اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  حماسه و مقاومت

وقتی محسن رضایی می‌خواست درجه عزیز جعفری را بگیرد!

فرمانده سابق پاسداران انقلاب اسلامی می‌گوید:‌ بعد از جنگ فرماندهان و نیروی انسانی سپاه در دوره‌های دافوس آموزش می‌دیدند. نیروها به دلیل کسب درجه مشتاق بودند در این دوره‌ها شرکت کنند.

وقتی محسن رضایی می‌خواست درجه عزیز جعفری را بگیرد!

خبرگزاری فارس ـ گروه حماسه و مقاومت: سردار سرلشکر پاسدار محمدعلی (عزیز) جعفری فرمانده سابق پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه تغییر موقعیت و نقش سپاه از نیروی مسلح برای مأموریت‌های امنیتی به نیروی نظامی، مهم‌‌ترین تحول در روند گسترش مأموریت و سازمان سپاه است که بر اثر وقوع جنگ رخ داد، درباره دستاوردهای آن دوران در کتاب «نقبی بر درس‌ها و دستاوردهای جنگ» که توسط مرکز اسناد و تحقیفات دفاع مقدس منتشر شده است، ابراز می‌دارد: اولین نکته درباره جنگ و سپاه این است که سپاه پاسداران سازمان نظامی نبود، بلکه یک نیروی مسلح و امنیتی با آموزش‌های اولیه کار با سلاح و مسائل امنیتی بود که برای حفظ انقلاب تأسیس شد. در ۲ سال اول انقلاب نیز مقابله با ناامنی‌های داخلی و مبارزه با ضد انقلاب وظیفه اصلی سپاه بود. با شروع جنگ، سپاه بر اساس تکلیف و دستور امام وارد نبرد شد.

چرا رزمندگان در دوران بنی‌صدر در عملیات‌ها موفق نبودند؟

او می‌افزاید: آزادی خرمشهر نتیجه رویکرد جدید و مدیریت انقلابی و عملیات‌های موفق ما بود. خرمشهر طی هشت ماه و پس از انجام عملیات‌‌های ثامن الائمه (شکست حصر آبادان)، طریق‌‌القدس، فتح‌المبین و بیت‌المقدس آزاد شد. این امر لزوم این تفکر و مدیریت در جبهه را نشان می‌‌داد. در حالی که بنی‌صدر در دوران فرماندهی‌اش مخالف حضور نیروهای مردمی و سپاه در جبهه بود.


عکس محسن رضایی با فرماندهان سپاه در زمان جنگ

راز رهایی عراق از فتنه داعش به روایت سرلشکر جعفری

سرلشکر جعفری اظهار می‌دارد: نسل جوان این ماهیت مردمی را شاید در جنگ با عراق ندیده باشد، ولی در سوریه و در برابر داعش دیده است. در سوریه و عراق اگر نیروهای مردمی سازماندهی نشده و مقابله نکرده بودند، غلبه بر داعش امکان‌‌پذیر نبود. در عراق نیز برای مقابله با داعش، نیروهای مردمی همانند نیروهای بسیج ایران پس از آموزش اولیه به صحنه نبرد آمدند و مقابله کردند. اینگونه بود که کشور عراق آزاد شد.


عکسی از دوران جوانی سرلشکر جعفری

غلبه حزب‌الله بر رژیم صهیونیستی چگونه صورت گرفت

او با اشاره به سیر تحول مدیریتی سپاه در هشت سال دفاع مقدس بیان می‌دارد: عملیات بیت‌‌المقدس جمع‌بندی تجربه عملیات‌های قبلی است. همین طور عملیات طریق‌القدس جمع‌بندی عملیات‌های محدودی است که در ۶ ماه قبل از آن انجام شده است. می‌توان گفت این پیوستگی در یادگیری و عمل وجود داشته است. در حقیقت، غلبه حزب‌الله بر ارتش اسرائیل در جنوب لبنان یا مقاومت مردم سوریه تجربه جنگ هشت ساله است. در واقع، تجربه این جنگ‌‌‌ها منتقل می‌شود. 

وقتی محسن رضایی می‌خواست درجه عزیز جعفری را بگیرد

فرمانده قرارگاه فرهنگی اجتماعی حضرت بقیة‌الله (عج) با بیان اینکه بعد از جنگ در موارد بسیاری به تجربه‌هایی که به دست آورده بودیم، بی‌توجهی کردیم، می‌گوید: نمونه آن تاکتیک‌ها و محتوای آموزش دوره‌های نظامی سپاه بود. بعد از جنگ، فرماندهان و نیروی انسانی سپاه در دوره‌های دافوس آموزش می‌دیدند. نیروها به دلیل کسب درجه مشتاق بودند در این دوره‌ها شرکت کنند. این همان جنگ کلاسیک بود که در جنگ قبول نداشتیم. در دوره‌ای که آقای رضایی طراحی کرده بود، من فقط ۲ جلسه شرکت کردم، گفتند: درجه‌ات را می‌گیریم، ولی من شرکت نکردم. مخالف بودم. استدلال من این بود که این رویکرد  تفکر ما را تغییر می‌دهد.


از سمت راست؛ محمدعلی جعفری، شهید محمدابراهیم همت و علی شمخانی

تجربه‌ای که سپاه، بعد از جنگ کنار گذاشت

او می‌افزاید: در جلسه‌ای که بعد از جنگ با حضور آقایان رحیم صفوی و شمخانی تشکیل شد، درباره سازمان گردان در تیپ‌‌ها و لشکرها بحث شد. همه معتقد بودند گردان‌‌های سپاه باید مثل ارتش، ستاد داشته باشند. من مخالفت کردم و گفتم در جنگ این کار را انجام ندادیم. گردان ارتش ستاد دارد و سنگین است، نمی‌‌تواند جلو برود. فرمانده گردان نمی‌تواند همراه گردان جلو برود، ولی گردان سپاه سبک است و می‌تواند جلو برود... تجربه‌‌ای که از دفاع مقدس به دست آوردیم با پایان جنگ کنار گذاشته شد. 

درباره محمدعلی (عزیز) جعفری بیش‌تر بدانید

محمدعلی جعفری معروف به «عزیز جعفری»، در تیرماه سال ۱۳۳۵ به دنیا آمد. او در تسخیر لانه جاسوسی، جزو دانشجویان پیرو خط امام بود. جعفری در سال ۱۳۶۰ به عضویت سپاه در آمد. فرماندهی عملیات سوسنگرد، معاون سپاه شوشتر، فرماندهی تیپ‌های عاشورا و الغدیر، فرماندهی قرارگاه‌های غرب، قدس و نجف از جمله مسؤولیت‌های او در دوران جنگ است.  محمدعلی جعفری بعد از پایان جنگ به معاونت عملیات سپاه منصوب شد.

او در سال ۱۳۷۱ فرماندهی نیروی زمینی سپاه و در جریان حوادث سال ۱۳۷۸ به بعد نیز، فرماندهی قرارگاه ثارالله تهران را بر عهده گرفت. جعفری در سال ۱۳۸۴ از سوی فرمانده معظم کل قوا، مسؤول راه‌اندازی مرکز راهبردی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شد. جعفری در روز دهم شهریور ماه سال ۱۳۸۶ با اعطای درجه سرلشکری از سوی فرمانده معظم کل قوا، به عنوان فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منصوب شد. جعفری هم اکنون مسؤولیت فرماندهی قرارگاه فرهنگی ـ اجتماعی حضرت بقیةالله(عج) را برعهده دارد.

انتهای پیام/ ت 25

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول