اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  بوشهر

نجات پلنگ ایرانی به سبک مردم بوشهر+ عکس و فیلم

در روزهای اخیر با بررسی دوربین‌های تله‌ای کار گذاشته شده در منطقه تنگ شیرینه واقع در منطقه حفاظت شده کوه بیرمی شهرستان دشتی، حضور دو پلنگ در این منطقه ثبت و ضبط شد.

نجات پلنگ ایرانی به سبک مردم بوشهر+ عکس و فیلم

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان دشتی، تیرماه ۹۸ بود که پویش مردمی علیه آغاز به کار معدن سنگ مرمریت تنگه شیرینه در کوه بیرمی شکل گرفت. آغاز این پویش به این علت بود که سازمان صنعت و معدن و تجارت (صمت) استان بوشهر در سال ۹۷، ۴۵۰ هکتار از کوه بیرمی در شهرستان دشتی را به معدن‌داران معدن سنگ مرمریت واگذار کرد، بدون آنکه از نهادهای ذیربط از جمله میراث فرهنگی، اداره آب منطقه و سازمان حفاظت محیط زیست مجوز فعالیت دریافت کرده باشد.

 

در آن زمان میراث فرهنگی صراحتا با واگذاری و شروع به کار در این معدن مخالفت کرد، آب منطقه‌ای هیچ‌گونه درخواستی برای ارزیابی تأثیر مخرب معدن بر آبخوان کوهستان دریافت نکرده بود و هیچگونه استعلامی از سازمان حفاظت محیط زیست در جریان این معدن که در منطقه حفاظت شده حیات وحش قرار دارد، گرفته نشده بود.

همچنین محدوده واگذار شده در منطقه حفاظت شده بیرمی، بر روی بزرگترین آبخوان استان بوشهر قرار داشته که زیستگاه مهم کل، بز، قوچ، پلنگ و صدها گونه محافظت شده یا در خطر انقراض دیگر بود.

پویشی که نتیجه داد

بالاخره با تلاش فعالان محیط زیست در فروردین ماه ۱۴۰۰ و پس از گذشت ۶۰۰ روز، ماشین آلات معدنی مجبور به ترک منطقه حفاظت شده و گردشگری بیرمی در شهرستان دشتی شدند و بلافاصله مردم منطقه اقدام به کاشت صدها نهال لیمو شناسنامه دار در منطقه حفاظت شده و گردشگری تنگه شیرینه کردند.

 

حلاوتی که دو چندان شد

ششم تیرماه امسال مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان بوشهر از مشاهده و ثبت تصاویر دو پلنگ در منطقه تنگ شیرینه واقع در منطقه حفاظت شده کوه بیرمی خبر داد؛ خبری که اهمیت تلاش دو ساله فعالان محیط زیست را برای نگهداری مناطق حفاظت شده دو چندان کرد و باعث جلوگیری از مهاجرت و انقراض صدها گونه محافظت شده نظیر بز، قوچ و پلنگ شده است.

 

 

به گزارش فارس، منطقه حفاظت شده کوه بیرمی با داشتن تنوع فراوان گیاهی و جانوری، بالاترین ارتفاعات استان بوشهر، تنگه‌های متعدد و عمیق و چشمه‌سارهای فراوان از عوامل ایجاد یک اقلیم منحصربه فرد دراین منطقه است. ارتفاع متغیر این منطقه موجب به‌وجود آمدن سه قسمت آب وهوایی متفاوت و خاص شده که شاید در هیچ جای بوشهر این تنوع وجود نداشته باشد.

تحقیقات و مطالعاتی که توسط کارشناسان صورت گرفته نشان می‌دهد این منطقه از نظر تنوع حیات ‌وحش یکی ازمناطق غنی استان بوشهر است، به طوری‌که تاکنون ۹۵ گونه پرنده،۲۰ گونه پستاندار، ۱۹ گونه خزنده، 4 گونه ماهی و چهار گونه دوزیست در آن مشاهده و شناسایی شده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول