اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان غربی

آغاز دهمین گردهمایی سالانه مراکز بهداشت و درمان کشور در دانشگاه ارومیه

با حضور مدیرکل دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، دهمین گردهمایی سالانه روسای مراکز بهداشت و درمان دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی سراسر کشور در دانشگاه ارومیه آغاز به کار کرد.

آغاز دهمین گردهمایی سالانه مراکز بهداشت و درمان کشور در دانشگاه ارومیه

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، ابراهیم نعیمی مدیرکل دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان وزارت علوم در مراسم آغاز دهمین گردهمایی سالانه روسای مراکز بهداشت و درمان دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور در دانشگاه ارومیه اظهار داشت: سلام گرم معاون وزیر و رئیس سازمان امور دانشجویان را به همه شما ابلاغ می‌کنم که متاسفانه به‌دلیل جلسه فوق العاده با مقام عالی وزارت و جمعی از مسئولان امکان حضور ایشان در این گردهمایی میسر نشد.

وی گفت: تلاش می‌کنیم به عنوان فرمانده فعالیت‌های دانشجویی و نقش تحول گرایانه و مسئولیت پذیرانه را با روحیه جهادی و اقدامات موثر در حوزه ستادی را سیاست گذاری و جهت دهی کنیم تا شاهد رسیدن به نقطه مطلوب باشیم.

مدیرکل دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان وزارت علوم ضمن تمجید از تلاش ۲۵ ماهه همه بخش‌های حوزه سلامت در خط مقدم مبارزه با همه گیری کرونا افزود: فشار زیادی در این مدت به همه بخش‌ها بخصوص مدافعان سلامت از لحاظ روحی و روانی و جسمی وارد شد.

نعیمی خاطرنشان کرد: به‌عنوان دفتر مشاوره و سلامت و به عنوان متولی سلامتی، قطعا ضعف‌هایی داریم و هر چند متولی بیماری نیستیم ولی تمرکز ما بر بیماری زدایی و درمان است و رویکرد جدید ما تغییر سیاست‌گذاری‌ها و آیین‌نامه‌ها برای ارتقای سلامت جسمانی و روانی، اجتماعی و معنوی است.

وی گفت: دانش‌آموزی که وارد دانشگاه می‌شود باید انسان متعالی در همه ابعاد دانش، علمی، انسانی و معنوی باشد و در همه ابعاد انسان رشد یافته بسیار اهمیت ویژه دارد.

این مقام مسوول ادامه داد: مراکز نگهداری و سالمندان پر از پدران و مادرانی است که امیدوار بودند فرزندانشان ترقی و رسیدن به مدارج بالا باشد و در این خصوص با مهارت آموزی برای دانشجویان نسبت به تربیت دانشجویان با تعهد به اخلاق و تربیت انسان متعالی تلاش کنیم.

مدیرکل دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان وزارت علوم با اشاره به جمع بندی تغییر و بازنگری آیین نامه بیان کرد: در بحث hse و محیط زیست بدنبال جهت دهی به فعالیت‌های دانشگاه‌ها هستیم ضمن اینکه تلاش داریم رویکرد مراکز بهداشت و درمان از رویکرد انفعالی خارج و به سمت فعال‌تر شدن حرکت کنیم بطوریکه باید امکانات را بجای تمرکز کامل به درمان، به ارائه آموزش‌های لازم برای حفظ سلامت پیش برویم.

وی تاکید کرد: ورودی‌های جدید دانشگاه‌ها باید غربالگری شود و با دریافت دیتاهای مربوط به آنها، اطلاعات را تکمیل و بعد از جمع بندی، داده‌ها را به مراکز ارسال کنیم ضمن اینکه یکی از چالش‌های اساسی ما به روز نبودن اطلاعات و داده‌هاست که باید این مورد رفع شود.

نعیمی افزود: امسال طراحی و برنامه ریزی اولین جشنواره ملی سلامت دانشجویان کشور انجام گرفت که اختتامیه آن روز ۱۴ آذر با حضور مقام عالی وزارت و قبل از روز دانشجو برگزار خواهدشد تا گفتمان سلامت وارد حوزه دانشگاه شود.

وی حضور فعالانه‌تر را در رویکرد جدید بیان و افزود: محور اصلی این حضور، پیشگیری، آموزش و توانمندسازی است و کانون‌های همیاران سلامت جسم نیز در این خصوص فعال شده است.

مدیرکل دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان وزارت علوم گفت: حضور دانشجویان در انجام فعالیت‌ها بسیار اهمیت دارد و در این خصوص با افزایش فعالیت دانشجویان در این حوزه، شاهد فعال تر شدن نظام سلامت در دانشگاه‌ها خواهیم بود.

نعیمی گفت: در سامانه الکترونیکی مشاوره (سام) تغییراتی ایجاد شد تا نظام ارزیابی ((سام hse)) که امروز رونمایی خواهدشد به سمت اطلاعات به روز حرکت کند ، باید تاکید کنم بروزرسانی اطلاعات باید اولویت اساسی باشد و این اتفاق نیازمند اصلاحات و ارتقاهای لازم است.

احمد علیجانپور رییس دانشگاه ارومیه نیز گفت: ارائه خدمات مراکر بهداشت و درمان علاوه بر حوزه دانشجویی، بر حوزه اساتید و کارکنان نیز اهمیت ویژه دارد و با توجه به این وظیفه خطیر برای سلامتی جامعه دانشگاهی، برگزاری این گردهمایی‌ها برای ارتقای دانش و بحث و گفت و گو در خصوص شیوه‌ها و راهکارهای جدید ضروری است و تلاش ما توجه به سلامت جسمی و سلامت روحی و روانی دانشجویان و جامعه دانشگاهی کشور است.

وی به موضوع تعطیلی مراکز مشاوره و درمانگاهی در ۲ سال اخیر بخاطر کرونا اشاره و افزود: بعد از بازگشایی دوباره دانشگاه‌ها، علاوه بر مسائل معمول به عنوان وظیفه ذاتی درمانگاه‌ها و مراکز مشاوره، بحث کرونا نیز مورد توجه است.

این مقام مسوول در خصوص درمانگاه دانشگاه ارومیه نیز گفت: این مرکز طی فعالیت ۱۵ ساله خود بدون مجوز قطعی و فقط با موافقت اصولی فعال بود و در ۶ ماه اخیر با همراهی دکتر جوادی مسائل و پیش نیازها مرتفع و مجوز درمانگاه شبانه‌روزی اخذ شد و اکنون با نیروهایی چون ۶ پزشک عمومی، ۳ پرستار، ۲ پزشک متخصص زنان و داخلی و ۲ راننده و یک آمبولانس بصورت شبانه روزی در حال ارائه خدمت است ضمن اینکه مرکز مشاوره نیز با حضور ۹ مشاور در حد ارشد و دکترا در حال فعالیت است و خدمات خود را علاوه بر مرکز در خوابگاه‌ها ارائه می‌دهند.

رئیس دانشگاه ارومیه با تمجید از فعالیت‌های صورت گرفته در این مرکز گفت: با توجه به اینکه بعد سلامت جسم و روح دانشجویان نیازمند پشتیبانی‌های جدی است، مشکلات جسمی و روحی در بین آحاد دانشجوها نیازمند شناسایی و غربالگری اساسی است و با دانستن این موضوع که این قشر به عنوان عزیزدردانه‌های خانواده خود محسوب می‌شوند و بصورت امانت در دانشگاه ضور دارند، سلامتی آنها بسیار مهم و با اهمیت است.

در حاشیه این گردهمایی، سامانه سام hse با هدف گسترش فرهنگ hse رونمایی شد.

به گفته مهندس بهمن آبادی معاون پژوهشکده سلامت دانشگاه صنعتی امیرکبیر ، این سامانه در اصل شبکه اجتماعی برای دانشجوبان دانشگاه‌ها است که با مشارکت دانشجوها برای بالابردن فرهنگ hse فعالیت خواهدداشت.

قرار است طی دو روز در این گردهمایی ۶ کمیسیون تخصصی «بررسی آئین نامه سلامت، ایمنی و محیط زیست دانشگاه‌ها»، «HSE»، «ایدز»، «تغذیه»، «بیماری‌های شایع جوانان» و «چالش‌های درمان در دانشگاه‌ها» نیز برگزار شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول