اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بازار

نحوه اخذ انواع کارت بازرگانی

قصد داریم این مطلب را با طرح چند پرسش آغاز ‌کنیم.

نحوه اخذ انواع کارت بازرگانی

کارت بازرگانی چیست؟ چه کسانی مجاز به دریافت کارت بازرگانی هستند؟ مهمترین موارد استفاده از کارت بازرگانی کدام است؟ کارت بازرگانی توسط کدام نهادها صادر می‌شود؟ مراحل ثبت نام و اخذ کارت بازرگانی چیست؟  انواع کارت بازرگانی کدام است؟ و چرا این کارت از اهمیت بالایی برخوردار است؟ اگر شما هم سوالاتی از این دست در خصوص کارت بازرگانی دارید، این مطلب به شما کمک خواهد کرد؛

 با توجه به تاثیر تجارت بین ‌الملل به ویژه حوزه واردات و صادرات در رشد اقتصادی کشور، حضور در این حوزه مورد توجه دولت و مردم است. تجارت بین المللی برای کشورها امکان گسترش بازارهای تجاری را فراهم می‌کند. واردات کالا به عنوان یکی از اضلاع تجارت بین‌الملل، برای شرکت‌ها، تولیدی‌ها و عموم مردم امکان دسترسی به کالاهای ناموجود در کشور را به وجود می‌آورد.

طبق قانون تجارت بین‌الملل ایران، در حوزه صادرات و واردات کالا هرگونه فعالیت و مبادرت به صادرات و واردات تنها با ارائه‌ی کارت بازرگانی معتبر امکان پذیر خواهد بود. کارت بازرگانی توسط اتاق بازرگانی و وزارت صنعت، معدن و تجارت صادر می‌شود. هر شخص حقیقی و حقوقی با اخذ کارت بازرگانی مجوز قانونی برای شرکت در امور تجارت خارجی را در اختیار خواهد داشت.

کارت بازرگانی چیست؟

همان‌طور که گفته شد، کارت بازرگانی یا Commercial ID Card، مجوزی است که صلاحیت قانونی شرکت در حوزه تجارت بین‌الملل را برای متقاضیان فراهم می‌کند. حوزه تجارت بین‌الملل به ویژه صادرات و واردات قوانین ویژه و اختصاصی بسیاری دارد.

رعایت کلیه قوانین و اصول تجارت بین‌الملل به تجار و بازرگانان کمک می‌کند حضوری موفق و سودآور در این حوزه داشته باشند. کارت بازرگانی به عنوان مهم‌ترین سند حوزه واردات و صادرات شناخته می‌شود.

در حقیقت این کارت نقطه آغاز تمام فعالیت‌های مرتبط با صادرات و واردات است و به موجب ماده 2 قانون صادرات و واردات مصوب 4/2/1372 مجلس شورای اسلامی، دارندگان این کارت اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی قادر به فعالیت در حوزه واردات و صادرات خواهند بود.

انواع کارت بازرگانی از نظر شخص متقاضی

در این قسمت با انواع کارت‌ بازرگانی نیز آشنا می‌شویم. به طور کلی کارت‌های بازرگانی به دو نوع حقیقی و حقوقی تقسیم می‌شوند. اما تفاوت کارت بازرگانی حقیقی و حقوقی چیست؟

عمده تفاوت این دو کارت در میزان مزایایی است که در اختیار متقاضیان قرار می‌دهند. در مقایسه کارت حقیقی و حقوقی باید گفت، کارت بازرگانی حقوقی مزایای بیشتری داشته و امتیازات بیشتری در اختیار ارائه دهنده خواهد گذاشت.

اما برای اخذ کارت بازرگانی به چه مدارکی نیاز داریم؟ در ادامه مطلب با بررسی مهم‌ترین مدارک مورد نیاز برای اخذ کارت بازرگانی، همراه ما باشید. شرکت بازرگانی جی تی جی با سال‌ها تجربه در حوزه بازرگانی، خدمات جامع و بدون واسطه در این حوزه را به شما ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان شرکت بازرگانی جی تی جی تماس بگیرید.

جهت اخذ کارت بازرگانی به این مدارک نیاز خواهید داشت

طبق قانون گمرک کشور شرایط و مدارک اخذ کارت بازرگانی حقیقی و حقوقی کمی متفاوت است. اما این شرایط و مدارک به چه صورت است؟ در ادامه این مطلب به تفکیک انواع کارت، به این سوال پاسخ داده‌ایم. برای کسب اطلاعات دقیق تر با کارشناسان شرکت GTG تماس بگیرید.

مدارک مورد نیاز جهت صدور کارت بازرگانی برای اشخاص حقیقی

مدارک مورد نیاز جهت صدور کارت بازرگانی برای اشخاص حقیقی، موارد ذیل است:

1 . اظهارنامه ثبت نام در اتاق بازرگانی و دفاتر تجاری

2 . گواهی عدم سوءپیشینه معتبر

3 . مدارک احراز هویت  نظیر عکس و شناسنامه

4 . مشخص کردن و ارائه محل کسب و کار و فعالیت

5 . ارائه مدرک تحصیلی یا سابقه کار مرتبط

6 . دانش نسبت به خدمات گمرکی

7 . مدارک اثبات شرایط مالی مناسب (گواهی بانکی)

8 . امضا تعهد کتبی در خصوص عدم استفاده غیر قانونی از کارت

9 . ارائه تعهد پیروی از قوانین تجاری تعیین شده توسط دولت

10. کارت پایان خدمت یا معافیت سربازی برای آقایان

در خصوص موارد بالا دانستن چند نکته الزامیست:

* توجه داشته باشید که از تاریخ صدور گواهی سوءپیشینه نباید بیش از 6 ماه گذشته باشد.

* دقت داشته باشید که عکس‌ها باید 3*4 تمام رخ، و ساده باشند.

* حداقل سن متقاضی کارت 23 سال است.

* در صورت عدم در اختیار داشتن مدرک تحصیلی، حداقل سابقه کار قابل قبول 3  سال است.

 مدارک مورد نیاز جهت صدور کارت بازرگانی برای اشخاص حقوقی

در خصوص Commercial ID Card حقوقی، شرایط و مدارک کمی متفاوت است. مهم‌ترین مدارک مورد نیاز جهت صدور کارت بازرگانی برای اشخاص حقوقی به صورت زیر است:

1 . اظهارنامه ثبت نام در دفاتر بازرگانی

2 . گواهی ثبت شرکت در اداره ثبت شرکت‌ها

3 . گواهی پلمپ دفاتر

4 . گواهی عدم سوءپیشینه شرکت

5 . فرم دال کارت بازرگانی

6 . اصل گواهی موضوع ماده 186

7 . مدارک ثبت شرکت در روزنامه رسمی

8 . مدارک احراز هویت و مدرک تحصیلی مدیر عامل شرکت

9 . گواهی عدم سوءپیشینه مدیر عامل

10. تقاضانامه ثبت شرکت‌های داخلی و شرکت نامه رسمی

این سه گروه نمی‌توانند کارت بازرگانی بگیرند!!

طبق قانون امور گمرکی ایران 3 گروه زیر، صلاحیت اقدام برای گرفتن کارت بازرگانی را ندارند و در صورت ارائه تقاضا، با درخواست آن‌ها موافقت نخواهد شد. این سه گروه عبارتند از:

1 . افرادی با تخلف قانونی و کسانی که از تمام یا بخشی از حقوق اجتماعی محروم شده‌اند.

2 . ورشکستانی که به دلیل اختلاس یا تخلفات دیگر سرمایه‌شان مسدود شده است و بدهی‌های تسویه نشده دارند.

3 . افرادی که به فساد اخلاقی و سو استفاده شناخته شده باشند.

4 گروه که نیازی به اخذ کارت بازرگانی ندارند!!

برخی از شرکت‌ها، افراد و سازمان‌ها برای انجام امور واردات و صادرات نیازی به دریافت کارت بازرگانی نداشته و بدون آن قادر به واردات و صادرات کالا هستند:

1 . شرکت‌های تعاونی مرزنشینان

2 . ملوانان ایرانی شاغل در شناورها

3 . پیله وران

4 . کارگران ایرانی شاغل در خارج از کشور دارای کارنامه شغلی معتبر

لازم به ذکر است که برای واردات کالاهایی که ورود و صدور آن‌ها برای فروش نیست و مصرف شخصی دارند، کالاهای مسافرتی نظیر سوغاتی‌ها و کالاهای وارداتی از طریق پست، نیازی به ارائه کارت بازرگانی نخواهد بود.

آشنایی با انواع کارت بازرگانی

Commercial ID Card یا همان کارت بازرگانی، به نوعی شناسنامه تجارت بین‌الملل است و انواع مختلفی دارد. به طور کلی 4 نوع کارت در سیستم تجارت بین‌الملل کشور تعریف شده است که هریک ویژگی‌ و کاربرد خاص خود را دارد. در ادامه با بررسی این موارد همراه ما باشید. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص، با شرکت بازرگانی جی تی جی تماس بگیرید.

1 . کارت بازرگانی تجاری

این کارت متداول‌ترین و اصلی‌ترین نوع Commercial ID Card است. از این کارت می‌توان برای انجام کلیه فعالیت‌های عرصه واردات و صادرات کالا استفاده کرد. اشخاص حقیقی و حقوقی اغلب متقاضی اخذ این نوع کارت هستند.

2 . کارت بازرگانی خدماتی

شرک‌هایی که در زمینه خدمت رسانی فعالیت دارند، در صورت نیاز می‌توانند با اخذ این کارت نسبت به واردات برخی کالاهای مورد نیاز اقدام نمایند. لازم به ذکر است شیوه اخذ این کارت با نوع تجاری آن تفاوتی نداشته و تنها در ماهیت و نوع کاربرد با یکدیگر متفاوت‌ هستند.

3 . کارت بازرگانی موردی

این کارت که به نوعی یک کارت یک بار مصرف است، تنها برای اشخاص حقیقی و حقوقی که فقط یک بار خواهان ترخیص کالاهای خود باشند صادر می‌گردد. به بیان دیگر اگر برای رفع موارد موردی تجارت بین‌الملل به دریافت سریع‌تر کارت نیاز دارید، بهترین گزینه این کارت است.

4 . کارت بازرگانی تولیدی / صنعتی

این کارت تولیدی / صنعتی تنها برای اشخاص حقوقی که از مجوز سرمایه‌گذاری در یک زمینه تولیدی برخوردارند، صادر می‌شود. این کارت جهت تامین تجهیزات و مواد اولیه مورد نیاز کارگاه‌ها و کارخانه‌های تولیدی و صادرات کالاهای تولیدی – صنعتی  مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اخذ کارت بازرگانی چه مزایایی دارد؟

اشخاص حقیقی و حقوقی با دریافت کارت بازرگانی می‌توانند از مزایای بسیار زیادی برخوردار شوند. مزایایی که به آن‌ها در انجام موارد متنوع گمرکی، صادرات و واردات کمک می‌کند. در  ادامه چند مورد از مهم‌ترین مزایای اخذ CIC نام برده شده است:

1 . تسریع و تسهیل روند ترخیص کالا

2 . امکان ثبت برند تجاری جهانی

3 . واردات از مناطق آزاد

4 . سهولت ثبت سفارش کالای وارداتی

5 . صادرات کلیه کالاهای مجاز

6 . صدور ویزای تجاری و ارتباط با تجار خارجی

7 . شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی

8 . دسترسی و مبادله اطلاعات تجاری جهان

9 . تسریع و تسهیل صدور گواهی مبداء

10. صدور ویزای تجاری

کارت بازرگانی هوشمند چیست؟

حتما تا کنون نام کارت هوشمند بازرگانی را شنیده‌اید. سامانه یکپارچه کارت هوشمند بازرگانی با هدف تسهیل در فرایند اخذ و تمدید کارت ایجاد شد. طبق بخشنامه شماره  99/100/13483 سازمان توسعه تجارت ایران، این سامانه امکان درخواست آنلاین و اینترنتی کارت هوشمند بازرگانی را برای متقاضیان فراهم می‌کند. کلیه متقاضیان با مراجعه به وب سایت ntsw.ir می‌توانند نسبت به انجام امور مرتبط با کارت بازرگانی اقدام نمایند.

هزینه‌ی اخذ کارت بازرگانی چقدر است؟

طبق جدیدترین مصوبات هزینه اخذ این کارت شامل هزینه حق عضویت در اتاق بازرگانی، هزینه پلمب دفتر و هزینه بازدید شرکت است. هزینه حق عضویت در اتاق بازرگانی در خرداد 1401 حدود 1.5 میلیون تومان است که هزینه حدود 500 هزار تومانی پلمب دفتر و بازدید نیز به آن اضافه می‌شود. لازم به ذکر است که در صورت واگذاری فرایند گرفتن کارت به موسسات ثبتی و خدماتی، هزینه کارمزد نیز به این مبالغ اضافه خواهد شد.

2 مورد که منجر به ابطال کارت بازرگانی می‌شود

تحت برخی شرایط امکان ابطال کارت CIC صادر شده وجود دارد. در توضیح این گزاره باید این چنین بیان کرد که اگر پس از دریافت کارت، حتی یکی از شرایط اولیه دریافت را از دست بدهید، کارت بازرگانی شما باطل خواهد شد. شرط دوم ابطال کارت، درخواست رسمی صاحب کارت است. این مورد در مواقعی اتفاق می‌افتد که شخص حقیقی یا حقوقی برای جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی، نسبت به ابطال کارت اقدام نماید.

تمدید کارت بازرگانی

لازم است بدانید که مدت اعتبار کارت بازرگانی یک سال است و پس از اتمام این مدت باید نسبت به تمدید آن اقدام نمایید. اشخاص حقیقی و حقوقی هر یک برای تمدید کارت باید مدارک مورد نیاز را ارائه نمایند. متقاضیان از طریق سامانه یکپارچه کارت بازرگانی هوشمند و با تشکیل پرونده و تهیه مدارک مورد نیاز، می‌توانند کارت خود را تمدید کنند.

1 . پرینت از سامانه کارت هوشمند بازرگانی " فرم دال "

2 . پرینت از سامانه کارت هوشمند بازرگانی

3 . گواهی عدم سوءپیشینه

4 . ارائه اصل و کپی مدرک تحصیلی معتبر

5 . مدارک شناسایی

برای تمدید آسان و بی دغدغه کارت بازرگانی، با شرکت بازرگانی جی تی جی تماس بگیرید.

شرکت بازرگانی جی تی جی

شرکت بازرگانی جی تی جی با بیش از 3 دهه تجربه در صادرات، واردات و امور گمرکی، همراهی مدیران و کارشناسان خبره و اطلاع از به‌روزترین قوانین و بخشنامه‌های گمرکی، انواع خدمات گمرکی را با بالاترین کیفیت ارائه می‌دهد. امور واردات، صادرات و خدمات گمرکی در شرکت جی تی جی بدون واسطه انجام می‌شود و متخصصین ما لحظه به لحظه با شما همراه خواهند بود.

هم اکنون و با توجه به قوانین جدید مصوب، واردات کالا با پیچیدگی‌های بیشتری مواجه شده است. به عنوان مثال، عدم آگاهی شرایط جدید اخذ کارت بازرگانی ممکن است بسیاری از متقاضیان را با مشکل مواجه نماید. یکی از خدمات شرکت بازرگانی جی تی جی در این حوزه، مشاوره و تسهیل در فرآیند اخذ و تمدید کارت بازرگانی است.

اگر در هر یک از حوزه‌های واردات کالا نظیر اخذ و تمدید کارت بازرگانی نیاز به کمک دارید، با شرکت بازرگانی GTG تماس بگیرید.

برخی از مهم‌ترین خدمات گمرکی GTG در حوزه کارت بازرگانی:

 مشاوره و تسهیل اخذ کارت بازرگانی برای اشخاص حقیقی و حقوقی
 تمدید کارت بازرگانی
مشاوره مالیات کارت بازرگانی

با ما در تماس باشید:

مدیر داخلی : ۰۹۹۱۶۶۸۰۶۵۵

دفتر تهران : ۰۲۱۴۴۶۲۶۵۹۶

دفتر اصفهان : ۰۳۱۳۲۲۳۳۳۴۴

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول