اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

پیشرفت در مذاکرات سوئد با ترکیه بابت پیوستن به ناتو

وزیر امور خارجه سوئد گفت، سوئد و ترکیه در مذاکرات درباره پیوستن این کشور به ناتو پیشرفت‌هایی داشته‌اند.

پیشرفت در مذاکرات سوئد با ترکیه بابت پیوستن به ناتو

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «آن لینده» وزیر امور خارجه سوئد روز سه شنبه گفت، سوئد و ترکیه در مذاکرات درباره پیوستن این کشور واقع در شمال اروپابه ناتو پیشرفت‌هایی داشته‌اند.

به گزارش خبرگزاری «تاس» «آن لینده» وزیر امور خارجه سوئد در مصاحبه‌ای با  یک روزنامه سوئدی  گفت که می توان اظهار داشت که در اجلاس کنونی ناتو  در «مادرید» به پیشرفت بیشتری دست یافته است. لینده گفت: «ما انتظار داریم که امروز اتفاق مثبتی بیفتد، اما ممکن است مدت بیشتری طول بکشد.»

سوئد و فنلاند در ۱۸ مه (چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت) برای پیوستن به ناتو درخواست دادند. انتظار می‌رفت که آنها در این اجلاس در مادرید دعوت نامه دریافت کنند، اما ترکیه روند الحاق را مسدود کرد. آنکارا از این کشورها می‌خواهد که تعدادی از گروه‌های کرد را به عنوان سازمان‌های تروریستی به رسمیت بشناسند و افراد تحت تعقیب ترکیه را به اتهامات تروریستی تحویل دهند.

سوئد و فنلاند ماه گذشته میلادی رسما درخواست خودشان را برای عضویت در ناتو اعلام کردند؛ مساله‌ای که مقام‌های آنها به رغم هشدارهای مقام‌های مسکو، بعد از درگیری روسیه با اوکراین آن را در دستور کار قرار دادند.

ترکیه به دنبال درخواست فنلاند و سوئد برای عضویت در ناتو بارها مخالفت خود را با الحاق این دو کشور ابراز و برای موافقت با عضویت آنها، شرط و شروطی را مطرح کرده‌ است.

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه پیش از ترک آنکارا به مقصد مادرید به منظور شرکت در نشست سران ناتو آخرین مواضع خود درباره موضوعاتی از قبیل تنش‌ها با یونان و عضویت سوئد و فنلاند در ناتو بیان کرد.

منابع رسانه‌ای در ترکیه گزارش دادند، رئیس‌جمهور این کشور اعلام کرد که سوئد و فنلاند اگر به دنبال عضویت در ناتو هستند باید نگرانی‌های امنیتی ترکیه را در نظر بگیرند. رجب طیب اردوغان در سخنان روز سه شنبه اعلام کرد که عضویت در ناتو مسئولیت‌هایی به دنبال دارد.

رئیس‌جمهور ترکیه تصریح کرد: «اگر قرار است سوئد و فنلاند به عضویت ناتو درآیند، باید نگرانی‌های امنیتی ترکیه عضو ۷۰ ساله این ائتلاف را در نظر بگیرند.»

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول