اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  حقوقی و قضایی

عِده و عُده کم دستگاه قضایی با توقعات همخوانی ندارد

رئیس دستگاه قضا گفت: عِده و عُده کم دستگاه قضایی و حجم پرونده‌های بالا در این دستگاه، با توقع ارائه کار دقیق، صحیح، سریع، به‌موقع در قوه قضائیه همخوانی ندارد.

عِده و عُده کم دستگاه قضایی با توقعات همخوانی ندارد

به گزارش خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در بخش پایانی همایش سراسری سالانه دستگاه قضا، ضمن گرامیداشت مجدد هفته قوه قضائیه و قدردانی از همه مدیران، روسای کل دادگستری، دادستان‌ها، مدیران صف و ستاد و همه کارکنان مجموعه‌های قضایی از قضات تا کارمندان، گفت: چنانچه باور داشته باشیم می‌خواهیم به تحقق و گسترش عدالت که یکی از منویات همه انبیاء و اولیاء الهی است کمک کنیم، باید جایگاه، منزلت و ارزش کار خود را بدانیم.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه چنانچه ارزش و جایگاه کار ستاندن حق مظلوم از ظالم و صدور‌ و‌ اجرای یک حکم بر اساس عدالت را درک کنیم، مشکلات، محدودیت‌ها و سختی‌ها برایمان آسان خواهد شد، گفت: اگر کار در دستگاه قضا را صرفا به عنوان یک شغل نگاه کنیم یک نوع خدمت‌رسانی ارائه می‌دهیم و چنانچه با نگاه کمک به هدف انبیاء الهی که تحقق و گسترش عدالت و‌ کسب رضایت خداوند متعال است به کار خود بنگریم، شکل دیگری از خدمت‌رسانی را ارائه خواهیم داد.

رئیس عدلیه با اشاره به حجم و تنوع بسیار زیاد کار در دستگاه قضا و انتظارات و توقعات جامعه و مسئولان از این دستگاه، گفت: چنانچه رویه کار در قوه قضائیه طبق روال سالیان اخیر باشد، استمرار این شرایط برای مدت طولانی بسیار سخت و‌ دشوار خواهد بود.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به حجم و ساعات کاری بالا و بیش از حد متعارف کارمندان دستگاه قضا گفت: ما باید تلاش کنیم این مقدار حجم فعالیت در دستگاه قضا و‌ میزان توقعات و انتظارات از عدلیه را به یک نقطه مطلوب و عادلانه برسانیم‌.

رئیس عدلیه افزود: بسیاری از قضات و کارمندان دستگاه قضا در طول شبانه‌روز مشغول کار قضایی و اداری هستند و برای انجام مسئولیت بیش از حدی که به آنها واگذار شده، آنگونه که باید و شاید به زندگی و خانواده خود نمی‌رسند.

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای با بیان اینکه یکی از وجوه عدالت آن است که ما با مجموعه خود در دستگاه قضایی نیز به عدالت رفتار‌ کنیم، گفت: چنانچه به این نکات توجه نشود، به خود عدالت آسیب خواهد رسید.

رئیس عدلیه در همین راستا از تمام مدیران و مسئولان دستگاه قضایی خواست در راستای متناسب‌سازی حجم و تنوع کار عدلیه با عِده و عُده کنونی قوه قضائیه، دیدگاه‌ها و نقطه‌نظرات خود را به معاون اول دستگاه قضا، دادستان کل کشور و سایر مدیران ستادی قوه قضائیه انتقال دهند.

قاضی‌القضات با تاکید بر این نکته که دستگاه قضا باید تحول را از خود شروع کند، گفت: حتما باید در زمینه تنوع کار در قوه قضائیه و متناسب‌سازی آن با عِده و عُده کنونی دستگاه قضا، تغییر و‌تحول ایجاد شود؛ چنانچه ملاک ما در قوه قضائیه صرفاً آمار باشد ممکن است از جهاتی سومند به نظر برسد اما از سایر جهات آسیب‌رسان خواهد بود.

رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: عِده و عُده کم دستگاه قضایی و حجم پرونده‌های بالا در این دستگاه، با توقع ارائه کار دقیق، صحیح، سریع، به‌موقع در قوه قضائیه همخوانی ندارد.

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای با بیان اینکه «تلاش برای کاهش ورودی پرونده‌ها به قوه قضائیه»، «کوتاه کردن فرآیند پیچیده دادرسی» و همچنین «بازنگری در برخی قوانین و آیین دادرسی کیفری و‌ مدنی»، از جمله اقداماتی است که انجام آنها لازمه تحول در قوه قضائیه است، گفت: اگر می‌خواهیم به معنای واقعی کلمه در قوه قضائیه تحول ایجاد کنیم، باید سازوکار‌ جدیدی در این زمینه‌ها داشته باشیم.

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در ادامه بر ضرورت توجه و اهتمام بیش از پیش بر بکارگیری فناوری‌های نوین در امور و فرآیندهای قضایی تاکید کرد و این مهم را نیز یادآور شد که ما نمی‌توانیم تافته جدا بافته از دنیا باشیم؛ سلسله مسائلی وجود دارد که مربوط به کل دنیا است و ما از آن مستنثنی نیستیم؛ البته ما دارای اصول خود هستیم که این اصول بر مبنای فقه و قوانین ماست و ما نه تنها از این اصول تخطی نمی‌کنیم که بر آنها پافشاری نیز می‌ورزیم.

رئیس عدلیه با اشاره به جلسات متعدد و متکثری که طی یک سال اخیر میان رؤسا و مسئولان قوای سه‌گانه برگزار شده است، تصریح کرد: باید از فرصت همدلی و اتحاد قوی‌ای که امروز میان مسئولان قوای سه‌گانه برقرار است در جهت اصلاح قانون، پر کردن خلأهای قانونی، اجرای صحیح قوانین و بسط و گسترش عدالت و خدمت به مردم بهره بگیریم.

رئیس قوه قضائیه بیان داشت: امروز در نتیجه تعاملات و تبیین‌هایی که برای نمایندگان مجلس صورت گرفته است، خود آنها به مشکلات و کمبودهای دستگاه قضایی در زمینه‌های مالی و امکاناتی اذعان دارند و در جلسات عمومی از ضرورت رفع این مشکلات و کمبودها به منظور ارائه خدمات مطلوب‌تر قضایی به مردم سخن می‌گویند.

رئیس دستگاه قضا در ادامه اظهار کرد: ما باید از فرصت اعتماد مردم در راستای خدمت صادقانه و بیشتر به آنها بهره بگیریم و از همه ظرفیت‌های مردمی و نخبگانی در جهت تعالی قوه قضائیه استفاده کنیم.

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در ادامه با اشاره به دستورات و مأموریت‌هایی که در حوزه‌های مختلف خطاب به معاونان و رؤسای سازمان‌های تابعه دستگاه قضایی طی مدت اخیر صادر شده است، از همه مسئولان قوه قضائیه در سراسر کشور خواست تا با ایده‌ها و نقطه‌نظرات خود مقامات قضایی را در پیشبرد مأموریت‌های محوله یاری رسانند.

رئیس عدلیه در ادامه بخش پایانی همایش سراسری قوه قضائیه بر ضرورت آسیب‌شناسی موضوعات در حوزه‌های مختلف مرتبط با دستگاه قضایی از جمله مقوله حقوق عامه و مطالبه‌گری از مسئولان ذیربط در این رابطه تاکید کرد و بیان داشت: ما نمی‌توانیم متکفل پیشبرد و انجام امور در همه حوزه‌ها و بخش‌های بر زمین مانده و اجرا نشده در مقولاتی نظیر حفظ محیط‌زیست و مقابله با تعدی‌ها و تجاوزات به اراضی و منابع طبیعی باشیم بلکه باید با آسیب‌شناسی و پیشقدم شدن در این قبیل موضوعات و حوزه‌ها ، در مقام مطابه‌گر از دستگاه‌ها و مسئولین ذیربط ظاهر شویم.

وی با اشاره به دستور خود به رئیس سازمان بازرسی به منظور نظارت بر تدوین آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های ناظر بر اجرای قوانین از ناحیه دستگاه‌های حکومتی و اجرایی گفت: چنانچه پس از وضع قوانین، سازمان بازرسی بلافاصله به موضوع نظارت بر اجرای صحیح و دقیق آنها و تدوین آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های ناظر بر آنها مبادرت و اهتمام ورزد، در آن صورت از بروز بسیاری از مشکلات جلوگیری به عمل می‌آید.

رئیس دستگاه قضا در ادامه با اشاره به اقدامات و تلاش‌هایی که طی مدت اخیر برای رفع مشکلات مالی و تجهیزاتی و اداری قوه قضائیه با کمک دولت و مجلس انجام گرفته است، بر استمرار پیگیری‌ها و تلاش‌ها برای کم کردن این قبیل مسائل و مشکلات تاکید کرد.

رئیس قوه قضائیه در ادامه با اشاره به تجلیل انجام شده از جمعی از مسئولان، مدیران و کارمندان دستگاه قضایی در جریان این اجلاس، انتخاب این افراد برگزیده را مبتنی بر معیارها و شاخص‌هایی تعیین‌شده دانست و بر این مهم تاکید کرد که قطعاً تعداد کارکنان برجسته،شایسته،عالم،توانا و خدمتگزار در دستگاه قضایی بسیار بیشتر از افراد برگزیده شده کنونی است.

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در پایان از زحمات و خدمات کلیه دست‌اندرکاران برگزاری همایش سراسری سالانه قوه قضائیه در بخش‌های مختلف و همچنین معاون اول دستگاه قضا به عنوان رئیس ستاد برگزاری هفته قوه قضائیه و اعضای ستاد مزبور،قدردانی به عمل آورد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول