اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

بخشش ۱۰ هزار و ۲۰۴ متهم در همدان توسط شاکیان

رئیس دادگستری استان همدان با اشاره به اثرات مثبت طرح معتذرین گفت: طی ۳۲ ماه ۱۷ هزار و ۹۴ متهم در همدان برابر شاکیان حاضر به عذرخواهی شدند که ۱۰ هزار و ۲۰۴ نفر از آن‌ها توسط شاکیان بخشیده شدند.

بخشش ۱۰ هزار و ۲۰۴ متهم در همدان توسط شاکیان

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان محمدرضا عدالتخواه ظهر امروز در نشست خبری به مناسبت گرامیداشت هفته قوه قضائیه اظهار کرد: کار در دستگاه قضا بسیار سنگین و طاقت‌فرسا و‌ امر قضاوت، فصل خصومت و دعاوی مردم و صدور احکام در خصوص‌ دعاوی نیز بسیار حساس و مشکل است.

وی با اشاره به برنامه‌های سند تحول قوه قضاییه گفت: در سال جدید برنامه جدید این سند ارائه خواهد شد اما در مجموع تاکنون ۹۰ درصد برنامه‌های کوتاه‌مدت، ۸۵ درصد برنامه‌های میان مدت  و ۸۰ درصد برنامه‌های بلندمدت محقق شده است.

رئیس دادگستری استان همدان با اشاره به اینکه پیکره اصلی قوه قضائیه را تحصیل‌کنندگان دانشکده علوم قضایی و خدمات قوه قضاییه تشکیل می‌دهند که این مجموعه به دست شهید بهشتی(ره) بنا نهاده شد گفت: در مجموع ۲۴۰ قاضی، ۹۵۰ کارمند و ۶۵۰ عضو شورای حل اختلاف در دستگاه قضایی استان فعالیت دارند که یک‌هزار و ۸۴۰  نفر را شامل می‌شوند.

وی از رسیدگی به ۴۸۱ هزار فقره پرونده طی یک سال اخیر توسط نیروهای قوه قضاییه در استان سخن گفت و افزود:‌ اگر مجوزهای استخدام در دستگاه قضائی توسط دولت به موقع انجام شود بسیاری از خدمات بهتر و سریع ارائه خواهد شد که امیدواریم تدابیر لازم اندیشه شود که البته امسال وضعیت کمی بهتر شده است.

عدالتخواه با اشاره به بررسی ۱۳۲ هزار پرونده توسط اعضای شورای حل اختلاف طی یک سال اخیر  عنوان کرد: این میزان یک چهارم مجموع آمار را شامل می‌شود و با آمار کشوری نیز برابری دارد.

وی خاطرنشان کرد: حین مسوولیتم در ریاست دادگستری استان توانستیم ۵۵ شعبه دادگاه، دادسرا و تجدیدنظر را به مجموع شعب استان اضافه کنیم که توسط نیروهای قبلی نیز مدیریت می‌شوند.

پیگیری افتتاح دو دادگاه عمومی در همدان

رئیس دادگستری استان همدان از افتتاح دادگاه قضایی بخش شیرین‌سو در مدت کوتاه سه ماهه خبر داد و  افزود: درصددیم اگر همراهی مسئولان باشد موضوع دادگاه عمومی بخش زند در شهرستان ملایر و بخش آجین اسدآباد را مورد مطالعه قرار دهیم و افتتاح کنیم.

وی  با بیان اینکه سطح رضایتمندی به خاطر افزایش دادگاه‌ها بالا رفته و در این مدت نارضایتی عمومی نداشتیم که بسیار حائز اهمیت است افزود: در ۳۲ ماه گذشته ۸۸۳ هزار و ۷۵۸ پرونده در استان وجود داشته که تعداد ۷۸۴ هزار و ۸۹۳ پرونده مختومه شده و ۸۵ هزار و ۲۶۷ پرونده باقی مانده است.

عدالتخواه با اشاره به ۷۳ هزار و ۱۹۳ پرونده مصالحه که استان از این لحاظ رتبه اول کشوری را دارد گفت: آمار پرونده‌های معوقه بیش از ۸ ماه، ۴۷ هزار و ۲۳۲ مورد بوده که ۳۸ هزار و ۹۵۱ مختومه و ۸ هزار و ۲۸۱ مورد نیز باقی مانده است.

وی با تاکید بر بالا رفتن سرعت رسیدگی به پرونده‌ها در دادگاه‌های استان افزود: اکثر پرونده‌های معوق بیش از هشت ماه مختومه شده و به دنبال این هستیم رسیدگی‌های باقی‌مانده را به حداقل زمان برسانیم.

رئیس دادگستری استان همدان با اشاره به ارائه ۲۸۸ هزار و ۵۶۰ ساعت خدمات عمومی رایگان که به‌جای ۶ هزار و ۳۹۶ ماه حبس برای متخلفان در نظر گرفته شده است عنوان کرد:‌ تعداد احکام تعلیقی ۳ هزار و ۱۷۵ مورد و تعداد احکام آزادی مشروط نیز یک‌هزار و ۱۱۴  مورد بوده است.

استفاده از  ۲۴۳ پابند الکترونیکی برای متخلفان

وی به با بیان اینکه مراقبت الکترونیکی نیز از دیگر اقدامات بوده و ۲۴۳ پابند الکترونیکی برای متخلفان استفاده شده است گفت: خوشبختانه استان همدان رتبه اول در رابطه با اتقان را دارد و آراء با کمتر از ۱۲ درصد نقض است.

عدالتخواه به رتبه نخست کشوری استان از حیث تعداد افرادی که مورد عفو قرار گرفته‌اند با یک‌هزار و ۶۴۸ نفر در مدت ۳۲ ماه اشاره کرد و یادآور شد: طی ۱۰ سال گذشته تعداد این افراد کمتر از ۵۵۰ نفر بودند اما در دوره ۳۲ ماهه تقریبا سه برابر گذشته بوده است.

 مساجد همدان کانون اصلاح و کمیته مصلحین  

وی به رتبه نخست کشوری از حیث میزان صلح و سازش اشاره کرد و گفت: میانگین کشوری در صلح و سازش ۳۵ درصد است اما این آمار در استان ۴۵ درصد را شامل می‌شود و نقش مساجد همدان به عنوان کانون اصلاح و کمیته مصلحین  بسیار موثر بوده است.

رئیس دادگستری استان همدان با بیان اینکه استان همدان رتبه نخست کشوری در رعایت توازن وارده و مختومه (عدم نگهداشت پرونده در کارتابل معاونت ارجاع) را کسب کرده که قابل توجه است افزود:‌ ۷ هزار و ۲۴۰ جلسه  دادرسی الکترونیک با زندانیان برگزار شده که نشان می‌دهد  ۹ درصد از ابلاغ‌های الکترونیکی در مجموعه قضایی استان، دادرسی الکترونیک بوده و در این راستا به سمت حذف کاغذ نیز پیش رفته‌ایم.

وی با اشاره به جوانگرایی در بهره‌مندی از نیروها گفت: با پیگیری انتصاب قضات جوان انقلابی و کارآمد در پست‌های قضائی استان؛ میانگین سنی دادستان‌ها پنج سال و روسای حوزه‌های قضایی چهار سال کاهش یافته است.

عدالتخواه با بیان اینکه شناسایی قضات مستعد؛ تصدی پست‌های مدیریتی و مشاغل قضایی در دستور کار بوده است خاطرنشان کرد: ستاد تالیف و قلوب و نیز سامانه‌های ساآب به منظور ارزیابی آراء بدوی و وکلای مصلح تشکیل شده است.

وی با اشاره به اینکه در مدت ۳۲ ماه ۱۷ هزار و ۹۴ متهم در دادگاه‌ها و نیروی انتظامی برابر شاکیان حاضر به عذرخواهی شدند گفت: ۱۰ هزار و ۲۰۴ نفر از آن‌ها از سوی شاکیان بخشیده شدند.

رئیس دادگستری همدان با بیان اینکه کمیته معتذرین و طرح شمیم رضوی صرفاً مختص به استان همدان است خاطرنشان کرد: پیگیری بخشش را برای کسانی داریم که جرم سبک‌تری دارند و آن برای متهمان جرائم بزرگ انجام نخواهد شد تا مجازات‌های اسلامی روال عادی خود را طی کنند.

انتهای پیام/89026/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول