اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان شمالی

روایتی از سفر رئیس‌جمهور به خراسان‌شمالی؛ از حضور در حاشیه شهر بجنورد تا صحبت‌های خودمانی با دامداران

رئیس جمهور پنج‌شنبه هفته گذشته، دوم تیرماه 1400 به خراسان‌شمالی سفر کرد تا از نزدیک پیگیر مشکلات استان و مردم باشد، آیت‌الله رئیسی در این سفر ضمن گفت‌وگو با مردم، نخبگان و اقشار مختلف از برخی مناطق بجنورد نیز بازدید کرد.

روایتی از سفر رئیس‌جمهور به خراسان‌شمالی؛ از حضور در حاشیه شهر بجنورد تا صحبت‌های خودمانی با دامداران

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد، اولین روزهای اولین تابستان قرن، روزی متفاوت از سایر روزها برای خراسان شمالی بود، این استان در این روز شاهد حضور مقام عالی دولت و هیئت همراه در شهرهایش بود و از چند روز قبل که خبر حضور آیت‌الله رئیسی و هیئت دولت در استان منتشر شده بود هر رسانه‌ای برای بهتر پوشش دادن این سفر، برنامه‌ریزی‌های خاص خودش را انجام می‌داد.

در روز سفر نیز طبق هماهنگی‌های انجام شده، رسانه‌ها خبرنگاران و عکاسان خود را برای این منظور راهی فرودگاه کردند تا به لحظه آن چه رخ می‌دهد را ثبت و ضبط و مخابره کنند.

گفتن این موضوع هم خالی از لطف نیست، شاید اگر در همین چند روز که از اعلام سفر رئیسی به خراسان شمالی گذشته بود در شهرهای مختلف استان گذری می‌کردیم، تفاوتی با سایر سفرهای روئسای جمهور داشت، نه بنر خوش‌آمد گویی در دیواری زده شده بود و نه تصویرهای آنچنانی، سفری ساده و بدون هیچ تشریفاتی.

این موضوع کمی برایمان عجیب به نظر می رسید، مگر می شود رئیس جمهور به شهری سفر کند و هیچ نوع تشریفاتی وجود نداشته باشد! تعجب از این بابت است که دیگر این موضوع حتی برای مسئولان جزء نیز عادی شده و در سفرهای درون استانیشان نیز چشممان به بنرهای چند متری از تصویر و شعارهای عجیب و غریب عادت کرده و حالا هم که مسئولی این کار اشتباه را انجام نداده برای ما تعجب شده بود!

ساعت حدود ۶ و نیم صبح به فرودگاه رسیدیم و برای بازرسی و انجام پروتکل های امنیتی کمی صبر کردیم و بعد از انجام این مراحل وارد سالن انتظار فرودگاه شدیم.

پرواز از آنچه اعلام شده بود با تاخیر وارد فرودگاه شهدای بجنورد شد و دلیل آن هم مشخص نشد، ساعت حوالی ۸ و ۴۵ دقیقه صبح روز پنچ شنبه دوم تیر ماه ۱۴۰۰ پرواز رئیس جمهور در فرودگاه بجنورد نشت و این خبر از تمام رسانه های استان منتشر شد، « آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور به همراه جمعی از اعضای کابینه دولت سیزدهم، در بیست‌و‌ششمین سفر استانی خود با استقبال نماینده ولی فقیه در استان خراسان‌شمالی، استاندار خراسان‌شمالی و جمعی از مسؤولان استانی وارد فرودگاه بجنورد شد.»

پس از این مراسم آیت الله رئیسی در صحبت های ابتدایی اش از محرومیت خراسان شمالی گفت و اظهار کرد: خراسان شمالی مردمان خون‌گرم و پرتلاشی و دارد و تاکنون در عرصه های مختلف، امتحان‌ها و آزمون های متفاوت بسیار خوش درخشیده است.

 

اولین مقصد پتروشیمی خراسان بود

رئیسی برای بازدید از یکی از بزرگترین کارخانه‌های استان راهی پتروشیمی خراسان شد، این کارخانه که در کیلومتر ۱۰ جاده بجنورد به مشهد واقع است، پاسخ این سوال که، حالا چرا پتروشیمی این است که در سال های اخیر این واحد تولیدی بزرگ مورد نقد و صحبت اهالی رسانه و نخبگان استان شده است، اول برای اجرایی نشده فاز دومش که در سال ۹۶ و در زمان سفر رئیس جمهور سابق کلنگش بر زمین زده شد و کلنگ همانجا ماند! و دوم برای استفاده از آب شرب به جای پساب در این واحد تولیدی.

رئیس جمهور در جریان بازدید از این واحد تولیدی که از سال ۱۳۷۵ مورد بهره‌برداری قرار گرفته، اظهار کرد: توسعه این واحد تولیدی نیازمند کار جهادی و انقلابی است.

وی در جمع کارگران پتروشیمی خراسان ضمن استماع مشکلات و دغدغه‌های کارکنان این مجتمع تولیدی با ابراز خرسندی از حضور در جمع این عزیزان گفت: تلاش شما کارگران و کارکنان این واحد تولیدی برای کشور قدرت، امنیت و عزت ایجاد می کند.

رئیس جمهور افزود: کشوری می‌تواند مستقل و مقاوم باشد که استقلال اقتصادی و تولید عالی داشته و دستش جلوی بیگانگان دراز نباشد و در نتیجه اقتصاد مقاوم در مقابل تکانه‌های اقتصادی داشته باشد.

 

 

آیت الله رئیسی ضمن خدا قوت به تمامی دست‌اندرکاران این مجتمع پتروشیمی، اظهار داشت: گام‌هایی همچون جایگزینی پساب به جای آب شرب که در حال حاضر در این واحد تولیدی استفاده می شود، افزایش تولید و اشتغال و حل مشکل مسکن کارگران برای توسعه این واحد تولیدی لازم و ضروری است.


رئیسی از شهرک دامپروران قارلق بازدید کرد

شهرک دامپروران قارلق بجنورد یکی از بزرگترین شهرکهای دامپروری خراسان شمالی است که چندین واحد دامداری را در خود جای داده است. 

رئیس جمهور با حضور در شهرک دامپروری «قارلق»، ضمن بازدید از چند واحد دامپروری از نزدیک با دامداران و فعالان این حوزه گفتگو کرد و در جریان مشکلات، خواسته‌ها و مسائل آنها قرار گرفت.

آیت الله رئیسی در این بازدید که سیدجواد ساداتی‌نژاد وزیر جهادکشاورزی رئیس جمهور را همراهی می‌کرد، ضمن شنیدن مشکلات و پیشنهادات دامداران، بر ضرورت بررسی درخواست‌های چون نحوه تامین نهاده‌های دامی، خرید تضمینی دام و تسهیل در پرداخت وام‌های کشاورزی در جلسه شورای اداری استان خراسان شمالی که عصر امروز برگزار می شود، تاکید کرد.

یکی از دامداران در جریان سفر با رئیسی به درد و دل نشست و  خاطره احقاق‌حق کارگران پارس‌آباد در پرونده خصوصی‌سازی‌های پرتخلف را را بازگو کرد.

 

 

رئیسی همچنین از نبود صنایع تبدیلی در خراسان شمالی گلایه کرد و گفت، در استانی که قطب دامداری است و اگر صنایع تبدیلی را نداشته باشد دامدار مجبور است تولیداتش را به سایر استان ها با قیمت پایین ارسال کند که به ضرر استان است.

دیدار با اقشار مختلف مردم در دانشگاه آزاد اسلامی بجنورد

مقصد بعدی رئیسی دیدار با اقشار مختلف مردم بود که در محل سالن دانشگاه آزاد بجنورد برگزار شد، نمایندگان قشرهای مختلف مردم با حضور در این محل به استقبال مردم رفتند و پای صحبت های رئیسی نشستند. در ورودی این محل نیز جمع زیادی از مردم به استقبال آمده بودند، خوب منطقی است که همه امکان ورود نداشتند و به اجبار در پشت درهای دانشگاه منتظر سخنرانی رئیسی ماندند. یکی سوال داشت، یکی نامه، یکی گلایه از گرانی ها داشت و درخواست پیگیری رئیس جمهور.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی حوالی ظهر وارد سالن دانشگاه شد و پس از پاسخ به ابراز احساسات مردم در خصوص مردم استان خراسان شمالی، اظهار کرد: این استان مردمانی بسیار با بصیرت، با احساس مسوولیت و خونگرم دارد که روحیه پذیرایی از زائران امام رضا(ع) را در طول تاریخ تجربه کرده اند.

رئیس جمهور افزود: مردم خراسان شمالی با گویش های ترک، فارس، ترکمن، تات و کرمانج در کنار یکدیگر با وحدت زندگی می کنند و مردم این خطه در پیروزی انقلاب اسلامی، حریم و حرم خوش درخشیده‌اند.

وی ادامه داد: مردمانی پرتلاش که محور کارشان کشاورزی و دامداری است؛ مردمان این استان مردمانی تولید کننده هستند و البته امروز تولید در کشور بسیار مهم و محور کار است.

 

 

رئیسی با اشاره به اینکه دانشگاه‌های خراسان شمالی نیروهای خوبی را پرورش داده‌اند، تصریح کرد: باید زمینه‌ای ایجاد شود تا از نعمت حضور این جوانان برخوردار شویم و شرایط برای اشتغال و به کار گیری آنان فراهم شود.

رئیس جمهور با تأکید بر بهره‌وری درست از امکانات و ظرفیت‌ها گفت: پتروشیمی خراسان در بجنورد کار ارزشمندی است اما باید تغییرات در آن اتفاق بیفتد، ضرورتی ندارد از آب شرب برای صنعت استفاده شود بلکه باید از پساب بهره گرفته شود و از ظرفیت آب شرب برای رفع نیاز مردم بهره‌گیری شود.

وی تصریح کرد: حداکثر تا آخر سال جاری باید آب شرب و کشاورزی که اکنون در پتروشیمی استان استفاده می‌شود، در اختیار مردم قرار گیرد. از سوی دیگر نیز باید با توسعه چند برابری صنایع این مجموعه برای مردم اشتغالزایی فراهم شود و البته این مهم نیاز به سرمایه‌گذاری جدی دارد.

 

از ۷۰۰ فوتی کرونایی به صفر رسیده‌ایم

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به شرایط مطلوب کنترل بیماری کرونا در کشور، گفت: در آغاز کار دولت سیزدهم با مشکل کرونا مواجه بودیم و روزانه ۷۰۰ خانواده در ایران داغدار می شدند، این روزها اما تعداد فوتی‌ها به صفر رسیده در حالی که امروز کرونا در برخی کشورها تا ۵۵۰ نفر در روز را قربانی می‌کند.

وی ادامه داد: در کشور ما به لطف خداوند و با توکل بر او و به برکت مجاهدت‌های کادر درمان و پرستاران کشور که جانشان را در میان گذاشتند تا از جان مردم صیانت شود،‌ به این شرایط رسیده‌ایم.

ماهانه ۱۲ تا ۱۳ هزار میلیارد تومان بدهی و فاکتور هزینه‌های دولت قبل پرداخت می‌شود

رییس جمهور در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه دولت ۴۸۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه داشت گفت: این رقم کمی نیست هم اکنون کسری بودجه داریم و حتی به ما گفته می شد که با کسری بودجه چه کار می‌کنید.

آیت الله رییسی افزود: تلاش کردیم تا تولید نفت را افزایش دهیم و دیگر اقداماتی انجام دادیم تا کسری بودجه را بدون اینکه پول چاپ کنیم و یا از بانک مرکزی استقراض کنیم، سال ۱۴۰۰ را پشت سر بگذرانیم.

وی ادامه داد: هم اکنون هر ماه بین ۱۰ تا ۱۲ هزار میلیارد تومان و حتی ۱۳ هزار میلیارد تومان هزینه‌های را که از قبل انجام شده، پرداخت می کنیم و این هزینه پیش از ما انجام شده بود و دولت فعلی باید آن را پرداخت کند.

رییس جمهور افزود: برخلاف گذشته امروز در حوزه نفت مشکل نداریم و بدون اینکه تعهدی جدیدی بپذیریم با همان وضعیت سابق نفت را می فروشیم که در حد قابل قبول هم است.

وی با بیان اینکه درآمد کشور افزایش پیدا کرده است گفت: علاوه بر ۴۸۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه، حقوق ها را پرداخت  می‌کنیم و هزینه هایی هم داشته‌ایم.

آیت الله رییسی با بیان اینکه دولت به دنبال عادلانه کردن دستمزدهاست، تأکید کرد: کارکنان، کارمندان، کارگران، معلمان مطالبات به حقی دارند و البته دولت با توجه به امکاناتی که در دسترس دارد به دنبال بسط عدالت در حقوق و دستمزدها و عدالت در توزیع امکانات است.

 

 

رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه هدف از سفرهای استانی رصد مسائل از نزدیک است، گفت: می‌شود از تهران به صورت تصویری در جریان امور استان‌ها قرار گرفت، اما قطعا حضور موثرتر است. تجربه با مردم بودن و از نزدیک سخن مردم شنیدن را داریم و همواره معتقد هستیم که باید از نزدیک با مردم ارتباط گرفت و سخن مردم را شنید.

وی با اشاره به اینکه از شرایط زندگی مردم در شهر و روستاها اطلاع دارم و با مردم در ارتباط هستم و به دنبال رفع مشکل مردم هستم، گفت: با بهتر شدن وضعیت کر‌ونا، کسب و کارها شروع شد، مدارس آغاز به کار کرد و شرایط وضعیت مطلوبی گرفت.

بدون چاپ پول رشد اقتصادی داشتیم/ باید تورم مهار شود

رئیسی با بیان اینکه بانک مرکزی در سه ماهه آخر سال، اعلام کرد که اگر چاپ پول نداشته باشیم با مشکل مواجه می شویم،‌ گفت: امروز با همین تلاش‌ها و مراقبت‌ها چهار دهم درصد رشد اقتصادی، به رشد چهار درصدی رسیده است.

رییس جمهور با اشاره به اینکه سعی‌مان در این است که زمینه رشد اقتصادی و ارزش پیدا کردن پول ملی را افزایش دهیم، تأکید کرد: اگر پول ملی بی ارزش شود، هر میزان حقوق اضافه شود حریف گرانی نخواهد شد، پس باید حتما وضعیت تورم مهار شود.

سرمایه بزرگ ما پشتیبانی ملت است/ آینده ای روشن در انتظار کشور است

وی در ادامه گفت: امروز ما یک سرمایه بزرگ داریم، امروز پس از توکل بر خدا، مدیریت رهبر معظم انقلاب، یک سرمایه بزرگ داریم و آن پشتیبانی ملت و زنان و مردان است، شعار ما این است که با اتکا به خدا و به اعتماد به نفس می‌توانیم بر همه مشکلات فایق شویم. 

آیت الله رییسی با اشاره به اینکه رهبر انقلاب فرمودند هیچ مشکل حل نشدنی وجود ندارد، تصریح کرد: مردم خراسان شمالی بدانند، در این شرایط و وضعیت کشور، با پشتیبانی مردم و تصمیم و اراده دولتمردان و تلاش همه اقشار در جامعه که سرمایه‌های نظام هستند، قطعا آینده ای روشن در انتظار کشور خواهد بود.

رئیس جمهور با اشاره به تحریم‌های ظالمانه علیه مردم گفت: دشمن با افزایش تحریم ها و تهدیدها و تنگ‌تر کردن حلقه محاصره می خواهد به مردم فشار وارد کند، اما با مقاومت مردم این تحریم ها شکست خورده و ما به عنوان نماینده مردم به آنها می‌گوییم که با ملت ایران با زبان زور صحبت نکنید؛ زبان زور با مردم ایران، جواب نمی دهد. 

رئیسی اضافه کرد: با گذشت ۴۳ سال از عمر با برکت انقلاب اسلامی ایران و مقاومت مردم در این ایام، دشمن به دنبال این است که با جنگ اقتصادی، بذر ناامیدی را در دل مردم بکارد.

وی افزود: در جنگ رسانه‌ای که دشمن به راه انداخته است، همه وظیفه تبیین داریم و همه بدانند که در جهاد تبیین باید روشنگری کنند و اجازه ندهند که دشمن ایجاد ناامیدی کند.

هرکسی در هرجایی در عمل در دل مردم امیدآفرینی کند

آیت الله رییسی خاطرنشان کرد: هر کسی در هر جایگاهی مشغول به هر فعالیتی است، باید در مردم و دل مردم ایجاد امید کند.

رییس جمهور با تأکید بر اینکه این امید تنها با سخن گفتن ایجاد نمی‌شود و باید در عمل هم مردم را امیدوار کرد، یادآور شد: تمام ادارات، سازمان و ارگان های که به نام انقلاب خدمت می‌کنند باید در دل جوان ایرانی ایجاد امید کنند، زیرا همه موظف هستیم به عنوان خدمتگذار، به تمام وجود به مردم خدمت کنیم.

وی با اشاره به رشادت‌های حاج قاسم در زمان مبارزه با داعش و اعلام پیروزی بر آن گفت: قطعا این اتفاق و پیروزی با پشتکار، توکل به خدا، اعتماد به نفس به بار نشست. امروز جوانان ایرانی هم با اتکا به خدا، قطعا می‌تواند به پیروزی و موفقیت‌های زیادی دست‌ پیدا کنند.

رئیسی تصریح کرد: با تمام وجود خدمت گذاری برای مردم را افتخار خودم می‌دانم و همه تلاش‌مان بر این است که وضعیت کشور در تراز جمهوری اسلامی ایران و در شأن مردم و جایگاه ملت ایران باشد.

وی با بیان اینکه به اندازه ۵۰ سال طرح نیمه تمام در کشور وجود دارد، افزود: بودجه کافی برای اجرای تمامی طرح ها وجود ندارد و این طرح ها بر اساس اولویت بررسی می‌شود و اعتبارات لازم برای طرح های اولویت دارد در نظر گرفته می شود.

آیت الله رییسی در پایان تأکید کرد: تمامی نیازهای خراسان شمالی توسط همکاران ما بررسی شده است و در ابتدای امر اجرای طرح های اولویت دار را برنامه ریزی می کنیم و لیست این طرح ها در جلسه شورای اداری خراسان شمالی مطرح و بررسی می شود ضمن اینکه خود مردم و رسانه به عنوان ناظر و به همراه استاندار و معاون اجرایی رییس جمهور این مصوبات اجرایی شود.

مقصد بعدی رئیس جمهور، حاشیه شهر بجنورد

شاید کمتر کسی در یکی از محله های حاشیه شهر بجنورد تصورش را می کرد که روزی رئیس جمهور در این محله حاضر شود و به درد و دل مردم گوش دهد. محله باصفای جوادیه با مردمانی میهمان‌واز، بیشتر این مردم محل به زبان کرمانجی صحبت می‌کنند، البته ترکمن‌ها نیز در این محل در کنار کرمانج‌ها با هم زندگی به سر می برند، هر چند چند سالی است نهادهای فرهنگی برای کاهش مشکلات اجتماعی این محل آستین بالا زده اند، اما هنوز هم جای کار دارد.

رئیسی در ادامه سفرش در محله جوادیه بجنورد حاضر شد و از نزدیک پای صحبت های مردم و امام جماعت این محله نشست.

رئیسی نماز ظهرش را نیز در همان مسجد اقامه کرد و راهی مقصد بعدی اش شد.

دیدار با خانواده شهدای منطقه جوادیه بجنورد

در ادامه برنامه‌های سفر خود به استان خراسان‌شمالی با حضور در منزل یکی از شهدای دفاع مقدس با خانواده تعدادی از شهدای محله جوادیه در حاشیه شهر بجنورد دیدار و گفت‌وگو کرد.

رئیس جمهور در این دیدار خانواده شهدا را پرچم برافراشته انقلاب برشمرد و گفت: خانواده شهدا این پرچم را تا ابد برافراشته نگه خواهند داشت.

آیت الله رئیسی با تاکید بر جایگاه رفیع خانواده معظم شهدا در جامعه، افزود: هر کسی در هر جایگاهی که قرار دارد باید حرمت خون شهدا را حفظ کند.

در این دیدار والدین شهید حجی رمضانی و شهید عیسی دلیر از شهدای دفاع مقدس و همسر و فرزندان شهید فیروز حمیدی زاده از شهدای مدافع حرم حضور داشتند.

حضور در شورای اداری خراسان شمالی برنامه بعدی رئیسی

جلسه شورای اداری که با حضور مدیران استانی و وزرایی که به عنوان نماینده دولت به جای‌جای استان سفر کرده بودند برگزار شد، هر کسی که دستش می‌رسد از مشکلات و کمبودهای استان می‌گفت و درخواست مساعدت از رئیس دولت را داشت.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی نیز پس از استماع صحبت های استاندار و نماینده ها و گزارش تعدادی از وزرا، اظهار کرد: امروز میزان عدالت در جامعه باید به میزانی که قانونی در جامعه عمل شود، باشد، زیرا فقر، فساد و تبعیض زیبنده نظام نیست.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه در شورای اداری استان‌ها بعد از بررسی مشکلات، اولویت‌های رسیدگی به آنها تعیین می‌شود، افزود: همه مدیران بدانند، مصوباتی که در استان به تصویب می رسد باید توسط مدیران و مسئولان اجرایی شود.

مردم انتظار پروژه‌های نیمه تمام در دولت انقلابی را ندارند

وی اضافه کرد: مردم انتظار ندارند که در مرحله گام دوم انقلاب، با روی کار آمدن دولت مردمی و مجلس انقلابی همچنان پروژه ها نیمه تمام باشند، بلکه به نگاه تحولی نیاز است.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه انتظار نخبگان کشور از مدیران این است که روحیه تحولی داشته باشند، گفت: مدیران کارها را به نامه و تماس تلفنی خلاصه نکنند، بلکه این کفایت ندارد، اگر بخواهید کاری ایجاد شود قطعا ایجاد خواهد شد، زیرا اعتبار، بودجه و نیروی انسانی قابل قبول است اما بیش از همه و در صدر شرط موفقیت تمام برنامه ها مدیر متحول و تحول آفرین است.

از مدیران جمهوری اسلامی انتظار کار تحولی وجود دارد

وی یادآور شد: از مدیران در جمهوری اسلامی انتظار این است که کار تحولی انجام شود، باتوجه به اینکه خراسان شمالی بعد از استان شدن اتفاقاتی رخ داده، کارهایی انجام شده اما هنوز عقب ماندگی‌هایی وجود دارد که قطعا گزارش دادن کار را حل نمی کند و نیازمند کار جهادی است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه دولت مردمی دولت حل‌مسئله خواهد بود و نباید صورت مسئله پاک شود و این به دست مدیران اقدام می شود، بیان داشت: گزارش دادن در ادارت وجود دارد، باید روحیه تحولی و کار متفاوت ایجاد شود که به همکاران تحول گرا نیازمند است.

نیروهایی که روحیه کار تحولی ندارند، کنار گذاشته شوند

وی گفت: اگر در ادارات نیروهایی هستند که روحیه تحولی ندارند، از اداره اخراج نکنید اما در حاشیه و کنار بگذارید تا راه باز شود و کار کشور جلو رود.

آیت‌الله رئیسی افزود: برای رفع آسیب های اجتماعی در محلات حاشیه شهر طبق تاکیدات مقام معظم رهبری رهبری نیاز به کار جهادی است،  دستگاه ها گزارش عملکرد دارند، اما در میدان چه خبر است، کار تحولی میدانی برای ریشه کنی فساد و اجرای عدالت و برخورداری مردم از مواهبی که حقشان است و ظرفیت هایی که باید در اختیار مردم قرار گیرد.

رئیس جمهور اظهار داشت: سلسله مراتب اداری قابل قبول است، اما در استان خیلی اختیارات است و نباید استان را معطل مرکز گذاشت و کار را دنبال کنید که کار حل و اجرا شود  و مسئله را حل کنید و صورت مسئله را پاک نکنید.

سریعاً باید پساب جایگزین آب شرب پتروشیمی خراسان شود

وی به موضوع استفاده پتروشیمی خراسان از آب شرب استان اشاره کرد و گفت: پتروشیمی آب شرب و کشاورزی را مصرف می کند، که باید سریعا نسبت به جایگزین استفاده پساب برای پتروشیمی به جای آب شرب اقدام کرد زیرا این آب سهم مردم و کشاورزی است و بخش زیادی از این آب در حال تبخیر است و مربوط به مدیریت نادرست آب می باشد.

آیت الله رئیسی با اشاره به اینکه صنایع تبدیلی مهم  و ضروری است، اضافه کرد: در جایی که قطب دامداری است باید صنایع تبدیلی و لبنی داشته باشیم.

وی گفت: در جلسه با ترکمنستان بیشترین حجم ورودی به این کشور از خراسان بزرگ است که کاهش پیدا کرده و حتی محصول ایرانی که مورد نظر ترکمن ها است، اینکه چه کشورهایی جای ایران را گرفتند و این موجود است باید کار جدی صورت بگیرد، براین اساس کالاهای مورد نیاز ترکمنستان ارزیابی شود، زیرا این کشور برای تبادلات اعلام آمادگی کرده است.

آیت الله رئیسی یادآور شد: ایجاد بازار دائمی برای صنایع دستی خراسان شمالی، می تواند یک کار ثابت باشد که سریعا باید این بازار ایجاد شود تا سود دست خود تولید کننده برسد.

راه آهن مشهد - بجنورد - گرگان باید احداث شود

وی گفت: راه آهن مشهد - بجنورد - گرگان سال‌هاست مطرح بود که از ضرورت‌های قطعی است و باید احداث شود.

آیت الله رئیسی ادامه داد: ایجاد صنایع لبنی و کشتارگاه صنعتی در استان ضروری است و باید زنجیره در قطب دامداری کامل شود و خراسان شمالی این ظرفیت را دارد.

وی خاطرنشان کرد: کارخانه سیمان سمنگان که ۶۵ درصد پیش رفت فیزیکی داشته است، این کار باید از طریق آستان قدس دنبال و باید تمام شود و به یک نقطه قطعی برسد.

بروکراسی اداره کارآفرین را خسته کرده است

رئیس جمهور با اشاره‌به اینکه بروکراسی اداری، تولید کننده و کارآفرین را خسته کرده است، افزود: برنامه سال جاری براین اساس است که با رشد اقتصادی هشت درصدی و سرمایه گذاری و افزایش بهره وری هدف‌گذاری شده است و قطعا افزایش بهره‌وری با بروکراسی اداری همساز نیست.

آیت الله رئیسی گفت: تاکید براین است افزایش بهره‌وری در گرو اقدام قاطع و تحولی مدیران و کادری انقلابی ارزشی و روحیه تحولی قرار گیرد که کار پیش رود زیرا در غیر این‌صورت سرمایه از استان خارج می شود.

رئیس جمهور افزود: اگر بانک‌های استان نقدینگی را به سمت تولید ببرند تورم ایجاد نمی شود، بلکه خبر خوش است، همچنین میدان دادن به بخش خصوصی سیاستی دولت و وظیفه دولت است و با به دست گرفتن کار توسط بخش خصوصی دولت بخش هدایت و نظارت را عهده دار شود.

آخرین برنامه رئیس جمهور، نشست خبری با مطبوعات استان

خبرنگاران که از ساعت های ابتدایی صبح در حال پوشش کامل خبری سفر هیئت دولت بودند، در ساعت پایانی فرصت یافتند تا چند سوالی از رئیس جمهور بپرسند، رئیس جمهور در پاسخ به سوالات گفت: استان خراسان شمالی یکی از قطب های دامداری و کشاورزی در کشور است اما اشکال کار این استان است که زنجیره تولید در خراسان‌شمالی کامل نیست و صنایع تبدیلی و لبنی نیز وجود ندارد.

وی گفت: ضرورت دارد برای تکمیل زنجیره کشاورزی و دامداری در خراسان شمالی، اعتبارات قابل توجهی برای این دو بخش گذاشته شود که رونق جدی در استان صورت بگیرد.

آیت الله رییسی گفت: دولت آغاز خرید تضمینی دام در استان را مصوب کرده است تا دامدار با آرامش کامل کارش را انجام دهد و مشکلی نداشته باشد.

فاز دوم پتروشیمی باید انجام شود/تا انتهای سال جاری موضوع جایگزینی پساب با آب انجام شود

وی افزود: بخش دومی که با مشکلاتی مواجه است پتروشیمی خراسان است که باید فاز دوم آن شروع شود و با این اتفاق اشتغال این صنعت به سه هزار نفر افزایش پیدا خواهد کرد و بودجه و اعتبار نیز برای این موضوع در نظر گرفته شده است.

رییس جمهور گفت: موضوع آب پتروشیمی هم باید با پساب جایگزین شود، زیرا مسئله کمبود آب و مدیریت آب مطرح است و میزان آب موجود مدیریت شود که تاکید شد حداکثر تا آخر سال این موضوع حل شود.

رییس جمهور بیان داشت: تامین خوراک گاز پتروشیمی از نکاتی است که قطعی شد و تصمیم گرفته شد تا رفع شود.

وی اظهار داشت: در استان خراسان شمالی صنایع دستی قابل عرضه ای دارند که محلی برای فروش ندارند و سود به جیب دلال می رود و مصوب شد که بازار دائمی برای عرضه صنایع دستی ایجاد شود و در صورت ضرورت در شهرستان ها اجرایی شود.

دادوستد با ترکمنستان باید فعال شود

آیت الله رییسی با اشاره به اینکه ۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک با ترکمنستان داریم، گفت: این کشور از داد و ستد با ایران استقبال کرده است و باید از این فرصت استفاده کرد تا تجارت فعال شود و سطح تجارت با این کشور رشد کند.

وی گفت: ظرفیت های بیمارستانی و درمانی در خراسان شمالی برخی بخش ها توقف پیدا کرده که وزیر بهداشت بازدید انجام داده و مصوب شد که این موارد رفع شود.

وی افزود: در تمام وزارت خانه‌های کشور ۱۱۹ مصوبه برای خراسان شمالی وجود دارد با اعتبار بالایی که با محقق شدن مصوبات دارند قطعا اتفاقات مثبتی خواهد افتاد. 

رئیس جمهور بیان داشت: موضوع رفع بیکاری و اشتغال جزو برنامه های با اولویت دولت است، بودجه ۱۴۰۱ که اولین بودجه دولت مردمی است براساس عدالت نوشته شد که هر استانی نسبت به آن برای توسعه یافتگی اختصاص پیدا کند.

وی گفت: بودجه خاصی برای استان ها در نظر گرفته شد که سند عدالت و پیشرفت در هر کشور زیرنظر استاندار راه اندازی شده و از درآمد استان حاصل می شود به طور نمونه فروش اموال مازاد دولت به این صندوق ریخته شود، حق مالکانی معادن به صندوق ریخته شود، برای هر اقدامی که در استان لازم است قرار داده شده است.

عکس یادگاری و تمام

حالا سفر به اتمام رسید و خبرنگاران یک درخواست خودمانی داشتند و آن هم گرفتن عکس یادگاری با آنها بود، این عکس یک پیام داشت و پیامش این بود، خبرنگاران رسانه های مختلف با هر جریان و تفکری در نهایت برای پیشرفت این کشور مینویسد و برای رسیدن به این مهم در کنار دولت خواهد ماند.

انتهای پیام/آ/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول