اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

چهارمحال و بختیاری

خودمانی با جوانی که آرزوهای بزرگ دارد/ دانلود اپلیکیشنِ نخبه روستایی در سرزمین‌های اشغالی

این گزارش روایت مسیر موفقیت یک جوان نخبه چهارمحالی است که با دست خالی کارهای بزرگی در حوزه نرم‌افزار انجام داده است.

خودمانی با جوانی که آرزوهای بزرگ دارد/ دانلود اپلیکیشنِ نخبه روستایی در سرزمین‌های اشغالی

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، امید امیدی جوان ۳۶ ساله ارجنکی دکترای مهندسی مکانیک بیوسیستم است که در نوشتن پروژه‌های علمی، برنامه‌نویسی و ساخت و تولید اپلیکیشن و استارتاپ فعالیت می‌کند.

بعد از کسب تجربیات و درو کردن مدارک تحصیلی، تدریس هرآنچه آموخته بود در صدر برنامه‌هایش قرار گرفت و جهاددانشگاهی شهرکرد از سال ۹۴ مرکزی شد برای پرورش نخبه‌هایی همتای خودش.

آموزش یک‌هزار ساعت با موضوع توسعه نرم‌افزارهای اندروید باعث شد تا در هر دوره ۲۰ تا ۲۵ متقاضی ۱۶ تا ۴۰ ساله به واسطه پروژه‌های دانشگاهی، علاقه‌مندی و یا کسب و کار طالب این آموزش‌ها شوند.

«جاوا»، شروعی برای ورود به حوزه برنامه‌نویسی

با ورود گوشی‌های دکمه‌ای و یا جاوا کنجکاو شد که این نرم‌افزارها چطور کار می‌کنند، هرچند در آن زمان کتاب تنها منبع افزایش آگاهی در این حوزه بود اما سنگی برای این جوان کنجکاو محسوب نشد.

سال ۹۰ ورود گوشی اندروید به بازار انگیزه و کنجکاوی او را بیشتر کرد و همه تلاشش تهیه گوشی اندروید شد تا از طریق تجربه، بیشتر با این فضا آشنا شود.

همه فکر و ذکرش ساخت و تولید در حوزه نرم‌افزار بود اما نمی‌دانست چه چیزی بسازد، تا اینکه در سال ۹۱ خلأی در وجود نرم‌افزارهای خام معنوی در کشور حس کرد و از همین خلأ ایده‌ای برای تولید گرفت.

تولید اپلیکیشن نهج‌البلاغه اولین تجربه موفق

اپلیکیشن نهج‌البلاغه اولین تولید این جوان کنجکاو بود که به گفته خودش بسیاری از نکات فنی لازم را نیز در ساخت همین مورد با تجربه کشف کرد. یک میلیون نصب فعال اپلیکیشن در همان سال اول تولید مشوق اصلی او برای ادامه مسیر شد.

امیدی معتقد است که این نرم‌افزار امکانات پایین‌تری نسبت به دیگر برنامه‌ها دارد اما به واسطه اولین بودن در حوزه نرم‌افزارهای معنوی، همچنان مورد اقبال عمومی است، هرچند که تا کنون نرم‌افزارهای مذهبی بسیاری را با هدف حذف حمل کتاب‌های دعا به مراسمات ساخته که دسترسی به ادعیه و احادیث را سهل‌تر کرده است. 

عدم وجود سیستم کپی رایت در ۱۰ سال گذشته در ساخت نرم‌افزارها فاکتور مثبتی بود تا متخصصان هرآنچه برای تکمیل پروژه خود لازم داشتند را بسازند و در همین مسیر مطالب بسیاری را درک و توانمندی‌های بسیاری را کسب کنند.

دانلود نرم‌افزار ایرانی در سرزمین‌های اشغالی

ساخت نرم‌افزار کتاب «غررالحکم» از مولا علی(علیه‌السلام) به زبان‌های عربی_انگلیسی و عربی_ فارسی یکی دیگر از دستاوردهای این دکتر روستازاده است که در مارکت گوگل بارگذاری شد و مورد استقبال جهانیان حتی در فلسطین اشغالی قرار گرفت و بازخوردهای خوبی داشت.

به گفته این استاد جوان ۲۰ تا ۳۰ درصد از این دانش‌آموختگان بعد از کلاس‌ها نیز در این حوزه فعالیت کرده‌ و تا تاسیس شرکت و انجام کارهای فرهنگی پیش رفتند اما عدم حمایت‌ و بالا بودن هزینه تولید اپلیکیشن‌ باعث می‌شود که جوانان و نوجوان‌ها در این مسیر باقی نمانند.

ضعف تیم‌سازی در چهارمحال و بختیاری

آقای امیدی در ادامه این گفت‌وگو شرایط کار در حوزه نرم‌افزار را در استان چهارمحال و بختیاری تشریح و توصیه‌هایی برای علاقه‌مندان به این رشته مطرح کرد.

امیدی: نرم‌افزارها مشتری عمومی ندارند که هرلحظه ایده و اراده‌ای برای ساخت آن باشد، لذا رقابت بین توسعه‌دهندگان زیاد است و تنها کسانی که شخصیت حقوقی داشته باشند پذیرنده این ایده‌ها هستند.

فعالان این حوزه علاوه بر فن اپلیکیشن‌سازی باید رابطه‌های نرم‌افزاری، وب‌شناسی و اطلاعات دیگر را هم داشته باشند که تجمیع همه این اطلاعات کار یک نفر نیست و نیاز به داشتن تیم قوی دارد اما تشکیل این تیم قوی برای جوانان سخت است و در واقع باید گفت در این استان تیم‌سازی کاری بسیار دشوار است.

ساخت اپلیکیشن خیلی نیاز به مدرک ندارد و تهیه رزومه در این کار حرف اول را می‌زند، در واقع ارزیابی کیفی نرم‌افزار برای مجموعه مهمتر است اما از آنجایی که این فعالیت دیربازده است و مانند فن برنامه‌نویسی باید چند سالی روی رزومه کار کرد تا جواب دهد لذا معمولاً جوانانی که به دنبال استخدام و بازار کار راحت‌تر هستند کمتر برای رزومه‌سازی وقت می‌گذارند و همین باعث ناامیدی و عقب کشیدن افراد در این حوزه می‌شود.

تیم منسجم تولید بازی در چهارمحال و بختیاری نداریم

ساخت بازی موبایلی نیاز به فاکتورهای بیشتری مانند: گرافیک، صوت، داستان بازی و جذاب‌سازی دارد و کاری تیمی است.

در چهارمحال و بختیاری تیم منسجم تولید بازی وجود ندارد.

وقتی قدرت علاقه، سنگ مشکلات را خرد می‌کند

تیم‌سازی و کسب تجربه باعث می‌شود که جوانان کمتر به سمت این حرفه بیایند، که البته این موضوع و نداشتن منفعت مالی از مشکلات عمده‌ای بوده که با آن دست و پنجه نرم کرده‌‌ام اما علاقه به این حرفه مشوق من برای ادامه راه شد.

تک‌وجهی نبودن و دنبال کردن همزمان همه حوزه‌ها باعث شد که تنوع در پروژه‌های پیشنهادی از سمت متقاضیان بیشتر باشد.

این تنوع باعث ساخت نرم‌افزارهای بیشتر و به دنبال آن ساخت بیشتر باعث کسب تجربیات بیشتر شده به طور مثال قبلاً اپلیکیشن تنها برای گوشی موبایل طراحی می‌شد اما اکنون تلویزیون، خودرو، ساعت و وسایل دیگری نیاز به اپلیکیشن دارند که این تنوع در وسایل، دامنه فعالیت امثال بنده را بیشتر می‌کند، هرچند که منفعت مالی ندارد اما کنجکاوی و علاقه‌مان را ارضا می‌کند.

ایده‌ خوب مهمترین بخش کار است

سازمان شاخصی که به طور مستقل از نخبگان و فعالان ساخت اپلیکیشن حمایت کند وجود ندارد لذا افراد باید در ابتدا تیم تشکیل داده و ایده‌سازی کنند، بعد از طی کردن این مراحل به پارک علم و فناوری و مرکز رشد مراجعه و حمایت‌هایی را دریافت کنند.

اما از آنجایی که اکثر افرادی که در این حوزه کار می‌کنند روند کاری را نمی‌شناسند تیم‌سازی نمی‌کنند و منفعت مالی را بیشتر مد نظر دارند و بدون بررسی ایده و نیاز جامعه فقط به فکر تولید هستند و با این ذهنیت وارد بازار کار می‌شوند، مسیر را طولانی می بینند و از ادامه کار باز می‌مانند.

تهیه‌کننده اپلیکیشن قبل از اینکه به فکر ساخت نرم‌افزاری باشد، باید آگاهی لازم در خصوص نیاز مردم داشته باشد در واقع باید ایده‌اش را چکش‌کاری کند.

دانش‌آموزان به سمت تولید هدایت نمی‌شوند

متاسفانه در مدارس تنها فنونی در حد آشنایی با کامپیوتر و برنامه‌نویسی به دانش‌آموزان ارائه می‌دهند و آن‌ها را به سمت ساخت اپلیکیشن هدایت نمی‌کنند در صورتی که یکی از ملزومات نسل‌های آینده تولید اپلیکیشن است و «اینترنت اشیا» و «خانه‌های هوشمند» بدون تولید نرم‌افزار ایجاد نمی‌شوند.

تولید ۲۰۰ اپلیکیشن توسط دانش‌آموزان چهارمحال و بختیاری

در سازمان سراج استان سعی کردیم سن‌ سازندگان اپلیکیشن را پایین بیاوریم، بنابراین دوره ساخت نرم‌افزار برای دانش‌آموزان ۱۲ سال به بالا برگزار شد که حاصل آن تولید حدود ۲۰۰ اپلیکیشن با موضوع مادر و کودک بود که ۱۰ درصد آن‌ها در سطح خوب ارزیابی شدند.

با استقلال بالا و علاقه‌مندی، دانش‌آموزان را به سمت برنامه‌نویسی هدایت کردیم، جشنواره‌ها و اردوهای مرتبط برای آن‌ها برگزار شد و تیم‌سازی‌ها اتفاق افتاد اما بعد از اتمام دوره جریان زندگی و تحصیل آنها را از این مسیر دور کرد و بازگشت مجدد به فضا و تیم‌سازی برایشان سخت خواهد بود.

بانوان در ساخت بازی رایانه‌ای موفق‌‌ترند

ساخت اپلیکیشن بین خانم‌ها کمتر خواهان دارد و کلاً بانوان در این حوزه ضعیف‌تر هستند، البته در ساخت بازی‌های رایانه‌ای مانند داستان‌نویسی، طراحی کاراکتر و صورت قوی‌تر هستند ولی از آنجایی که تیم‌سازی قوی ندارند لذا این استعدادها به ساخت بازی منتج نمی‌شود.

ساخت اپلیکیشن آمارگیری از جنگل‌های هیرکانی تازه‌ترین پروژه جوان ارجنکی

هرچند سال یکبار کارشناسان منابع طبیعی کشور به منظور آمارگیری از جنگل‌ها و شناسایی گونه‌های گیاهی و حیوانی از شرکت‌های متخصص دعوت به همکاری می‌کنند اما در پر کردن فرم این تحقیقات تقلب‌هایی صورت می‌گیرد، لذا به منظور جلوگیری از تخلفات ساخت اپلیکیشن «شناسایی گونه‌های گیاهی و حیوانی» و اپلیکیشن «فرم‌های آمارگیر» آخرین کاری بود که روز گذشته به سرانجام رساندم.

وجود منابع رایگان و آموزش‌های متنوع دسترسی به علم و آموختن را سهل کرده پس دیگر بهانه‌ای برای دور ماندن از تکنولوژی وجود ندارد.

ساخت نرم‌افزار یکی از رازهای موفقیت در ادارات و نهادها است چرا که اگر ادارات به سمت استفاده از اپلیکیشن‌ها بروند شفافیت زیاد و قطعاً فساد کمتر می‌شود اما چون هزینه‌بر است نهادها کمتر به سمت آن می‌روند.

ایده‌هایی که هیچ وقت عملیاتی نشد

ایده‌هایی نظیر تهیه بارکد اطلاعاتی برای شهدای گلزار شهدای استان، تهیه اپلیکیشن مهمانپذیر برای استقبال از خانواده‌های شهدای کنگره ۱۱ هزار شهید عشایر کشور، اپلیکیشن کیفیت‌سنجی گندم و غلات از جمله پیشنهاداتی بوده که به ادارات و نهادهای مختلف داده شد اما با ساخت آن موافقت نشد.

غفلت از آموزش سواد مجازی در چهارمحال و بختیاری

سواد مجازی نکته‌ای است که در استان فراموش شده و بیشتر باید روی آن کار کرد، بارها برگزاری کلاس برای کارمندان را پیشنهاد داده‌ایم اما استقبالی برای برگزاری آنها نبود و متولی برای افزایش سواد مجازی مردم پیدا نشد و ظاهراً طالبان این علم باید خود دنبال کسب آن بروند.

انتهای پیام/۶۸۰۳۶

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول