اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

امیرعبداللهیان: امیدواریم مذاکرات در آینده نزدیک از سر گرفته شود/برنامه ریزی‌ها در دستورکار وزارت خارجه

وزیر امور خارجه ابراز امیدواری کرد که مذاکرات در آینده نزدیک از سر گرفته شود و افزود:برنامه‌ریزی‌هایی در دستورکار وزارت خارجه است و امیدواریم با واقع بینی طرف آمریکایی بتوانیم در آینده نزدیک به نقطه نهایی توافق برسیم.

امیرعبداللهیان: امیدواریم مذاکرات در آینده نزدیک از سر گرفته شود/برنامه ریزی‌ها در دستورکار وزارت خارجه

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که امروز (پنجشنبه) دوم تیرماه میزبان «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه بود، پس از دیدار و گفت‌وگو با همتای روس خود در نشست خبری مشترک حضور یافت و به تشریح گفت‌وگوهای انجام شده پرداخت.

 

وی در ابتدا ضمن خیرمقدم به همتای روس خود و هیأت همراه گفت: ملاقات خوبی را با آقای لاوروف داشتم. راجع به مهمترین مسائل روابط دوجانبه، موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو کردیم. از جمله موضوعات مورد بررسی معاهده همکاری‌های جامع بلندمدت و راهبردی دو کشور است. این ایده از قبل از سفر آقای رئیسی به مسکو و دیدارشان با آقای پوتین در دستورکار ما قرار داشت. در جریان این سفر نقطه نظرات همکارانم در وزارت امور خارجه و دستگاه‌های ذیربط روسیه را دریافت کردیم و امیدواریم بزودی جلسات کارشناسی برای نهایی کردن مفاد این موافقتنامه و تصویب آن در دولتین ایران و روسیه و پارلمان‌های دو کشور را پشت سر بگذاریم.

وزیر خارجه اضافه کرد: دو سند دیگر که از سندهای زیربنایی برای همکاری‌های ما در حوزه ایجاد و فعالیت مراکز فرهنگی و همکاری در زمینه امنیت بین‌المللی اطلاعات بین دو کشور است نیز خوشبختانه در روزهای گذشته در هیأت دولت ایران به تصویب رسید و برای تصویب نهایی به مجلس شورای اسلامی ارسال شد.

* توافق برای برگزاری دور جدید کمیسیون مشترک همکاری‌های دو کشور 

رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: توافق کردیم دور جدید کمیسیون مشترک همکاری‌های دو کشور را برگزار کنیم. درباره همکاری در سایر حوزه‌های اقتصادی، تجاری، فرهنگی، علم، فناوری و سایر موضوعات در دستورکار دو طرف توافقات خوبی داشتیم. در پروژه‌های راه‌آهن از جمله تکمیل خط راه آهن رشت - آستارا توافق خوبی داشتند و امیدواریم هر چه زودتر با سرمایه‌گذاری مشترک بتوانیم این پروژه را نهایی کنیم.. 

امیرعبداللهیان اضافه کرد: در حوزه همکاری‌های علمی توافق کردیم مرکز نوآوری فناورانه ایجاد شود. این موضوع در سفر اخیر همتای آقای ستاری معاون علم و فناوری ریاست جمهوری مورد بررسی قرار گرفت و امروز بر اجرایی شدن هر چه سریع‌تر این توافق تأکید کردیم.

 

* آمادگی ایران برای لغو عمومی روادید بین دو کشور به صورت متقابل 

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: همکاری دو کشور در حوزه لغو روادید متقابل مورد بررسی قرار گرفت. ما در جمهوری اسلامی ایران آمادگی داریم لغو عمومی روادید بین دو کشور به صورت متقابل انجام شود و برای لغو روادید تجاری در گام اول با هدف افزایش حجم مبادلات تجاری دو کشور گفت‌وگو کردیم. بخش‌های تخصصی ما در این رابطه این ایده‌ها را بزودی نهایی خواهند کرد.

وی گفت: ایران یک مسیر ترانزیتی مطلوب در دنیای امروز است. واقع شدن ایران در مسیر ترانزیت شمال - جنوب و شرق به غرب مزیت ویژه‌ای را در اختیار کشورمان قرار داده است. اولین محموله از روسیه به هند از مسیر کریدور شمال - جنوب انتقال یافت و این یک تجربه موفق بود. بخشی از مسیر به صورت ریلی و بخشی در دریا به صورت کشتی‌های رورو انجام شد. این تجربه مسیر ترانزیت شمال - جنوب را با این ظرفیت جدید مورد آزمون قرار داد و بخشی از حجم تبادل تجاری منبعد از این مسیر دنبال خواهد شد.

* امیدواری به برگزاری نشست سران روسیه، ایران و ترکیه در تهران

به گزارش فارس، امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: امیدواریم در آینده نه چندان دور با توجه به شرایط مهار ویروس کرونا در جهان شاهد برگزاری نشست سران روسیه، ترکیه و ایران در تهران باشیم. این نشست بخشی به صورت دوجانبه و بخش دیگر در فرمت آستانه برگزار خواهد شد.

وزیر خارجه بیان کرد: همچنین در حوزه‌های منطقه‌ای، تحولات افغانستان، سوریه، یمن، اوکراین، برگزاری اجلاس سران کشورهای حوزه دریای خزر در هفته آینده را مورد گفت‌وگو قرار دادیم. از جمله مباحثی که در مذاکرات امروز مورد توجه قرار گرفت آخرین وضعیت گفت‌وگوهای ایران برای لغو تحریم‌ها بود. در همین جا از کشورهای دوست روسیه و چین تشکر می‌کنیم که مخالفت خودشان را با قطعنامه‌ای که به پیشنهاد آمریکا و سه کشور اروپایی اخیرا در شورای حکام آژانس مطرح شد، اعلام کردند. از حمایت‌های مستمر روسیه در ادامه کار در آژانس در قبال حمایت از منافع و مواضع منطقی جمهوری اسلامی ایران تشکر می‌کنیم.

وی گفت: با آقای لاوروف بار دیگر بر سر این موضوع گفت‌وگو کردیم که در صورت ادامه گفت‌وگوها که امیدوارم در آینده نزدیک از سر گرفته شود و برنامه‌ریزی‌هایی در این رابطه در دستورکار وزارت امور خارجه قرار دارد، امیدوارم با واقع بینی طرف آمریکایی بتوانیم در آینده نزدیک به نقطه نهایی توافق برسیم. البته در این چارچوب بار دیگر آقای لاوروف بر حمایت از ایران و مواضع سیاسی جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات و در صورت رسیدن به نقطه توافق، بر حمایت روسیه در این زمینه تأکید کرد. 

* جنگ را در اوکراین راه‌حل نمی‌دانیم

امیرعبداللهیان ادامه داد: در موضوع اوکراین همچنان معتقدیم اقدامات آمریکا با کاربست ابزار ناتو از ریشه‌های وضعیت فعلی است ولی جمهوری اسلامی ایران با رعایت موضع سیاسی مشترک در قبال جنگ و عدم سیاست استاندارد دوگانه، جنگ را در اوکراین راه‌حل نمی‌داند و از گفت‌وگو و مذاکره سیاسی استقبال می‌کند. تاکنون دو بار حامل پیام وزیر خارجه اوکراین برای آقای لاوروف بودم که در هر دو مورد طرف روس آمادگی خودش را برای گفت‌وگو و راهکار دیپلماتیک اعلام کرد و من امیدوارم در بحران اوکراین هر چه سریع‌تر شاهد بازگشت دو طرف به مذاکره و حل و فصل سیاسی این موضوع باشیم.

وی همچنین گفت: در دیدار امروز همچنین بر برخی عربده‌ کشی‌های سیاسی رژیم صهیونیستی و عربده کشی‌های فراتر از رژیم جعلی اسرائیل صحبت کردیم و این‌که منطقه اجازه نخواهد داد این رژیم امنیت، ثبات و پیشرفت منطقه را مورد تهدید قرار بدهد.

به گزارش فارس، امیرعبداللهیان در پاسخ به سؤالی درباره تحریم‌های اعمال شده علیه آمریکا، ایران و روسیه و اینکه دو کشور چه برنامه‌هایی برای افزایش همکاری‌ها و گسترش روابط دارند؟ گفت: در دولت برای مقابله با تحریم‌ها راهبردی را اتخاذ کردیم که دو مسیر را به صورت موازی پیش ببریم، مسیر اول اقدام برای بی اثر کردن تحریم‌ها در چارچوب برنامه توسعه پایدار اقتصادی دولت آقای رئیسی و مسیر دوم که همزمان با این دنبال می‌شود و مسئولیت کار مذاکراتی آن با دستگاه دیپلماسی است، مسیر دیپلماسی، گفت‌وگو و مذاکره برای لغو تحریم‌هاست. به موازات آن اولویت سیاست همسایه محور بودن دولت در توسعه حجم همکاری‌های اقتصادی، تجاری، علمی، فرهنگی، دفاعی و ... با همسایگان به ویژه با روسیه است.

 

وی ادامه داد: هم در جریان سفر دکتر رئیسی به مسکو و دیدارش با پوتین نقطه عطف جدیدی ایجاد شد که توافقات مهم و راهبردی مورد تایید رهبران دو کشور قرار گرفت و همچنین در جریان تبادل هیأت‌ها بین دو کشور از جمله سفر نواک معاون نخست‌وزیر سوریه که در رأس هیأت عالیرتبه به تهران آمد، در راستای منافع دو ملت توافقات بسیار مهمی صورت گرفت که بی اثر کردن تحریم‌ها یکی از موارد مورد توافق بین دو کشور است.

امیرعبداللهیان درباره برنامه‌های مشترک ایران و روسیه به خصوص در بحث امنیت غذایی گفت:‌ ما شاهد تحریم‌های غیرقانونی علیه کشورها از جمله روسیه هستیم. در خصوص تامین امنیت غذایی در دولت و در تیم اقتصادی اقدام شده است و دولت ایران در عالیترین سطح نسبت به اطمینان از وجود امنیت غذایی در داخل کشور اقدامات چندلایه‌ای را صورت داده است و هیچ نگرانی در این زمینه نیست. درباره چگونگی مقابله با تحریم‌های آمریکا علیه کشورها از جمله ایران و روسیه، باید بگویم توافقات مهمی را در ماه‌های گذشته برای بی اثر کردن تحریم‌ها داشتیم که البته این موضوع باید اقدام و عمل را در پی داشته باشد و شاید نیاز به بیان آن در مقابل رسانه‌ها نباشد.

* ایران برای رسیدن به توافق قوی، خوب و پایدار جدی است/  آمریکا را به واقع بینی برای رسیدن به مرحله نهایی مذاکرات دعوت می‌کنیم

وی درباره ارسال بسته پیشنهادی به آمریکا و امیدواری امروزش نسبت به آینده مذاکرات نیز اظهار داشت: قطار مذاکره برای لغو تحریم‌ها به ایستگاه‌های سخت و نزدیک به نقطه پایان خودش رسیده است و گاهی اوقات ایجاب می‌کند که توقف چند روزه یا توقف در یک ایستگاه خاص را در نظر بگیریم. گاهی این نیاز و درخواست طرف‌های مقابل مذاکره برای لغو تحریم‌ها بوده و گاهی اوقات ما برای جمع بندی و بازتعریف آخرین وضعیت گفت‌وگوها نیاز داشتیم که چند روزی توقف و مکث در مذاکرات ایجاد شود.

وزیر خارجه گفت: علیرغم صدور قطعنامه نادرست و غیرمعمولی که با پیشنهاد آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصویب شد، در مقابل اقدام به قطعنامه، سه گام مهم برای اقدامات اضافی هسته‌ای انجام دادیم از جمله در موضوع ۲۷ دوربین برجامی که مسئولان سازمان انرژی اتمی توضیح دادند و از مدار خارج شد.

وی ادامه داد: طرف‌های مقابل به صورت مشخص آمریکا و نماینده ارشد مذاکره کننده اتحادیه اروپا آقای بورل و آقای مورا به تلاش‌های خود برای بازگشت همه طرف‌ها به مذاکرات و ادامه مذاکرات ادامه می‌‌دهند. در ساعات گذشته آقای باقری مذاکره کننده ارشد ما در تماس مستمر با مورا بود و هم من با بورل. امیدواریم بتوانیم در آینده نزدیک ریل مذاکرات را که در مسیر درست خودش قرار دارد، مجددا این قطار را بر روی ریل در جریان و حرکت نگهداریم.

امیرعبداللهیان تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به توافق خوب، قوی و پایدار جدی است و ما مسیر دیپلماسی را که مسیر درستی است، ادامه خواهیم داد و بار دیگر آمریکا را به واقع بینی برای رسیدن به مرحله نهایی مذاکرات دعوت می‌کنیم.

گزارش از اکرم شریفی

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول