اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  شرق آسیا و اقیانوسیه

تاکید «بریکس» بر راه‌حل دیپلماتیک برای موضوع هسته‌ای ایران

سران گروه «بریکس» شامل اقتصادهای نوظهور در بیانیه نشست خود بر راه‌حل سیاسی و دیپلماتیک برای مسئله هسته‌ای ایران تاکید کردند.

تاکید «بریکس» بر راه‌حل دیپلماتیک برای موضوع هسته‌ای ایران

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، سران کشورهای «بریکس» با صدور «بیانیه پکن» بر راه‌حل سیاسی و دیپلماتیک برای مسئله هسته‌ای ایران تاکید کردند.

در بخشی از این بیانیه آمده است: ما نیاز برای حل مسئله هسته‌ای ایران از طرق صلح‌آمیز و دیپلماتیک منطبق بر قوانین بین‌المللی را تکرار و بر اهمیت حفظ برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل برای عدم اشاعه بین‌المللی و همچنین صلح و ثبات بیشتر تاکید می‌کنیم و امیدواریم تلاش‌های دیپلماتیک برای ازسرگیری برجام به موفقیت بیانجامد. 

پیش‌تر، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگوی صبح پنجشنبه (دوم تیرماه) با «وانگ یی» عضو شورای دولتی و وزیر امور خارجه چین ضمن تشکر از دعوت پکن از جمهوری اسلامی ایران برای حضور آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهور ایران در اجلاس بریکس، از ابتکار توسعه و امنیت جهانی ارائه شده از سوی چین استقبال و ابراز امیدواری کرد دوره ریاست چین بر بریکس باعث گسترش تقویت همکاری‌های چندجانبه شود.

وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص مذاکرات رفع تحریم‌ها، با غیرسازنده خواندن قطعنامه سیاسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا با حسن نیت و جدیت به یک توافق پایدار و با حفظ منافع ملت ایران دست یابد.

وانگ‌ یی وزیر امور خارجه چین نیز ضمن استقبال از حضور دکتر رئیسی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در اجلاس بریکس، هدف این گفت‌وگوها را  توجه به بازارهای نوظهور و همبستگی اقتصادی کشورهای در حال توسعه خواند و ابراز امیدواری کرد با خروج پکن از قرنطینه کرونایی، امکان دیدار حضوری روسای‌جمهور ایران و چین فراهم شود. وی همچنین با اعلام حمایت از تداوم مذاکرات وین و تنش‌زا خواندن قطعنامه سیاسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ابراز امیدواری کرد مسیر دیپلماسی و گفت‌وگو به حصول توافق در مذاکرات وین منجر شود.

چین میزبان چهاردهمین اجلاس سران بریکس و گفت‌وگوی سطح عالی در مورد توسعه جهانی بود. سازوکار بریکس شامل پنج اقتصاد بزرگ در حال ظهور، یعنی برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی است. از زمان شکل‌گیری آن بیش از یک دهه پیش، کشورهای عضو در زمینه‌هایی مانند اقتصاد، تجارت، سیاست، امنیت، نوآوری‌های فناوری و همچنین مبادلات فرهنگی و مردمی به نتایج مفیدی دست یافته‌اند.

زهرا حاج محمد ابراهیم طهرانی

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول