اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

چرا باید از عملکرد وزارت نیرو در دولت روحانی تحقیق و تفحص شود؟

نماینده مردم شهرکرد، سامان و بن در مجلس با بیان اینکه فرونشست‌ها و خشکیدگی‌ها نتیجه تصمیمات غلط وزارت نیرو است، گفت: به زودی با تشکیل یک تیم، بررسی بندهای طرح تحقیق و تفحص از طرح‌های انتقال آب بین حوضه‌ای آغاز و گزارش به صحن علنی مجلس اعلام می‌شود.

چرا باید از عملکرد وزارت نیرو در دولت روحانی تحقیق و تفحص شود؟

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، ۲۲۸ نماینده حاضر در صحن مجلس شورای اسلامی در نشست علنی روز سه‌شنبه (۷ تیر) با ۱۲۰ رأی موافق، ۸۱ رأی مخالف و ۱۶ رأی ممتنع با تحقیق و تفحص از نحوه عملکرد وزارت نیرو در دولت روحانی در خصوص انتقال آب بین حوضه‌ای موافقت کردند.

نماینده مردم خمینی شهر در روند بررسی گزارش کمیسیون کشاورزی درباره تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از نحوه عملکرد وزارت نیرو در دولت حسن روحانی در خصوص انتقال آب بین حوضه‌ای نطقی احساسی داشت که فیلم آن در فضای مجازی دست به دست شد.

به منظور چرایی اجرای طرح مذکور و تشریح آسیب‌های انتقال آب بین حوضه‌ای به محیط زیست استان‌های درگیر با نماینده مردم شهرکرد، بن و سامان در مجلس گفت‌وگو کردیم.

احمد راستینه امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد گفت: انتقال آب‌های بین حوضه‌ای سبب تخریب محیط‌زیست و برهم خوردن توازن جمعیتی کشور شده است.

نماینده مردم شهرکرد، سامان و بن در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مقام معظم رهبری در سیاست‌های کلان ابلاغی زیست‌محیطی نظام جمهوری اسلامی بندهای مهمی در خصوص ضرورت حراست از محیط زیست بیان کردند مخصوصا ایشان حفظ ۲ ثروت ضروری آب و خاک را از ضروریات دانستند.

وی افزود: مقام معظم رهبری فرمودند محیط زیست یک مسئله تزئینی نیست بلکه از مهمترین مسائل و اولویت‌های کشور است و تأکید کردند که اساسا پیشرفت کشور به خاطر این است که انسان‌ها زندگی مطلوبی داشته باشند و اگر محیط زیست ویران شود آسیب جدی به زندگی انسان‌ها وارد می‌شود.

اتخاذ تصمیمات غلط در خصوص انتقال آب‌های بین حوضه‌ای

راستینه اضافه کرد: متاسفانه در دولت‌های گذشته تصمیمات بسیار غلطی در خصوص انتقال آب‌های بین حوضه‌ای گرفته شد که این اقدام بدون رعایت ملاحظات شش‌گانه اجرایی، فنی، اقتصادی، هیدرولوژیکی، امنیتی و اجتماعی و حقوقی و محیط زیستی صورت گرفت.

وی عنوان کرد: عدم رعایت این ملاحظات شش‌گانه سبب آسیب‌های جبران‌ناپذیری به محیط زیست کشور از جمله ایجاد دشت‌های ممنوعه بحرانی چهارمحال و بختیاری تا فرونشست زمین در اصفهان و خشک‌شدن تالاب‌ها در خوزستان و اتفاقات دریاچه ارومیه در سال‌های گذشته شد.

عدم رعایت سند آمایشی سرزمینی در کشور

نماینده مردم شهرکرد، سامان و بن در مجلس اظهار داشت: متاسفانه به خاطر فشارهای سیاسی و عدم رعایت سند آمایشی سرزمینی، ما با یک توسعه نامتوازن در کشور روبه‌رو شدیم در حالی که مناطق خوش آب و هوای کشور می‌توانستند پیک جمعیتی کشور باشند اما این اتفاق رخ نداد.

وی توضیح داد: چهارمحال و بختیاری با این میزان ظرفیت آب و هوایی می‌توانست یکی از استان‌های پرجمعیت کشور باشد و حداقل پنج میلیون نفر جمعیت در این منطقه ساکن باشند اما به علت عدم تخصیص‌های نامناسب و عدم سرمایه‌گذاری درست در حوزه تأمین آب مورد نیاز طرح‌های توسعه‌ای کشاورزی، این استان با محرومیت و مهاجرت به استان‌های دیگر روبه‌رو شد.

راستینه گفت: همچنین عدم رعایت ملاحظات شش‌گانه در انتقال‌های آب، شکل‌گیری صنایع‌ آب‌بر در فلات مرکزی سبب توسعه نامتوازن کشور شد در حالی که استان همجوار می‌توانست مرکز گردشگری بین‌المللی باشد اما به علت عدم توجه به این ظرفیت اولویت‌دار و عدم تمرکز بر جاری بودن زاینده‌رود به سمت ایجاد صنایع آب‌بر و الگوی کشت نامناسب حرکت شد.

وی افزود: همه این اقدامات سبب فرونشست زمین و تخریب آثار باستانی در اصفهان شده است و این عملکرد وزارت نیرو تا آن جا پیش رفت که بسیاری از تالاب‌های بین‌المللی در استان‌های مختلف خشکیده شد.

خوزستان با چالش‌ها و بحران‌های خشکیدگی تالاب‌ها روبه‌رو شده است

نماینده مردم شهرکرد، سامان و بن در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: خوزستان با چالش‌ها و بحران‌های خشکیدگی تالاب‌ها روبه‌رو شده است و ظرفیت بی‌نظیر این استان در امنیت غذایی کشور به مخاطره افتاده است.

وزارت نیرو ساده‌ترین راهکار را انتخاب کرده است

وی اضافه کرد: وزارت نیرو به جای اینکه به دنبال اصلاح سرانه‌های مصرف، الگوی مصرف، الگوی کشت، تأمین آب صنایع از طریق پساب و بازچرخانی آب و توسعه متوازن باشد ساده‌ترین راهکار یعنی انتقال آب بین حوضه‌ای را انتخاب کرده است.

راستینه توضیح داد: این اقدام سبب برهم خوردن نظم هیدرولوژیکی و فنی و خالی شدن آبخوان‌ها و ایجاد دشت‌های ممنوعه  و متعدد در کشور شده است و همین سبب شده تا مردم اقدام به حفر چاه‌های غیرمجاز کنند.

5000 حلقه چاه غیرمجاز در حاشیه زاینده‌رود آب رودخانه را بلعیده

وی گفت: متاسفانه وجود بیش از پنج هزار حلقه چاه غیرمجاز در حاشیه زاینده‌رود نزدیک به سه برابر آب رودخانه را بلعیده است.

نماینده مردم شهرکرد، سامان و بن در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه طرح تحقیق و تفحض از وزارت نیرو و انتقال آب‌های بین حوضه‌ای در دولت گذشته به امضای برخی نمایندگان رسید، گفت: اما این طرح در کمیسیون کشاورزی با موانعی روبه‌رو شد.

وی ادامه داد: این طرح توسط یک کارگروه شامل اساتید دانشگاهی و فعالان عرصه آب بررسی و دفاعیه صد صفحه‌ای در این خصوص تهیه شد و با رأی اکثریت اعضای کمیسیون وارد صحن مجلس شد.

راستینه افزود: این طرح در صحن علنی مجلس با ممانعت‌هایی روبه رو شد اما بالاخره اعلام وصول و با رای اکثریت نمایندگان تصویب شد.

وی اضافه کرد: به زودی با تشکیل یک تیم، بررسی بندهای طرح تحقیق و تفحص از طرح‌های انتقال آب بین حوضه‌ای آغاز و گزارش به صحن علنی مجلس اعلام می‌شود.

انتهای پیام/68024

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول