اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  حقوقی و قضایی

حقوق بشر آمریکایی و آزادی بیان

نشست خبری تبیین همایش حقوق بشر آمریکایی با محوریت حقوق بشر آمریکایی و آزادی بیان برگزار شد.

حقوق بشر آمریکایی و آزادی بیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس؛ نشست خبری تبیین همایش حقوق بشر آمریکایی با محوریت حقوق بشر آمریکایی و آزادی بیان با حضور هومن اهرامی، مدیر کل برنامه ریزی و مدیریت محتوای مرکز فضای مجازی و سعید محمدی، پژوهشگر ارشد مرکز مطالعات آمریکایی شمالی و اروپا دانشگاه تهران به میزبانی خبرگزاری تسنیم برگزار شد.

هومن اهرمی در ابتدای این نشست با اشاره اینکه  پس از شیوع ویروس کرونا استفاده از فضای مجازی افزایش یافت، گفت: نرم افزارهای مراقبت کودکان و نوجوان در فضای مجازی خارجی ایران را تحریم کردند و این امر به نوعی نسل کشی نوین است.

وی ادامه داد: تحریم های آمریکا علیه ایران، دفترچه های راهنمایی دارد که ابزار های فضای مجازی را استثنا کرده است، اما گوگل پلی و حذف پیام رسان داخلی در گوشی های ایرانیان و تاکسی اینترنتی.... از جمله نقض حقوق بشر است.

اهرمی با اشاره به مصوبه حقوق بشر آنلاین و اصل حقوق بشر در اینترنت و... بیان کرد: در این اسناد در خصوص آزادی بیان افراد در فضای مجازی تصریح شده است که متاسفانه این حقوق بشر نقض شده و می شود.

وی با اشاره به  نقض حقوق بشر در فضای مجازی افزود: اینستاگرام در توضیح حذف تصاویر شهید سلیمانی در اینستاگرام بیان کرد که سپاه پاسداران جز گروه های تروریستی شناخته شده است، درصورتی که گروه های تروریستی مثل گروه های تروریستی کشور کلمبیا و... در اینستاگرام فعال هستند. این بیانگر این است که حقوق بشر آنلاین و غیرانلاین گزینشی است،

این کارشناس خاطرنشان کرد: ناقض حقوق بشر ملت ها است، در حذف تصاویر شهید سلیمانی، حساب افراد تاثیرگذار حذف می‌شد و حساب هایی که تعداد دنبال کننده کمتری داشتند، حذف نمیشد، این اقدام مشخص کرد که این رویه ماشینی نیست و به صورت دستی انجام می شود.

اهرمی بیان کرد: متاسفانه روزانه شاهد نقض حقوق بشر آنلاین ایرانیان در حوزه فضای مجازی هستیم.

در ادامه این نشست، سعید محمدی اظهار کرد: تصویر غیرواقعی از آمریکا در رسانه ها شکل گرفته است، اگر به صورت مصداقی در حوزه حقوق بشر آمریکا را بررسی کنیم، این تصویر تغییر پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: در گزارش حقوق بشر سازمان ملل به آمریکا تذکرات مهم و قابل توجهی داده شده است، یکی از مهمترین این تذکرها در خصوص آزادی بیان خبرنگاران است.

محمدی گفت: خبرنگاران بدون مرز، ایالات متحده آمریکا را یک کشور دشوار معرفی کرده است، بر اساس آمار سال ۲۰۲۰ ایالات متحده آمریکا، ۴۱۷ نفر از خبرنگاران مورد متعرض قرار گرفتند و ۳۱ خبرنگار به دادگاه رفتند و ۱۳۹ خبرنگار بازداشت شدند.

وی در خصوص آزادی تجمعات گفت: از سال ۲۰۱۶ ایالات متحده آمریکا قواعدی را مصوب می‌کند که تجمع های مسالمت آمیز را نیز جرم انگاری می کند. از سال ۲۰۱۸،  ۲۲۶ لایحه به مجلس‌های ایالتی و کنگره آمریکا ارسال شده است.

محمدی با اشاره به اینکه مردم برای برگزاری تجمع در آمریکا باید مجوز بگیرند و هزینه زیادی را بپردازند، بیان کرد: از طرفی در آمریکار پلیس را با صلاح‌های جنگی تجهیز می‌کنند. این اقدامات سیستماتیک است که حق آزادی بیان را از مردم بگیرد.

وی با بیان اینکه بیشترین دستگیری های پلیس آمریکا در سال ۲۰۲۰ در تجمعات بوده، اظهار کرد: محروم کردن افراد از حق رای از جمله مسائلی است که دوباره در آمریکا تشدید شده است، در بسیاری از ایالت‌ها افرادی که محکومیت قضایی دارند، حق رای ندارند. بر اساس قوانین برخی ایالت های آمریکا این افراد باید هزینه گزافی برای گرفتن حق رای خود بپردازند. از هر ۴۴ شهروند آمریکایی یک نفر از حقوق رای محروم هستند‌. محروم کردن حق رای در آمریکا یک پیش زمینه تاریخی نیز دارد. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول