اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

هوشمند نبودن حمل و نقل ریلی یک عامل سانحه قطار طبس بود

مدیرعامل راه‌آهن گفت: در این حادثه علاوه بر خطای انسانی بخشی از عوامل این سانحه ریشه در عقب ماندگی‌های انباشته به جا مانده از گذشته راه آهن و همچنین عدم هوشمند سازی حمل و نقل ریلی دارد.

هوشمند نبودن حمل و نقل ریلی یک عامل سانحه قطار طبس بود

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، سیدمیعاد صالحی مدیرعامل شرکت راه آهن در جلسه علنی امروز سه شنبه 7 تیر مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی گزارش کمیسیون عمران در خصوص سانحه ریلی قطار مشهد به یزد اظهار داشت: ما نسبت به تک‌تک عزیزان که در این سانحه دچار مصدومیت شدند احساس مسئولیت کرده و خودمان را در کنار بازماندگان این سانحه می‌بینیم. از رئیس مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیسیون عمران مجلس بابت پیگیری که در خصوص این سانحه داشتند قدردانی می‌کنیم. 

وی افزود: در این سانحه علاوه بر خطای انسانی عوامل دیگری مانند عقب‌ماندگی انباشته برجای مانده در حوزه راه‌آهن و عدم هوشمندسازی حمل و نقل ریلی به چشم می‌خورد. 

مدیرعامل شرکت راه آهن بیان داشت: اهتمام نمایندگان برای توسعه هوشمندسازی حمل و نقل ریلی و ارتقاء ایمنی در حوزه حمل و نقل یکی از عوامل کلیدی است که می‌تواند از تکرار این حوادث جلوگیری کند.

صالحی تصریح کرد: بلافاصله بعد از این سانحه با دستور وزیر راه و شهرسازی وظیفه خود دانسته و در محل سانحه حضور یافتم و از نزدیک موضوع را مورد بررسی قرار دادم. رسیدگی به مصدومان و انتقال آنها به بیمارستان و همچنین انتقال مسافران به مقاصد مورد نظر از همان لحظات ابتدایی سانحه در دستور کار قرار گرفت.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن در ادامه تصریح کرد: برای حرکت بیمه قطارهای باری و مسافری و انجام هرگونه عملیات ریلی ضوابط و مقرراتی وجود دارد براساس بررسی‌های میدانی، عدم رعایت سرعت مجاز و همچنین انسداد غیرمجاز مسیر حرکت قطار توسط بیل مکانیکی از عوامل اصلی وقوع این سانحه بوده است. 

صالحی با بیان اینکه عوامل دیگری نیز احصاء شده که در وقوع این حادثه نقش داشته است، گفت: واگذاری مسئولیت راهوری قطار به کمک ‌اتومبیلران یکی دیگر از عوامل وقوع این حادثه بوده که برخلاف قوانین و مقررات صورت گرفته است. خانواده راه‌آهن در کنار شاخص‌های عملکردی، بهسازی و ایجاد بستر لازم برای سرمایه گذاری در حوزه توسعه و نوسازی ناوگان ریلی را از وظایف خود می‌داند حتی یک مورد سانحه هم قابل قبول نبوده و ما در برابر قطره قطره خون مردم مسئول هستیم.

وی خاطر نشان کرد: امیدواریم با نفوذ فناوری در حوزه ریلی کشور شاهد افزایش ایمنی و جلوگیری از تکرار سوانح تلخ باشیم. ارتقاء ایمنی حمل و نقل ریلی در اولویت راه‌آهن قرار دارد. نگاه ما به بحث ایمنی ویژه است. ارتقاء فناوری در حوزه حمل و نقل با استفاده از تمام ظرفیت‌ها در دستور کار ما قرار دارد. به منظور ارتقای ایمنی و افزایش رفاه در حوزه حمل و نقل ریلی نیازمند اصلاح اساسنامه توسعه راه‌آهن و اصلاح ساختار و همچنین بروزرسانی ساختار نظارت بر عملیات اجرایی و ارتقاء سطح آموزش نیروی انسانی و همچنین بروزرسانی مقررات عمومی سیر و حرکت هستیم.

مدیرعامل شرکت راه آهن با تاکید بر اینکه ما به دنبال تامین منابع برای تکمیل مسیرهای شبکه ریلی هستیم، افزود: استفاده از فناوری‌های نوین و هوشمند سازی شبکه حمل و نقل برای ارتقاء ایمنی و کاهش خطای انسانی در دستور کار است. 

صالحی عنوان کرد: بازسازی و بهسازی خطوط ریلی از دیگر مواردی است که با جدیت دنبال می‌شود. ارتقاء بودجه راه‌آهن برای هوشمند سازی و توسعه خطوط ریلی و همچنین نفوذ فناوری در حمل و نقل ریلی در اولویت قرار دارد. با توجه به شرایط منطقه ما امکان ویژه‌ای را برای توسعه ترانزیتی پیدا کرده و در تلاش هستیم تا با استفاده از تفاهم‌نامه‌ها از این ظرفیت حداکثر استفاده را داشته باشیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول