گفت:  ۶۸۵ هکتار از اراضی منطقه زیر کشت برنج می‌رود و به طور میانگین ۳ هزار و ۱۰۰ کیلوگرم شلتوک در هر هکتار به عمل می‌آید که نسبت به میانگین استانی به دلایل خرده‌مالکی،  خوش‌نشین‌بودن مالکان،  اراضی با ابعاد کوچک که هزینه‌ها را بالا می‌رود و عوامل دیگر سبب می‌شود تا کشاورز از برخی فعالیت‌های به‌زراعی مثل مبارزه با آفات و بیماری‌ها و  تناوب آبیاری کم کند که در نهایت منجر به افت عملکرد در واحد سطح می‌شود.

وی با بیان اینکه طولانی‌بودن کانال‌های آب‌رسانی،  خرابی سردهنه‌ها،  مشکلات جاده‌های بین‌مزارع ، کمبود اعتبارات، دیر‌آماده‌شدن اراضی و کاشت دیر‌هنگام هم در کاهش برداشت تاثیر‌گذار است و دو سال  گذشته در زمینه کشت مکانیزه رشد ۵۰ درصدی داشتیم که به کشاورزان در پایین آمدن هزینه کشاورزی کمک خواهد کرد.

انتهای پیام/غ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول