اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

«حسن رعیت»؛ از تاجری خرده‌پا تا همکاری با استاد اعظم شبکه بانکی/ سرنوشت پدرخوانده دوتابعیتی

در دورانی که دولت سعی دارد با اصلاح یارانه‌ها دست عوامل ناپاک را از سفره مردم قطع کند، برخی با سوءاستفاده از قوانین تا سطحی پیش رفته‌اند که حتی به سفره و نان مردم نیز رحم نمی‌کنند!

«حسن رعیت»؛ از تاجری خرده‌پا تا همکاری با استاد اعظم شبکه بانکی/ سرنوشت پدرخوانده دوتابعیتی

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، سایت خبری تحلیلی مشرق نوشت: می‌گوید من «گاد فادر» هستم!  او شبیه رؤسای باندهای مافیایی در فیلم‌های ایتالیایی برای خودش محفل و دسته راه انداخته و مانند آن‌ها در یک ویلای مجلل و مخفی در بیرون شهر زندگی می‌کرد. اگر کسی از کنار محل اقامت او رد می‌شد گمان می‌کرد که در پشت دیوارهای این باغ یک خانه متروکه قرار داد؛ اما کافی بود از حصارهای امنیتی و سخت آن عبور کنید تا با یک ویلای مجلل چند هزار متری، استخرهای بزرگ، باغی سرسبز و حتی یک باغ وحش منحصر به فرد روبرو شوید.

این‌ها تنها بخشی از شرح زندگی مردی است که این روزها در زندان افتاده و در حال گذراندن دوران محکومیت خود می‌باشد. میر کاظم رعیت، معروف به حسن رعیت با چندین نام مستعار یکی از مهمترین شاه‌مهره‌های فساد اقتصادی در کشور است که این روزها در زندان محکومیت خود را می‌گذراند. حسن رعیت با تلاش شبانه روزی سربازان گم‌نام امام زمان(عج) در سازمان اطلاعات سپاه رهگیری گردیده و پرونده پیچیده و هرمی او پس از چندین ماه بررسی در دادگاه به ایستگاه پایانی رسیده است.

اولین جلسه رسیدگی به اتهامات رعیت در بیستم فروردین سال گذشته برگزار شده است، تا پیش از برگزاری این دادگاه برخی عوال رسانه‌ای و نیز همکاران او در شبکه‌های اجتماعی به گونه‌ای وانمود می‌کردند که متهم دادگاه بی‌گناه است و حتی پای او به دادگاه نیز نخواهد رسید! برگزاری شش جلسه دادگاه به صورت علنی نشان داد  که دستگاه قضائی در برخورد با مفسدان دانه درشت هیچ تعارفی نخواهد داشت. حسن رعیت در دادگاه به ۳۵ سال زندان و رد مال محکوم شده و روز گذشته شعبه دوم دیوان عالی کشور به صورت کامل این حکم را تائید کرده است. بر اساس این حکم، پدرخوانده فساد؛ باید تا آخرین ریال دریافتی از شبکه بانکی را به حساب بیت‌المال بازگرداند.

حسن رعیت از تاجری خرده‌پا تا همکاری با استاد اعظم شبکه بانکی!

حسن رعیت متولد سال ۱۳۵۱ در تهران است، او در یکی از محلات فقیرنشین در جنوب شرق تهران متولد شده و تحصیلات او تنها تا سطح دیپلم است. رعیت از همان کودکی علاقه خاصی به حیوانات داشته است، برای همین در ویلای مجلل خود صدها نوع پرنده، حیوانات کم‌یاب و ماهی‌های گوناگون را نگه‌داری می‌کرد. حسن رعیت در سیزده سالگی همراه با خانواده به محله شمس‌آباد تهران رفته و در آن منطقه ساکن می‌شود.

اسباب کشی به این محله زندگی او را در آینده تحت تاثیر قرار می‌دهد! خانواده رعیت در منزلی دیوار به دیوار یک خانواده متمول ساکن شده و رعیت به مرور با این خانواده بیشتر رفت و آمد کرده تا جایی که با دخترشان ازدواج می‌کند. ازدواج با خانواده «معتقد» آغاز ماجراجویی‌های حسن رعیت است، همه کسانی که حداقل یک بار رعیت را از نزدیک دیده‌اند روانشناسی جالب توجهی از او دارند! رعیت به شدت برون‌گرا بوده و اهل ارتباط با دیگران است، همین خصلت اخلاقی باعث می‌شود او با افراد مختلف در جامعه ارتباط گرفته و با اسکن کردن آن‌ها به سوژه‌های خود نزدیک شود.

حسن رعیت اواخر سال ۶۹ با فردی با نام (ح- ش) آشنا می‌شود و برای اولین بار کاسب ساده بازار مقدمات کار تجارت را یاد می‌گیرد. او همراه با این فرد به امارات سفر کرده و راه و چاه واردات کالا به ایران را آموزش می‌بیند، جالب توجه آن‌که استاد اعظم او در آموزش واردات کالا و ارتباط با شبکه بانکی ۲۰ سال بعد در پرونده موسوم به باند بابک زنجانی دستگیر شده و به زندان می‌افتد.

اما آنچه باعث شد حسن رعیت از یک تاجر دست چندم و خرده پا به یک هیولای چند سر و فاسد در شبکه بانکی تبدیل شود، از ارتباط گرفتن او با فردی با نام باقر شعار(معروف به کاوه) ناشی می‌شود. رعیت در سال ۱۳۷۹ به صورت اتفاقی به باقر شعار آشنا می‌شود. شعار فردی تحصیل کرده؛ آشنا با چندین زبان خارجی و البته دو تابعیتی است که در حوزه صنایع فولاد متخصص شده است.

ارتباط رعیت با باقر شعار آغاز فعالیت‌های مجرمانه باندی است که سال‌ها بعد نزدیک به ۴۰۰ میلیون یورو پول را به تاراج برده است! شبکه شعار- رعیت یکی از پیچیده‌ترین شبکه‌های فساد در کشور است، ترکیب دو فرد که یکی در حوزه صنایع تبحر دارد و دیگری استاد ارتباط گرفتن و ایجاد واسطه در شبکه بانکی است، این دو را چون دوقلوهای مافیایی به یکدیگر متصل می‌کند. رعیت و شعار با ایجاد زنجیره‌ای بزرگ میان برخی شرکت‌های داخلی و خارجی یک زوج فساد تشکیل می‌دهند. شبکه فاسد رعیت آنچنان بزرگ است که طبق اعلام دادگاه ۲۲ متهم دانه درشت داشته و نزدیک به ۱۰۲ جلد پرونده با حدود ۱۸۵۰۰ صفحه برای آن تشکیل شده است.
 


شعار گادفادر: وام بگیر پس نده!

احتمالا برای همه پیش آمده باشد که برای گرفتن یک وام کوچک چند میلیونی بارها به یک شعبه بانکی مراجعه کرده و در نهایت دست خالی از آن خارج شده باشید. قوانین سفت و سخت شبکه بانکی به‌گونه‌ای است که دریافت مبالغ ناچیز با سد سخت شعبات روبرو شده و گرفتن آن از دالانی پر پیچ و خم می‌گذرد، اما  در همین شبکه سخت‌گیر بانکی باند حسن رعیت  نزدیک به ۴۰۰ میلیون یورو وام گرفته است. او با سند سازی، جعل اسناد دولتی و صورت‌سازی‌های دروغین در همکاری با چند کارمند و مدیر نالایق در برخی بانک‌ها این مبالغ را دریافت کرده است.

نماینده دادستان تهران در شرح عملیات رعیت در شبکه بانکی در دادگاه گفته است:

در برهه‌ای که یک فرد عادی برای گرفتن وام باید مدت‌ها در نوبت باشد و ضامن و وثایق معرفی کند شبکه فساد میرکاظمی با محوریت شخص او اقدام به اخذ تسهیلات به میزان ۴۰۰ میلیون یورو و در جای دیگر نیز به میزان ۵ هزار میلیارد ریال از بانک اقدام کرده است. اخذ تسهیلات از ۳۰ سالگی تا ۴۰ سالگی دریافت شده بود، حال چطور می‌شود یک جوان ۳۰ ساله بتواند چنین تسهیلاتی دریافت کند جز با ارتباط ویژه با برخی مسئولین و مفسدان اقتصادی مثل اکبر طبری، قاضی منصوری و بابک زنجانی که اتفاقاً در همین دادگاه محاکمه شدند. روز اولی که بابک زنجانی دستگیر شد به بازجو شماره رعیت را داد تا به واسطه نفوذ وی با اکبر طبری مشکل رفع گردد!

حسن رعیت اولین بار در سال ۸۰ موفق شده است با روش‌های جعل و ثبت شرکت‌های کاغذی و نیز صحنه سازی در یک کارخانه تعطیل شده اعتماد یکی از شعب بانکی در تهران را جلب کرده و وام ۱۸ میلیون دلاری بگیرد. او در مرحله دوم با بهانه ساخت کارخانه در مناطق محروم کشور و اشتغال‌زایی برای بار دوم به بانک مراجعه کرده و درخواست ۱۰۱ میلیون دلار دیگر می‌کند! در این مقطع او با وجود آن‌ که بدهی قبلی خود را پرداخت نکرده است، اما با استفاده از چند ترفند خاص وقت تنفس گرفته و با سند سازی و خرید چند دستگاه دست دوم در کشور تایلند این وام را نیز از شبکه بانکی گرفته و به جای صرف کردن آن در امور جاری تاسیس کارخانه صرف مواردی دیگر  ازجمله خرید ملک در بالای شهر تهران می‌کند. بنا بر اسناد بانکی موجود رعیت تنها ۲۶ میلیون دلار از وام را صرف احداث فاز یک این کارخانه کرده و الباقی را به جیب می‌زند. حسن رعیت با همین شیوه به بهانه تاسیس کارخانه و اشتغال زایی در حوزه صنایع فولاد بارها و با شیوه‌های مختلف توانسته است از شبکه بانکی وام گرفته و با دادن وعده، رشوه، اهدای سکه و دعوت به باغ اعیانی‌اش برای خود وقت تنفس گرفته و شعار وام بگیر و پس نده را به صورت عملی اجرایی کند.

نکته جالب توجه آن‌که با رجوع به اسناد دادگاه رعیت می‌بینیم که یار غار بابک زنجانی و اکبر طبری بارها ادعا کرده است که با گرفتن وام به دنبال تولید و اشتغال‌زایی در کشور بوده است؛ اما با کمی جستجو ساده متوجه می‌شویم که تنها خط تولیدی که او در کشور، آن را با دقت فراوان راه انداخته، خط تولید «مهرهای جعلی» درشرکت ۵ طبقه او در میدان آرژانتین است که سربازان گمنام امام زمان(عج) از آن اسناد زیادی از جعل و دست بردن در اوراق دولتی را یافته و ضمیمه پرونده کرده‌اند.
 

 


نماینده دادستان در یکی دادگاه‌های رعیت پرده از یکی از شگردهای این باند برداشته و می‌گوید:

زمانی که در سال ۹۳ قصد داشتند دنیای فلز اردستان را تهاتر کنند آن را ۳۶۰ میلیارد تومان ارزشگذاری کردند و بدهی متهم رعیت نیز ۳۵۲ میلیارد تومان بوده است؛ در نهایت کسی دنیای فلز اردستان را از بانک نمی‌خرد و بانک نهایتاً به مبلغ ۲۸۸ میلیارد تومان به یکی از شرکت‌های تابعه خود می‌فروشد که این به معنای ایراد ضرر به مبلغ ۷۲ میلیارد تومان به بیت‌المال و بانک است. سئوال اینجاست که چرا هنوز دنیای فلز اردستان دست متهم رعیت است مگر تهاتر صورت نگرفته است؟

در این خصوص نیز از بانک صنعت و معدن ۱۷۶ میلیون دلار تسهیلات اخذ شده و ۳۰ میلیارد تومان نیز از بانک تجارت لرستان تسهیلات گرفته شده، لازم به توضیح است که این شبکه دارای شرکت‌های داخلی و خارجی کاغذی و صوری بوده‌اند که آن‌ها را خودشان تأسیس میکرده اند. ۱۶۱ میلیون دلار تسهیلات برای احداث خط تولیدی گرفتند که طبق برآورد متهم رعیت ۹۲ میلیون دلار بوده است؛ اما همچنان این خط تولید به بهره برداری نرسیده و کارخانه در حال خاک خوردن است.

شبکه رعیت در قالب هفت شرکت از سه بانک آینده، گردشگری و کشاورزی تسهیلات ریالی دریافت کرد و به حساب ۵ بانک دیگر ریخت و از این طریق پیش‌پرداخت حواله‌های ارزی خود را تامین کرد و اصطلاحاً از این جیب به آن جیب گذاشت، حال آنکه قرار بود با آن تسهیلات دریافتی مواد اولیه وارد کند. شبکه رعیت از یکی از شعب بانک مسکن برای ذوب آهن ازنا تسهیلات دریافت کرد و این تسهیلات را در بانک بابک زنجانی چنج کرد. همچنین رعیت از بانکی دیگر، تسهیلاتی را به نام برادرش اخذ کرد که در اینجا برادرش اقرار کرده که امضایش جعل شده است.
 

 

 

 

 

نمای داخلی و خارحی باغ وحش خصوصی حسن رعیت!

سرنوشت مرد دو تابعیتی در زندان اوین!

حسن رعیت که روزگاری حتی نمی‌توانست یک جمله را به درستی روی کاغذ بنویسد، تبدیل به لیدر باندی حرفه‌ای شد که توانسته است در یک کشور اروپایی تابعیت مضاعف بگیرد! رعیت گرچه با صحنه سازی‌های خاص سعی می‌کرد خود را فردی متدین و وطن پرست نشان داده که دست خیر در امور مختلف دارد، اما در پشت صحنه و با برداشتن نقاب کسی را مشاهده می‌کنیم که تابعیت انگلیسی گرفته و حتی به دنبال آن بود تا فرزندش را نیز در لندن به دنیا آورد!

او اموال بیت‌‌المال را به جای صرف در اشتغال و تولید در کشور به ویلا و آپارتمان‌های گران قیمت در فرمانیه و زعفرانیه  و دیگر محله‌های اعیانی نشین تهران تبدیل و بیش از ۲ هزار هکتار باغ در تهران و کرج و استان مرکزی خریداری کرده است. نکته مهم آنکه حسن رعیت اموال خود را به نام همسر، مادر زن و برادرزن خود کرده و البته شرکت‌های هرمی و کاغذی خود را به نام آبدارچی، پیک موتوری و برخی افراد کم اطلاع زده بود! رعیت با این کار سعی داشت رد خود را در پول‌شویی و فساد در شبکه بانکی پاک کند.

بر اساس رای دادگاه حسن رعیت با توجه به به موارد زیر در مجموع به ۳۵ سال زندان محکوم شده است:

مشارکت در اخلال عمده در نظام پولی و ارزی کشور از طریق اخذ مبالغ کلان ارزی و ریالی با تقلب از بانک‌ها معادل ۴۰۰ میلیون یورو و بیش از ۵ هزار میلیارد ریال منجر به اخلال در نظام اقتصادی کشور با وصف سردستگی
مشارکت در کلاهبرداری شبکه‌ای از بانک‌ها به مبلغ مذکور در بند نخست.
 مشارکت در جلب و استفاده از اسناد مجعول.
مشارکت در پولشویی به میزان مبالغ ارزی و ریالی مندرج در اتهامات اول و دوم.
مشارکت در پرداخت رشوه به علی دارابی‌نیا مدیرعامل و رییس هیات مدیره وقت بانک صادرات لرستان به مبلغ ۱۱ میلیارد ریال، محمدحسن کریمی رئیس وقت بانک پارسیان کیش به مبلغ ۹۸۰ میلیون ریال، رییس وقت شعبه ۴۰۶۰ بانک صادرات گرگان به تعداد ۳۰ عدد سکه، خانم منصوره عنصری رییس وقت شعبات بهار و سه راه طالقانی بانک ملت به میزان ۵ عدد سکه و ۳۰۰ میلیون ریال وجه نقد.
اعمال نفوذ برخلاف حق و مقررات قانونی با سوءاستفاده از روابط خصوصی.
قطع و خشکاندن ۲۰۶ اصله درخت.
همکاران حسن رعیت نیز هر کدام بنا بر تخلفات انجام داده، احکام جداگانه‌ای دریافت کرده‌اند.

در دورانی که دولت سعی دارد با اصلاح یارانه‌ها دست عوامل ناپاک را از سفر مردم پاک کند؛ افرادی چون حسن رعیت با سوء استفاده از برخی قوانین تا سطحی پیش رفته‌اند که حتی به نان مردم نیز رحم نکرده و با فساد سازمان یافته در شبکه بانکی و به بهانه واردات کالاهای اساسی چون حبوبات دلار گرفته و آن را صرف عیاشی‌های خود کرده اند.

برخورد قاطع سازمان اطلاعات سپاه با دانه درشت‌های بانکی چون رعیت نشان داد که هیچ تعارفی در برخورد با مفاسد وجود ندارد. البته با وجود حساسیت بالای دستگاه قضایی در برخورد با این پرونده متاسفانه هنوز برخی از بانک‌ها برای پیگیری طلب و خسارت‌های وارده اقدامی کامل و جامعی انجام نداده‌اند! تعیین تکلیف اموال موجود و اصلاح آن در این پرونده برای همیشه شریان‌های یک باند چند وجهی فساد را مسدود می‌کند.

انتهای پیام/ ت 37

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول