اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

منابع آبی زیرزمینی «زیرکوه» سالانه ۱۶ سانتی‌متر افت می‌کند

فرماندار زیرکوه گفت: در بخش زراعی و باغی برداشت از آب‌های زیرزمینی سبب افت زیادی شده به طوری که سالانه ۱۶ سانتی‌متر افت آب‌های زیرزمینی در بخش کشاورزی داریم.

منابع آبی زیرزمینی «زیرکوه» سالانه ۱۶ سانتی‌متر افت می‌کند

محمدرضا غیرتی، فرماندار شهرستان زیرکوه امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در بیرجند، اظهار داشت: در حوزه کشاورزی همه سفره‌های آب زیرزمینی به طبع خشکسالی با مشکل آب مواجه شدند.

وی با بیان اینکه شهرستان زیرکوه دارای آب زیرزمینی سرشاری است، یادآور شد: چاه‌های متعددی حفر شده و کشاورزی بسیار پررونقی دارد.

فرماندار شهرستان زیرکوه با بیان اینکه کشاورزان ما امسال یک‌هزار و ۵۰۰ تن گندم تحویل مراکز خرید داده‌اند، ادامه داد: در این زمینه در رده‌های اول و دوم در سطح استان هستیم.

غیرتی با بیان اینکه کشاورزی ما پررونق است، افزود: در بخش زراعی و باغی برداشت از آب‌های زیرزمینی سبب افت زیادی شده به طوری که سالانه ۱۶ سانتی‌متر افت آب‌های زیرزمینی در بخش کشاورزی داریم.

وی با بیان اینکه افت آب‌های زیرزمینی سبب فرونشست زمین در برخی از مناطق شده است، افزود: این امر مسئولان آب و فاضلاب را بر آن داشت تا برداشت را محدود کنند و این گلایه کشاورزان را سبب شده است.

فرماندار شهرستان زیرکوه اضافه کرد: اگر برداشت بی‌رویه انجام شود، سفره‌های آب زیرزمینی افت شدیدی می‌کند و مشکل برای آینده ایجاد می‌شود.

غیرتی با بیان اینکه ما در بخش کشاورزی امکان ایجاد چاه جدید نداریم، گفت: تنها می‌توانیم بهینه استفاده کنیم و باید تغییر الگوی کشت کرده و محصولاتی را که آب‌بر هستند از چرخه کشت خارج کنیم و برویم به سراغ محصولاتی که آب کمتری نیاز دارند.

وی با بیان اینکه باید استفاده از روش‌های نوین آبیاری در دستور کار قرار گیرد، تصریح کرد: جهاد کشاورزی آمادگی دارد با همیاری مردم چندین چاه را با مشارکت ۱۵ درصدی مردم آبیاری نوین انجام دهد.

فرماندار زیرکوه یادآور شد: چاه‌هایی که می‌توانند این هماهنگی را ایجاد کنند و آبیاری کم فشار استفاده کنند، تسهیلات برای آن‌ها آماده است.

غیرتی با بیان اینکه ما شهرستانی هستیم که بیشترین قنوات را داریم، ادامه داد: در بخش آبخیزداری عمده قنوات ما که آب آن‌ها کم شده و یا خشک شده، دولت تسهیلات بانکی به آن‌ها می‌دهد تا به لایروبی، احیا، مرمت و کپل‌گذاری اقدام کنند.

وی با بیان اینکه بسیج سازندگی در بحث قنات‌ها کارهای خوبی کرده است، افزود: گروه‌های جهادی در بحث احیای قنوات فعالیت کرده و می‌کنند.

فرماندار شهرستان زیرکوه یکی از کارهایی که برای احیای قنات‌ها می‌توان کرد را احداث بندهای خاکی در بالا دست قنات عنوان کرد و گفت: این بندها با استحصال آب‌های روان و با نفوذ آن‌ها سفره‌های زیرزمینی را تغذیه کرده و قنات را احیا کند.

غیرتی با بیان اینکه در بحث آبخیزداری اعتبارات خوبی در نظر گرفته شده است، خاطرنشان کرد: حدود ۱۳ میلیارد تومان در بحث آبخیزداری پیش‌بینی شده که امید است بخش عمده‌ای از قنات‌ها را بهره‌مند کنیم.

انتهای پیام/۶۹۰۷۱/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول