اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

پکن: آمریکا باید به خواسته‌های منطقی ایران پاسخ دهد

وزیر خارجه چین در گفت‌وگو با همتای ایرانی در اشاره به وقفه ایجاد شده در مذاکرات رفع تحریم‌ها گفت طرف آمریکایی باید مسئولیت‌های خود را بشناسد و به خواسته‌های منطقی طرف ایرانی پاسخ مثبت دهد.

پکن: آمریکا باید به خواسته‌های منطقی ایران پاسخ دهد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین در گفت‌وگو با همتای ایرانی با تاکید بر تلاش‌های دیپلماتیک برای پایان دادن به بن‌بست فعلی در مذاکرات، گفت «طرف آمریکایی باید با جدیت مسئولیت‌های خود را بشناسد و به خواسته‌های منطقی طرف ایرانی پاسخ مثبت دهد».

طبق روایت وزارت خارجه چین از تماس تلفنی پنجشنبه شب به تاریخ دوم تیرماه دو وزیر خارجه، چین از ایالات متحده خواست که به ایران در مورد از سرگیری پایبندی به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) پاسخ دهد.

در بیانیه وزارت امور خارجه چین آمده است: امیرعبداللهیان به وانگ گفت که رفتار قلدرانه آمریکا مانع اصلی مذاکرات کنونی است.

وزیر امور خارجه ایران افزود: «طرف ایرانی قاطعانه از منافع ملی خود محافظت خواهد کرد و همچنین قاطعانه متعهد به حل و فصل اختلافات از طریق مذاکره به منظور دستیابی به توافق در زودترین زمان است». طبق این بیانیه، امیرعبداللهیان همچنین گفت که تهران از نقش سازنده چین در موضوع هسته‌ای ایران قدردانی می‌کند.

به گزارش خبرگزاری «آناتولی»، وانگ هم در ادامه با اطمینان از حمایت قاطعانه از ایران در موضوعات مرتبط با منافع اصلی یکدیگر، به دیپلمات ارشد ایرانی گفت که چین هیچ حرکت غیرسازنده‌ای را که منجر به تشدید اوضاع شود، تایید نمی‌کند. وی با اشاره به توافق هسته‌ای افزود: همه طرف‌ها باید به حفظ منطق صحیح درست و غلط ادامه دهند و بی‌وقفه برای دست یافتن به توافق از طریق تلاش‌های دیپلماتیک ادامه دهند.

دیپلمات ارشد چینی در ادامه تاکید کرد: پکن با سیاسی شدن امور آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مخالف است و از حل و فصل مسائل باقی‌مانده از طریق گفت‌وگو و همکاری بین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و طرف ایرانی حمایت می‌کند.

پیش‌تر، «محمد کشاورززاده» سفیر ایران در پکن در توئیتی از گفت‌وگوی تلفنی دو وزیر خارجه خبر داده بود. به گزارش فارس، امیرعبداللهیان در این گفت‌وگو ضمن تشکر از دعوت چین از جمهوری اسلامی ایران برای حضور آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهور ایران در اجلاس بریکس، در خصوص مذاکرات رفع تحریم‌ها، با غیرسازنده خواندن قطعنامه سیاسی آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا با حسن نیت و جدیت به یک توافق پایدار و با حفظ منافع ملت ایران دست یابد.

به گزارش فارس، حسین امیرعبداللهیان همچنین در نشست خبری مشترک پنجشنبه با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه از موضع مسکو در مخالفت با قطعنامه اخیر در شورای حکام آژانس قدردانی کرد و گفت: با آقای لاوروف بار دیگر بر سر این موضوع گفت‌وگو کردیم که در صورت ادامه گفت‌وگوها که امیدوارم در آینده نزدیک از سر گرفته شود و برنامه‌ریزی‌هایی در این رابطه در دستورکار وزارت امور خارجه قرار دارد، امیدوارم با واقع‌بینی طرف آمریکایی بتوانیم در آینده نزدیک به نقطه نهایی توافق برسیم. البته در این چارچوب بار دیگر آقای لاوروف بر حمایت از ایران و مواضع سیاسی جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات و در صورت رسیدن به نقطه توافق، بر حمایت روسیه در این زمینه تأکید کرد. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول