اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

معانی اظهارات شاه اردن درباره تشکیل «ناتوی خاورمیانه»

یک روزنامه الکترونیکی نوشت اظهارات اخیر شاه اردن نشان می‌دهد آمریکا برای کشورهای متحد خود در منطقه دستورالعمل‌های ویژه‌ای صادر کرده است.

معانی اظهارات شاه اردن درباره تشکیل «ناتوی خاورمیانه»

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، اخیرا «عبدالله دوم» شاه اردن در گفت‌وگو با شبکه‌ای آمریکایی از امکان تشکیل یک ائتلاف نظامی در غرب آسیا همانند پیمان ناتو گفت و خاطرنشان کرد که باید چشم‌انداز چنین ائتلافی به شدت واضح باشد. (جزئیات بیشتر)

روزنامه الکترونیکی «رأی الیوم» در یادداشتی به همین اظهارات پرداخت و نوشت، مشخص نیست که منظور شاه اردن از به کار بردن عبارت «اهداف واضح و مشخص» چیست اما به احتمال زیاد این مسأله مربوط به نشستی است که قرار است به زودی میان «جو بایدن» رئیس‌‌جمهور آمریکا و سران برخی کشورهای در منطقه غرب آسیا برگزار شود؛ برآوردها تلویحا نشان می‌دهد که آمریکا برای تمام کشورهای متحد و دوست در منطقه بویژه در خصوص طرف‌های مرتبط به توافقنامه‌های راهبردی نظامی مانند عربستان سعودی، امارات، بحرین، قطر و اردن دستورالعمل‌هایی به جهت آمادگی برای ایجاد ائتلافی جدید صادر کرده است.

در ادامه این گزارش آمده، اطلاعات مشخصی از ائتلاف جدید به نام «ناتوی خاورمیانه» در دست نیست اما به گفته منابع اردنی آگاه، صحبت از فرمولی کمتر از حد ناتوی معروف است؛ وزارت دفاع آمریکا تلاش می‌کند که با تشکیل اتاق‌ عملیات ویژه و نیز یکی کردن سامانه‌های راداری پدافند هوایی، یک حالت هماهنگی مشترک میان متحدانش در غرب آسیا ایجاد کند.

رأی الیوم افزود، از نظر سیاسی کسی نمی‌داند اینگونه پیشنهادها به چه چیزی منجر می‌شود یا اینکه چگونه اجرا می‌شود اما صحبت از عراق و مصر نیز هست و گفت‌وگوها در پشت پرده با ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا «سنتکام» انجام شده که فرمانده آن «مایکل کوریلا» ده روزی است به منطقه سفر کرده است.

بر اساس این گزارش، سخن شاه اردن مبنی بر اینکه این نیروها و اتاق عملیات مشترک یا هر تجربه‌ای برای تشکیل ناتوی جدید در غرب آسیا باید اهداف مشخص داشته باشد به این معناست که این طرح تقریبا نهایی شده، همگی با آن موافقت کرده‌اند و تنها جزئیات باقی مانده است.

رأی الیوم افزود، به نظر می‌رسد که اردن دریافته مقابله با قطار سریع السیر جدید آمریکا برای ایجاد ائتلاف نظامی در منطقه به معنای از دست دادن تمام نقش‌ها و منافع یا حتی خطر بزرگتر است بنابراین راهکار بهتر، بهبود شرایط و تعیین اهداف در داخل آن ائتلاف است؛ موضوعی که شاه اردن در گفت‌وگوی خود بر آن تأکید کرد.

این روزنامه در ادامه مدعی شد: منظور در اینجا این است که اردن حداقل نمی‌خواهد در ایجاد یک ائتلاف نظامی علنی علیه ایران مشارکت داشته باشد اما بر اساس برآورد و نظر اردنی‌ها قرار است ائتلافی نزدیک به فرمول سامانه‌های دفاعی برای کشورهای دوست آمریکا در منطقه باشد و به آنها در تأمین حفاظت منطقه‌ای و نظامی کمک کند خصوصا اگر درگیری‌های سیاسی فعلی به درگیری‌های نظامی میان آمریکا و کشورهای غربی و چین و روسیه تبدیل شود.

در ادامه این گزارش آمده: صحبت از ناتوی خاورمیانه پس از سفرهای مهم اخیر سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه به ایران و امضا توافقنامه راهبردی با ایرانی‌ها، بیشتر شده  و این بدان معناست که منطقه عموما در مسیر محورگرایی و تعیین موضع بر اساس ائتلاف راهبردی بلکه گاهی نظامی قرار گرفته است.

انتهای پیام/م/ ت 27

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول