اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  شهری

آمار واقعی ساختمان‌های ناایمن پایتخت/ خطر متروپل‌های تهران کاهش یافت؟

مدتی پیش اسامی 129 ساختمان ناایمن تهران در فضای مجازی منتشر شد. اما این موضوع مورد تأیید آتش نشانی قرار نگرفت و حالا اعضای شورای شهر می‌گویند آمار کاملا نوسانی است چرا که سالانه برخی ساختمان های ناایمن تخریب و نوسازی و همزمان از سوی دیگر به آمار ساختمان‌های فرسوده هم افزوده می‌شود.

آمار واقعی ساختمان‌های ناایمن پایتخت/ خطر متروپل‌های تهران کاهش یافت؟

خبرگزاری فارس، گروه شهری: بعد از حادثه پلاسکو، اواسط تیر دو سال قبل که ماجرای آتش‌سوزی و انفجار ساختمان سینا اطهر اتفاق افتاد همه نگاه‌ها به سمت ایمنی ساختمان‌های تهران رفت. در این حادثه 19 نفر جان خود را از دست دادند برخی‌ها از ترس آنکه اتفاقی مشابه رخ دهد، پایشان را تا مدت‌ها از برخی ساختمان‌هایی که به زعم‌شان نا ایمن بود، بریده بودند، اما به چند هفته نکشیده تمام آن بی‌قراری‌ها و تب و تاب‌ها خوابید. اما دوباره با حادثه متروپل موضوع ایمنی ساختمان‌ها دوباره بر سر زبان‌ها افتاد. بر اساس برخی آمارها، تهران 129 ساختمان پرخطر دارد مدتی پیش هم اسامی از این ساختمان‌ها در فضای مجازی منتشر شد اما سخنگوی سازمان آتش نشانی اعلام کرد اسامی مورد تائید ما نیست. فارغ از تعداد و اسامی این ساختمان ها موضوع اقدامات و برنامه‌های اجرا شده جهت ایمنی آنها مطالبه بسیاری از مردم است. مطالبه‌ای که شورای شهری‌ها می‌گویند به صورت جامع و مدون برنامه‌های زیادی در این زمینه دارند.

نوسان آمار ساختمان های ناایمن در تهران/ یک سال کاهش و یک سال افزایش آمارها

درباره این موضوع به سراغ احمد صادقی، عضو شورای شهر تهران رفتیم. وی در این زمینه به خبرنگار فارس گفت: اقدامات اجرایی برای کاهش تعداد ساختمان های ناایمن فاز انتهایی نخواهد داشت هر سال و یا هر روز ممکن است به تعداد آمار ساختمان‌های ناایمن افزوده شود یا کاهش یابد چراکه برخی ساختمان‌ها تخریب و نوسازی و برخی فرسوده می‌شود.

سامانه‌ای باید برای رصد و پایش ساختمان‌های ناایمن شکل گیرد

وی افزود: سامانه‌ای باید برای رصد و پایش ساختمان‌های ناایمن شکل گیرد تا پایداری ساختمان‌ها مدام بررسی شود.در شورای چهارم اقدام خوبی درباره ایمنی ساختمان‌ها به لحاظ حریق صورت گرفت و طرحی هم مطرح شد ولی در شورای پنجم به آن پرداخته نشد اکنون باید این قضیه دوباره بیان و اجرایی شود.

از نبود بانک اطلاعاتی تا مشکلات و خلاء‌های قانونی

این عضو شورای شهر تهران ادامه داد:بانک اطلاعاتی درباره ساختمان‌های ناایمن بسیار حائز اهمیت است در حال حاضر هم مشکل و خلاء قوانین و هم مشکل نبود متولی مشخص وجود دارد. بخشی از امور در این زمینه بر عهده وزارت بهداشت و بخشی بر عهده شهرداری و ... است.

صادقی بیان داشت: علاوه بر ضرورت ایجاد سامانه رصد تهیه اطلاعات پایه‌ای نقشه‌ها هم در ایمنی ساختمان‌ها بسیار حائز اهمیت است.

جلسه شورای شهری‌ها با صاحبنظران برجسته دانشگاهی

همچنین حجت‌الاسلام محمد آقامیری عضو شورای شهر تهران و رئیس کمیته عمران شورای ششم پایتخت گفت: پس از حادثه متروپل و با توجه به ساختمان‌های ناایمنی که در پایتخت وجود دارد چندین جلسه تخصصی فقط در کمیسیون عمران شورای شهر تشکیل شده است حدود 100 نفر از اساتید و صاحبنظران برجسته دانشگاهی و علمی پژوهشی در جلسات شرکت کرده‌اند تا مباحث به صورت کامل ارزیابی شود و تصمیم‌گیری‌های اصولی صورت گیرد.

در جلسات شورای شهر گزارشی مفصل ارائه دادیم و قرار است موارد بیشتری هم در صحن مطرح شود.به نظرم لازم است که ماده قانونی را در صحن شورای شهر در مورد ساختمان‌های ناایمن مصوب کنیم و باید هر چه تمام‌تر از حادثه متروپل درس بگیریم.

وی بیان داشت: استمرار نظارت بر ساختمان در زمان ساخت و بهره برداری و به کارگیری مجری ذیصلاح در پیشگیری از ساخت ساختمان‌های ناایمن حائز اهمیت است همچنین مردم باید بدانند که قوانین باید در ساخت و ساز رعایت شود و اینگونه نباشد که سازندگان بی توجه به ضوابط ساخت و ساز را انجام دهند.

حجت‌الاسلام محمد جعفر منتظری، دادستان کل کشور در حاشیه صحن امروز شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران درباره زمان انتشار اسامی ساختمان‌های ناایمن اظهارداشت: انتشار این اسامی اقدام درستی نیست چون اینکه بگوییم چه تعداد ساختمان در حال ریزش هستند، باعث التهاب در جامعه می‌شود انتشار هر خبری به مصلحت نیست.

  ۸۰ گزارش مردمی از  ساختمان های ناایمن در سایت دادستانی بارگذاری شد

غلامعباس ترکی معاون دادستان کل کشور در تشریح راه های ارتباطی دادستانی کل کشور با مردم اظهار کرد: مردم می‌توانند با مراجعه به سایت دادستانی کل کشور درخواستهای خود را اعلام کنند و این درخواست ها به صورت روزانه رسیدگی می شود، به طور مثال در موضوع ساختمان‌های ناایمن از مردم درخواست کردیم که ساختمان های ناایمن را به ما گزارش کنند؛ در نخستین روز این فراخوان ۸۰ گزارش در سایت دادستانی بارگذاری شده بود. مردم اکنون به عنوان چشم بیدار و ناظر مشکلات و چالش‌های موجود در کشور را احصا و به ما منتقل کنند.

وی افزود: شفاف سازی اتفاق خوبی است اما در شهر تهران مسائلی وجود دارد که مسوولان باید بدانند و پیگیری کنند. مهم این است که مسوولان بی تفاوت نباشند و مطالبات را دنبال کنند.

۳۵۰۰ ساختمان تهران در وضعیت نا ایمنی بیش از حد مجاز هستند

مهدی داوری، مدیرعامل سابق سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران گفت: طبق تکالیفی که سازمان آتش‌نشانی به عهده دارد، شاخص‌های خطرپذیری ساختمان‌های شهر تهران  دسته‌بندی می‌شود. این شاخص‌ها ارتفاع، میزان بار اشتعال، سرعت اشتعال، جمعیت حاضر در ساختمان و... است که بر اساس آن ساختمان‌ها به سه دسته پر خطر، میان خطر و کم خطر دسته‌بندی می‌شوند.

به گفته داوری، حدود ۳۳هزار ساختمان شناسایی شده‌اند که در درجه اهمیت قرار دارند. ۳۵۰۰ ساختمان هم در وضعیت نا ایمنی بیش از حد مجاز قرار می‌گیرند. این ساختمان‌ها مانند پلاسکو نیستند و هر کدام از آن‌ها سطحی از نا ایمنی را دارند. ساختمانی هم هست که بابت ایمنی بیش از ده اخطار را دریافت کرده است.

۱۰۰ ساختمان ناایمن فقط در یک منطقه از تهران

سید محمدرحیم مرتضوی شهردار منطقه 9  نیز اخیرا اعلام کرد: ۱۰۰ ساختمان ناایمن در منطقه ۹ و به منظور رفع خطرات ناشی از ابنیه ناایمن و حفظ سلامت شهروندان غرب تهران، شناسایی و خطار قانونی برای این ساختمان ها صادر شد و ایمن‌سازی ساختمان پر مخاطره سرای محله مهرآباد جنوبی در دستور کار قرار گرفت.

 زمان برای پرداختن به ساختمان‌های بسیار پر خطر حیاتی است. باید لیست نا ایمن‌ها زودتر به روز‌رسانی و روند نظارت تشدید شود. اکنون باید منتظر ماند و دید چگونه در اسرع وقت به موضوع ایمن سازی ساختمان ها پرداخته می‌شود و خطر متروپل‌های تهران کاهش می یابد.

انتهای پیام/ ت 90

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول