اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

ایجاد نخستین شهر دانشگاهی واقعیت مجازی در کشور

یک شرکت فناور مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان موفق به ایجاد اولین شهر دانشگاهی واقعیت مجازی در کشور شده است.

ایجاد نخستین  شهر دانشگاهی واقعیت مجازی در کشور

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس، زندگی در جهانی متفاوت پیشتر چیزی شبیه به یک رویاپردازی بود. همان طور که حدود بیست سال پیش دستاوردهای امروزه تکنولوژی دور از تصور به نظر می رسید، اکنون درک متاورس هم کمی سخت به نظر می رسد. گرچه اکثر ما با دیدن انیمیشن ها و فیلم های علمی تخیلی، چنین تصویری را در ذهن خود ساخته ایم. با این حال زندگی کردن در جهان متاورس دارد به وقوع می پیوندد و ما نیاز داریم که اطلاعاتی را درباره آن به دست آوریم.

متاورس یک مفهوم گسترده است؛ ولی عموماً به یک دنیای مجازی و ۳ بُعدی گفته می‌شود که افراد مختلف می‌توانند از طریق اینترنت به آن متصل شده و با یکدیگر تعامل داشته باشند. متاورس را می‌توان به دنیاهایی که توسط واقعیت‌های مجازی و واقعیت‌های افزوده ساخته می‌شوند هم نسبت داد. در واقع هر دنیای مجازی‌ای که کاربر بتواند در آن شخصیت خود را بسازد و فعالیت‌های مختلفی را انجام دهد.

دنیایی مجازی است که کاربران می‌توانند در آن هر فعالیتی که می‌خواهند انجام دهند. تا حدی می‌توان گفت که توسعه یک متاورس کامل، کار ما را در بسیاری از حوزه‌ها راحت‌تر می‌کند و حتی می‌تواند خیلی از روزمرگی‌های ما را مانند ملاقات‌های مجازی و قرارهای کاری، آموزش مجازی،کسب درآمد از بازی‌کردن، خرید آنلاین،گردشگری و سفر،کنسرت و جشن‌ها، تفریح، عادت‌ها و هنجارهای زندگی  به جهانی مجازی منتقل کند.

در حال حاضر شرکت هوشمند آرمان هماره توانسته است به این تکنولوژی دست پیدا کند و اولین شهر دانشگاهی واقعیت مجازی کشور را ایجاد نماید. در ادامه با محمد حسین داورپور، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد سمنان و رئیس هیات مدیره و مدیر فناوری این شرکت گفتگو می کنیم. 

محمد حسین داورپور در ابتدا درباره شروع فعالیت شرکت گفت: تیم ما فعالیت خود را در زمینه متاورس و واقعیت مجازی در سال 98 آغاز کرد؛ در این زمینه توانستیم در کنار مجموعه ای از پروژه ها و نرم افزارهای مختلف واقعیت مجازی، اولین نهاد دانشگاهی واقعیت مجازی ایران را با نام کارستان ایجاد کنیم. کارستان که به عنوان اولین متاورس دانشگاهی مهارتی ایران زیرمجموعه هایی مانند آزمایشگاه های مختلف، کارگاه های متعدد و همچنین زیرپروژه هایی مربوط به مفاهیم کار را در خود جای داده است، در نمایشگاه عصر امید معرفی و رونمایی گردید و مورد استقبال بازدیدکنندگان قرار گرفت.
 
وی در ادامه درباره نحوه فعالیت در این فضا ادامه داد: مثلا برای تعویض لنت ترمز، کارگاهی ایجاد شده که کاربر می تواند با مراجعه به آن و قرار دادن هدست و عینک واقعیت مجازی،  تعویض لنت را آموزش ببیند و به صورت عملی نیز آن را انجام دهد. ما هم اکنون در حال رایزنی با نهادها و سازمان های مختلف از جمله سازمان فنی حرفه ای هستیم که بتوانیم در بخش هایی از فعالیت‌های کارگاهی و آزمایشگاهی با آن ها همکاری کنیم و بخشی از آموزشهای عملی آنها را در متاورس ایجاد و میزبانی نماییم. با این کار هزینه ایجاد کارگاه ها و آزمایشگاه ها به شدت کاهش می یابد؛ همچنین یک سری آزمایشگاه و کارگاه برای پایه های ابتدایی مدارس در نظر گرفتیم که می تواند تاثیر قابل توجهی بر بازدهی آموزشهای عملی و مهارتی در این مقطع داشته باشد.

داورپور یادآور شد: ما در زمینه کاربردهای دیگر واقعیت مجازی از جمله گردشگری نیز فعالیت هایی انجام داده ایم. به طور مثال بخشی از تهران و سمنان قدیم را در این محیط ایجاد نموده ایم و کاربران می توانند  با سفر مجازی خود در این محیط، از فضای قدیمی و سنتی شهری بازدید نموده و ضمن انجام تعامل در محیط با مشاهده و استفاده از المانهای مختلف آن زمان با استفاده از تجهیزات واقعیت مجازی، حضور در زمانه ای دیگر را تجربه و در آن ماجراجویی نمایند.

 وی در ادامه خاطر نشان کرد: بخش دیگر از فعالیتهای ما در واقعیت مجازی ایجاد انواع تالارهای فرهنگی، نمایشگاه ها و فروشگاه هاست. نمایشگاه ها و تالارهای متاورس مکان های بسیار خوبی برای نمایش و ارائه محصولات و عناصر قابل نمایش بوده و به علاوه محل مناسبی برای جذب  تبلیغات و آگهی محصولات به شمار می روند زیرا می توانیم با حداقل هزینه بیشترین بازدید را از تبلیغ بگیریم؛ در حال حاضر نمایشگاهی در کارستان وجود دارد که در آن غرفه هایی  برای فروش و عرصه محصولات وجود دارد و به عنوان یک فروشگاه اینترنتی نسل بعد، در یک محیط متاورسی امکان خرید محصولات را برای بازدیدکنندگان فراهم آورده است.

مدیر فناوری شرکت هوشمند آرمان هماره درباره محصولات دیگر افزود: ما همچنین در یکی دیگر از تیم های شرکت، یک نوع جدید از  نوشت افزارها را با عنوان نوشت افزارهای هوشمند نوتوپیا روانه بازار کردیم که به همراه یک نرم افزار تلفن همراه  ارائه می شود.
این نرم افزار می تواند با صفحات دفترهای هوشمند ارتباط برقرار کند و با استفاده از الگوریتمهای هوش مصنوعی، ضمن اسکن خودکار صفحه، بخشی از اطلاعات موجود در آن را در لحظه استخراج نماید به این ترتیب که شما می توانید با گرفتن نرم افزار موبایل روی هر صفحه از دفترچه، اطلاعات آن را شامل روز، ماه و دسته بندی موضوعی هر صفحه از کاغذ دریافت کنید و ضمن طبقه بندی، امکان جستجو و استفاده از آن را در هر زمان حتی بدون نیاز به وجود دفتر به دست آورید. علاوه بر این میتوانید به محتوای درج شده در هر صفحه انواع مدیا مثل صوت یا ویدئو نیز ضمیمه نمایید.

 محصول دیگر این شرکت تابلوهای نماگو هستند که با قرار گرفتن گوشی روبروی تابلو  مخصوص، ان را از حالت سکون خارج نموده و میتواند بر روی آن ویدئو یا موسیقی پخش نماید.

مدیر فناوری این شرکت از  گسترش بیش از پیش این خدمات به ویژه در مورد توسعه نرم افزارهای واقعیت افزوده مجازی و محیط های متاورسی این شرکت در آینده ای نه چندان دور خبر داد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول