اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سیستان و بلوچستان

بالاترین نرخ ولادت و کمترین جمعیت سالمند متعلق به سیستان و بلوچستان

مدیرکل ثبت احوال سیستان و بلوچستان گفت: سیستان و بلوچستان بالاترین نرخ ولادت، کمترین جمعیت سالمند و رتبه دوم ازدواج را در کشور دارد.

بالاترین نرخ ولادت و کمترین جمعیت سالمند متعلق به سیستان و بلوچستان

رضا راحت دهمرده امروز در گفت‌وگو با خبرنگار در زاهدان اظهار کرد: در حال حاضر جمعیت سیستان و بلوچستان بیش از 3 میلیون نفر ثبت شده که سهم آن از جمعیت کشور 3 و هفت دهم است، از لحاظ نرخ سنی جمعیت، با 2.3 دهم رتبه نخست را داریم.

مدیرکل ثبت احوال سیستان و بلوچستان با بیان اینکه کمترین جمعیت سالمند را داریم، افزود: در این استان بالاترین جمعیت جوان را داریم که 66 و 7 دهم درصد زیر 30 سال سن دارند و میتواند برای توسعه استان مفید باشد.

این مسؤول افزود: از نظر وقایع چهار گانه بالاترین نرخ ولادت در کشور مربوط به سیستان و بلوچستان است، در این استان از نظر جمعیتی مشکلی نداریم، اگر چه در مجموع روند نرخ ولادت رو به کاهش است اما هنوز رتبه نخست را داریم.

وی بیان کرد: در بحث ازدواج در بین استانهای کشور در بحث ازدواج رتبه دوم را بعد از خراسان شمالی داریم که اگر ازدواج های مناطق روستایی و عشایری نیز به موقع ثبت شود می توان گفت رتبه نخست ازدواج در کشور از آن سیستان و بلوچستان است.

مدیرکل ثبت احوال سیستان و بلوچستان گفت: به لحاظ میانگین سن ازدواج، پایین ترین سن ازدواج مربوط به سیستان و بلوچستان است.

وی یکی از دلایل کاهش نرخ ولادت را ازدواج دیر هنگام عنوان کرد و گفت: باید در این زمینه اقدامات لازم برای تسهیل ازدواج فراهم شود که اقدامات لازم توسط دفتر امور بانوان استانداری در حال انجام است.

این مسؤول ادامه داد: با این حال خانواده های 5 خانوار به بالا مربوط به این استان با 34 / 9 دم درصد است و در کشور بیش از 14 درصد است، نرخ باروری در کشور یک و نیم و در سیستان و بلوچستان، 3 و دو درصد است.

وی گفت: در سیستان و بلوچستان کودک همسری به آن عنوان که در فضای مجازی تبلیغ شده نیست، بدون گواهی حکم رشد و رضایت ولی هیچ ازدواجی زیر سن قانونی ثبت نشده است.

دهمرده بیان کرد: در سه ماهه نخست امسال، 7 هزار و 77 وام ازدواج ثبت شده است که نسبت به سال گذشته کاهش ثبت ازدواج داریم، همه ارگان ها باید برای ثبت ازدواج در روستاها و مناطق عشایری تاکید و فرهنگ سازی کنند، اطلاع رسانی کنند تا ازدواج ها ثبت شود.

مدیرکل ثبت احوال سیستان و بلوچستان بیان کرد: درصدی از ازدواج هایی که ثبت نمی شود نیز مربوط به ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی است که از آن آماری نداریم و ثبت نمیشود، که حقوق بانوان و فرزندان بعضا تضییع میشود و به مبحث فاقدین شناسنامه نیز دامن می‌زند.

انتهای پیام/3139

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول