اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  حکمرانی نوین

نامه 1000 استاد دانشگاه و حوزه به روسای سه قوه / اهتمام به پیشرفت و حاکمیت فضای مجازی الزامی است

هزار نفر از اساتید حوزه و دانشگاه با امضای نامه ای از سران قوا خواستند تا به پیشرفت و حاکمیت فضای مجازی که بحثی مهم در شرایط کنونی است، اهتمام ورزند.

نامه 1000 استاد دانشگاه و حوزه به روسای سه قوه / اهتمام به پیشرفت و حاکمیت فضای مجازی الزامی است

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس، هزار نفر از اساتید دانشگاه و حوزه در نامه ای به روسای قوای سه گانه، خواستار اهتمام جدی به رفع عقب ماندگی و جلوگیری از آسیب های گسترده فضای مجازی کنونی ایران شدند.

نویسندگان و امضا کنندگان این نامه، ضمن توجه نشان دادن مسئولان به مطالبات مکرر مقام معظم رهبری درباره لزوم حکمرانی و سالم سازی عرصه فضای مجازی، انتظارات خود را در این زمینه به صورت روشن از هریک از سران قوا به ویژه ریاست محترم جمهور مطرح کردند.

در پایان نیز از رسانه های رسمی نظام خواسته شده در راستای افزایش آگاهی های عمومی درباره فضای مجازی نقش فعال ایفا کنند.

چکیده نامه:

فضای مجازی، یکی از مهمترین زمینه ها و مولفه های پیشرفت دولت ها و جوامع به شمار می آید.

مع الاسف ایران اسلامی ما که در حوزه های گوناگون علم و فناوری پیشرفت کرده و در برخی زمینه های به قله های دانش دست یافته در عرصه فضای مجازی به یک مصرف کننده تبدیل شده است و همین وضع، آسیب های جدی اقتصادی، علمی، امنیتی،‌ سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در پی آورده است.

یکی از علل اصلی عقب ماندگی و وابستگی فضای مجازی در ایران به رغم وجود ظرفیت های گسترده و استعدادهای بالقوه در جهت پیشرفت در این زمینه تفکر سطحی و ارتجاعی حاکم بر برخی مسئولان امر بوده که پیشرفت در حوزه فضای مجازی را توسعه ظاهری این فناوری در کشور دانسته، رشد مصرف گرایی و افزایش امکانات فضای مجازی هرچند در بستر خارجی را نشانه توسعه یافتگی می پندارند.

مقام معظم رهبری که در سال 1390 شورایعالی فضای مجازی را تشکیل دادند در سال های اخیر به دلیل غفلت و تغافل متولیان امر، بارها از وضعیت آسیب زا و رها شده فضای مجازی موجود کشور و سلطه دشمنان بر آن، به شدت اظهار نارضایتی نموده و از کوتاهی مسئولان گلایه کرده اند.

باتوجه به آنکه مدیریت کلان قوای سه گانه در اختیار چهره های انقلابی و معتقد به ارزش های اسلام و آرمان های انقلاب است، تحقق حکمرانی فضای مجازی و پیشرفت حقیقی در این حوزه، مورد اهتمام جدی مسئولان قوا قرار گیرد و اقدامات لازم و عاجل برای رفع آسیب های گسترده و خارج کردن این فضا از سیطره دشمن صورت پذیرد. مسلما نتایج تحقق چنین امری، می تواند در زمینه اقتصادی نیز تاثیرگذار باشد.

متن کامل نامه

جناب حجت الاسلام و المسلمین دکتر ابراهیم رئیسی، رئیس محترم جمهوری اسلامی

جناب حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه ای، رئیس محترم قوه قضائیه

جناب آقای محمدباقر قالیباف، رئیس محترم مجلس شورای اسلامی

سلام علیکم

همانگونه که مستحضرید امروزه فضای مجازی، یکی از مهمترین زمینه ها و مولفه های پیشرفت دولت ها و جوامع به شمار می آید و کشورهایی که دارای فناوری بالا و برنامه ریزی مناسب ذر زمینه فضای مجازی هستند، از آن به عنوان موتور پیشران ر ابعاد و عرصه های گوناگون بهره می برند: اشتغال زایی و خلق فرصت های جدید شغلی، توسعه اقتصاد دانش بنیان، افزایش بهره وری در سایه اقتصاد دیجیتال، رشد علمی، ارتقای نظام اداری تسهیل امور مردم، تقویت آرامش و امنیت جامعه، استحکام و پویایی نظام سیاسی، ترمیم شکاف های اجتماعی و تقویت هنجارهاو ارزش های فرهنگی و عرضه آنها به مردم دنیا، بخشی از ثمرات فضای مجازی در برخی کشورهای پیشزفته است.

مع الاسف ایران اسلامی ما که در حوزه های گوناگون علم و فناوری پیشرفت کرده و در برخی زمینه های به قله های دانش دست یافته در عرصه فضای مجازی به یک مصرف کننده تبدیل شده است و همین وضع، آسیب های جدی اقتصادی، علمی، امنیتی،‌ سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در پی آورده است:

سوگمندانه باید گفت فضای مجازی که به عنوان یک فرصت می توانست با تبدیل ایران به قطب فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) در منطقه و جهان، فرصت های اقصادی سرشاری پیش روی کشور قرار دهد، آسیب های جدی در سالیان گذشته برای کشور بوجود آورده است که تاثیرگذاری در عدم ثبات اقتصادی، یکی از آن موارد به شمار می رود؛

فضای مجازی می توانست با برنامه ریزی صحیح، به بستری برای بروز توانمندی های جوانان متخصص و نخبه کشور در صنعت فاوا تبدیل شود و زمینه پیشرفت فزاینده علمی کشور و صدور فناوری به جهان را فراهم آورد؛ اما وابستگی و انفعال در فضای مجازی، موجب کاهش رشد علمی در این حوزه و سرخوردگی نسبی تحصیل کردگان آن شده است.

ابزاری که می توانست برای تقویت امنیت و آرامش جامعه به کار آید،عملا ناامنی اجتماعی را به ارمغان آورده اس؛ سرقت، کلاه برداری، تهدید، قتل، هتک حیثیت افراد، تجاوز به حریم خصوصی، فروپاشی خانواده و... بخشی از رهاورد وضعیت اسفبار فضای مجازی کنون ایران است؛

فضای مجازی که می بایست از جهت سیاسی باعث رشد و پویایی و استحکام نظام اسلامی شود، به آسیب پذیری نظام انجامیده است و دشمنان از طریق طرح شایعات و اتهامات گشترده، گردآوری کلان داده و مدیریت افکار عمومی براساس آن، اهداف خود را پیش برده اند؛

فضای مجازی که می توانست با ترمیم شکاف های اجتماعی و تقویت هویت ملی در کیفیت زندگی مردم و رفاه جامعه تحول ایجاد کند به دلیل عدم مدیریت و بهره برداری صحیح، به یک تهدید جدی برای عناصر هویت اجتماعی ایرانیان تبدیل شده است و پیامدهای سو آن را از جمله می توان در تغییر سبک زندگی از ایرانی-اسلامی به غربی-مادی مشاهده کرد؛

فضای مجازی که قابلیت گسترش معنویت و اخلاق، اشاعه اندیشه توحیدی و صدور اسلام ناب را به سراسر عالم دارد، به محل لجن پراکنی نسبت به اعتقادات، تضعیف معنویت و ارزش های اخلاقی و زیر پا گذاشتن احکام مسلم اسلامی و قوانین صریح کشورمان تبدیل شده است؛ در چنین وضعی به جای زمینه سازی برای پاک زیستن مردم به ویژه جوانان و نوجوانان کشور عزیزمان، بستر کاملا مساعدی برای کشانده شدن و سوق دادن آحاد جامعه حتی کودکان به انواع فساد و فحشا فراهم شده است، گو آنکه به اجبار مردم را باید به جهنم برد!

چنان که اشاره شد،‌بخش مهمی از آسیب های مذکور از آن روست که امروز فضا مجازی کشور از عرصه های وابسته و عقب مانده است، همانگونه که بسیاری از زیرساخت ها و سخت افزارهای ارتباطس کشور از تولیدات خارجی است؛ کنترل و مدیریت مهمترین سرویس های ارتباطی و موتورهای جستجوگر در اختیار مخالفان ایران اسلامی است، گسترده ترین شبکه های اجتماعی که بخش مهمی از فضای مجازی را در بر می گیرد،‌غیربومی است و مدیران آن از عوامل صهیونیزم جهانی یا در ارتباط با آنان اند، غالب بازی های رایانه ای در کشور که تاثیر مهمی در شکل دهی فرهنگ و هویت کودکان و نوجوانان ما دارد، بدست بیگانگان و بلکه مخالفان فرهنگ ایرانی-اسلامی ساخته می شوند.

یکی از علل اصلی عقب ماندگی و وابستگی فضای مجازی در ایران به رغم وجود ظرفیت های گسترده و استعدادهای بالقوه در جهت پیشرفت در این زمینه تفکر سطحی و ارتجاعی حاکم بر برخی مسئولان امر بوده که پیشرفت در حوزه فضای مجازی را توسعه ظاهری این فناوری در کشور دانسته، رشد مصرف گرایی و افزایش امکانات فضای مجازی هرچند در بستر خارجی را نشانه توسعه یافتگی می پندارند. این رویکرد به پیشرفت، بازگشت توسعه وابسته قجری و پهلوی است که در صورت امروزی آن در برخی کشورهای عربی و توسط بن سلمان ها تداوم یافته است.

این همه در حالی است که مقام معظم رهبری از اوایل توسعه اینترنت با مدیریت نظام سلطه، بر لزوم مراقبت و انجام دادن اقدامات لازم در این زمینه تاکید فرمودند. معظم له در سال 1390 با تشکیل شورایعالی فضای مجازی تلاش برای مدیریت فضای مجازی، بومی سازی سخت افزارها و نرم افزارهای پر کاربرد، بهره گیری حداکثری از فرصت های فضای مجازی و پیشگیری جدی از مخاطرات و آسیب های آن را از مسئولان امر مطالبه کردند. کوتاهی و بلکه بی توجهی متولیان و مجریان نسبت به این مطالبات، باعث شد ایشان در سال های اخیر، بارها از وضعیت آسیب زا و رها شده فضای مجازی موجود کشور و سلطه دشمنان بر آن، به شدت اظهار نارضایتی نموده و از کوتاهی مسئولان گلایه کنند. چنان که مراجع تقلید حوزه قم نیز، ضمن حمایت از پیشرفت های کشور در فضای مجازی،‌مکرر انتقاد و اعتراض های خود را به وضعیت لجام گسیخته فضای مجازی کنونی کشور بیان کرده اند.

باتوجه به آنچه ذکر شد و با عنایت به مدیریت کلان قوای سه گانه توسط چهره های معتقد به ارزش های اسلامی و آرمان های نظام، بسیاری از دغدغه مندان و فعالان گفتمان انقلاب اسلامی با علم به اینکه کارهای به زمین مانده زیادی به ویژه در عرصه اقتصادی روی دوش مسئولان سنگینی می کند، امیدوار و متوقع هستند به خوسات خداوند و با هماهنگی و عزم و تدبیر مسئولان محترم قوا، تحقق حکمرانی فضای مجازی و پیشزفت حقیقی در این حوزه، جزء امور اولویت دار قرار گیرد و اقدامات لازم و عاجل برای رفع آسیب های گسترده و خارج کردن این فضا از سیطره دشمن صورت پذیرد. مسلما، نتایج چنین امری، می تواند در زمینه اقتصادی نیز از جهت افزایش بهره وری و ایجاد فرصت های جدید از جمله اشتغال آفرینی،‌ رفع مشکلاتی چون دامن زدن به بی ثباتی اقتصادی و پیشگیری از برخی مخاطرات مهم درباره کسب و کارهای مجازی تاثیرگذار باشد.

ما امضاکنندگان این نامه به طور خاص، از ریاست محترم جمهوری اسلامی، جناب حجت الاسلام و المسلمین دکتر رئیسی که با رویکرد عدالت گرایانه و اقدامات جهادی خود بارقه های امید را در دل های ملت شریف ایران روشن کرده اند، خواستاریم:

1- مسئولان و مدیرانی که در شکل گیری وضعیت اسفبار فعلی نقش داشته اند و طبق قانون و تاکیدات حضرتعالی باید بدلیل ترک فعل هایشان محاکمه شوند، بر کنار گردند و نیروهای متخصص متعهد و دغدغه مند به جای آنها منصوب شوند؛

2- برنامه ریزی و اقدامات عملی برای تقویت و توسعه سرویس های پرکاربرد اخلی بویژه شبکه های اجتماعی و موتورهای جستجو و مزیت بخشی به آنها در برابر نمونه های مشابه خارجی در دستور کار دولت قرار گیرد؛

3- تصمیمات و پیگیری های نتیجه بخش برای الزام شبکه های اجتماعی خارجی به اخذ مجوز فعالیت و تبعیت از قوانین کشور انجام پذیرد؛ چنان که برخی کشورهای دیگر با جدیت در این جهت اقداماتی کرده و توفیقاتی بدست آورده اند؛

4-شورایعالی فضای مجازی، به رغم قصورات و تقصیرات، برخی مصوبات مفید دارد که متاسفانه توسط دولت قبل اجرا نشده است. تقاضامند است دولت محترم در کوتاه ترین زمان ممکن، این مصوبات را که عمل به آنها بخشی از معضلات فضای مجازی را کاهش می دهد، اجرایی کند.

ار زیاست محترم قوه مقننه، جناب آقای دکتر قالیباف مصرانه خواهانیم، ضمن توجه به وظیفه نظارتی و مطالبه گری مجلس، در تصویب قانونی جامع و پیشران که همچون برخی کشورهای دیگر موفق در این زمینه، قادر به ایجاد تحول در ابعاد و سطوح گوناگون فضای مجازی و تحقق حکمرانی در این حوزه مهم باشد تعلل صورت نگیرد و به مسئولیت این نهاد مهم قانون گذار در دستیابی به فضای مجازی تراز و شایسته ملت بزرگ ایران اسلامی اهتمام ورزیده شود.

مقام معطم رهبری در اولین دیدار با نمایندگان مجلس کنونی، مدیریت فضای مجازی را از جمله مسائل مهم و کلیدی و فوری شمرده، از نمایندگان مجلس خواستند اهتمام جدی به این مسئله داشته باشند. طبعا، در جهت وضع قانون توجه جامع و دقیق به مطالبات رهبری که از مهمترین آنها لزوم قطع سلطه دشمن در فضای مجازی است، اهمین اساسی دارد.

در همین راستا،‌از نمایندگان محترم خواستاریم تحت تاثیر تبلیغات و فضارهای سنگین و گسترده رسانه های دشمان قرار نگیرند.

بدیهی است دشمن برای حفظ دیکتاتوری رسانه ای تمام تلاش و توان خود را در مخالفت با تدوین قانون در این زمینه به کار می برد، زیرا می داند تاثیرگذاریش در عرصه های گوناگون، تا حدودی زیادی مرهون رهاشدگی و بی ضابطگی فضای مجازی کنونی است که بخش عمده این فضا تحت مدیریت کلان آنهاست؛

ارز ریاست محترم قوه فضاییه، جناب حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای نیز انتظار داریم تا در راستای احیای حقوق عامه، بدون مسامحه، به وظیفه ذاتی قوه قضاییه در پیشگیری از جرائم مرتبط با فضای مجازی، برخورد قاطع با موراد تخلف و نقض مقررات کشور و انجام مسئولیت خود در قبال بسترهای جرم خیز عمل کنند.

ذکر یک نکته پایانی را هم لازم می دانیم: بی تردید، آگاهی بخشی و روشنگری درباره فضای مجازی،‌ تبیین گفتمان انقلاب اسلامی در این زمینه و ارائه پاسخ های مستدل و مستند به برخی پرسش ها، ابهامات و شبهات، از بایسته هایی است که متاسفانه مورد کم توجهی، غفلت و تغافل متولیان امر قرار گرفته است.

دشمنان نیز از این خلا برای تاثیرگذاری بر ذهنیت مردم با هدف حفط سلطه بر فضای مجازی، ضربه زدن به ارزش های دینی و منافع ملی، و عقب نگه داشتن کشور در زمینه فضای مجازی استفاده کرده اند.

بر این اساس از مسئولان رسانه های رسمی نظام جمهوری اسلامی به ویژه صداوسیما و خبرگزاری های مهم خواستاریم در این عرصه بسیار مهم وارد شوند و در راستای افزایش آگاهی های عمومی، پاسخ به پرسش ها و شبهات و مطالبه گری مردم از حاکمیت درباره تحقق فضای مجازی تراز انقلاب اسلامی، نقش ایفا کنند.

مزیر توفیقات حضرات عالی را در انجام وظایفتان در راستای رفع آسیب ها، ایجاد پیشرفت حقیقی و تحقق حکمرانی در حوزه مهم و حیاتی فضای مجازی از خداوند متعال خواهانیم.

در فایل زیر،‌اسامی افرادی که این نامه را امضا کرده اند،‌ آورده شده است:

   

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول