اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

فارس من | روش‌های کاهش قیمت خودرو در گزارش تحول صنعت خودرو

5 راهکار اصلی برای کاهش قیمت خودرو در گزارش تحول صنعت خودرو پیش‌بینی شده که یکی از این راه‌ها روش‌ تامین مالی زنجیره‌ای است.

فارس من | روش‌های کاهش قیمت خودرو در گزارش تحول صنعت خودرو

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، برخی کاربران «سامانه فارس من» با ثبت پویشی با عنوان «اقدام فوری برای کنترل قیمت خودروهای داخلی» از افزایش خودسرانه و غیرمنطقی قیمت خودروهای داخلی در فضای عدم نظارت انتقاد کردند. 

کاربران سامانه فارس با اشاره به افزایش قیمت خودرو‌های مختلف از جمله پراید طی سال‌های اخیر از 20 به 200 میلیون تومان عنوان کردند که آیا وقت برخورد جدی با این دو خودروساز پرخسارت به نفع کشور و مردم فرا نرسیده است؟ آیا سکوت چندین دهه دولتمردان و نمایندگان مجلس در مقابل مافیای خودروساز کافی نیست؟ تا کی آشفته بازار این صنعت باید به دیگر بازارها تسری پیدا کند و دود آن به چشم مردم برود؟ 

بنابراین مردم در پویش مذکور از دولت خدمتگزار و انقلابی خواستار اقدام انقلابی به موقع و به هنگام برای کنترل قیمت خودرو شدند.

به گزارش فارس براساس گزارش تحول صنعت خودرو برای کاهش قیمت تمام شده محصولات 5 راهکار اصلی در نظر گرفته شده است که این راهکارها در این سند عبارتند از: کاهش هزینه‌های مالی تولید، کاهش هزینه تامین قطعات، مقیاس تولید و کاهش هزینه‌های سربار، ایجاد بن سازه مشترک و قطعات استاندارد، کاهش سهم مواد اولیه و قطعات.

امید قالیباف سخنگوی وزارت صمت در این رابطه به فارس گفت: ‌در گزارش تحول صنعت خودرو به‌صورت مشخص به این موضوع پرداخته شده، براساس آنچه در گزارش تحول صنعت خودرو آمده است، راهکارهای مختلفی در راستای کاهش هزینه مالی به عنوان یکی از پارامترهای قیمت تمام شده محصولات در نظر گرفته شده است. از جمله این موارد، روش‌های نوین تامین مالی نظیر تامین مالی زنجیره‌ای، کاهش هزینه‌های سربار شرکت‌های خودروساز از طریق واگذاری سهام و حل مساله خود سهام داری و همچنین کاهش دوره زمانی تولید (از خرید مواد اولیه تا فروش خودرو) به جهت افزایش گردش نقدینگی و کاهش هزینه‌های سربار در نظر گرفته شده است.

وی افزود: در بخش تامین قطعات خارجی یکی از برنامه‌های وزارت صمت برای کاهش هزینه‌ها ، شفافیت جریان کالا از طریق ثبت در سامانه تجارت جامع تجارت است، زیرا وزارت صمت در این باره معتقد است که ثبت در این سامانه منجر به کاهش هزینه‌های اضافی توزیع می‌شود. همچنین به منظور کاهش وابستگی و تحقق اقتصاد مقاومتی افزایش عمق ساخت داخل از طریق بهره‌گیری از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش بنیان در دستور کار وزارت صمت قرار دارد. 

قالیباف بیان داشت: در گزارش سند تحول خودرو همانطور که اشاره شد برای کاهش قیمت 5 راهکار ارائه شده که یکی از راهکارها مقیاس تولید و کاهش هزینه‌های سربار است، در این مورد عنوان شده است که میزان تولید و عرضه پایین‌تر از ظرفیت اسمی تولید، غیر از تاثیر مستقیم خود بر بازار و افزایش قیمت‌های ناشی از آن، به صورت غیرمستقیم در بالا رفتن قیمت خودرو از طریق افزایش هزینه‌های سربار خودروسازان موثر است. بنابراین برنامه افزایش تولید خودروسازان به میزان بیش از 50 درصد در برنامه کار دو خودروساز بزرگ کشور گنجانده شده است. 

وی افزود: در راهکار چهارم برای کاهش قیمت خودرو در گزارش یاده شده آمده است که عدم استفاده از بن سازه مشترک و همچنین عدم استاندارد سازی قطعات و مجموعه‌ها در تولید محصول در سطح صنعت خودروی کشور مانع از دستیابی به مقیاس اقتصادی تولید می‌شود. در صورتی که با سوق دادن خودروسازان و قطعه‌سازان به سمت استفاده از مجموعه‌ها و قطعات یکسان در محصولات، دستیابی به مقیاس اقتصادی تولید و رقابت پذیر شدن محصول را افزایش می‌دهد. نکته مهم دیگر این است که عدم دستیابی به مقیاس اقتصادی تولید، سبب شکنندگی جریان تولید می‌شود، کما اینکه در تحریم گذشته کلیه قطعه‌سازان با توان مالی و ظرفیت تولید پایین آسیب‌پذیر و غیر مقام‌تر نسبت به تلاطمات محیطی بودند. لذا بهره‌برداری از این دو موضوع مهم می‌تواند منجر به کاهش قیمت تمام شده محصول نهایی شود. 

سخنگوی وزارت صمت اظهار داشت: همچنین در راهکار پنجم برای کاهش هزینه‌ها عنوان شده است که بالا بودن هزینه‌های مرتبط با قیمت خرید خودروساز از زنجیره تامین ریشه در دو عامل دارد که یکی بالا بودن قیمت خرید قطعات از تامین کنندگان به دلایل متعدد نظیر ساختار تامین، معوقات پیشین و مقیاس غیراقتصادی تولید است و دوم گران بودن محصولات به سبب قدیمی بودن پلتفرم‌ها و عدم بهره‌گیری از رهیافت طراحی به منظور هزینه‌های هدف دارد. عامل اول از طریق اصلاح ساختار رده‌بندی سازندگان و اصلاح ساختار زنجیره خودرو و عامل دوم با رویکرد پوست اندازی پلتفرمی در صنعت خودروی ایران پیگیری و مرتفع خواهد شد. 

 انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول