اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس من

ماجرای 5 پویش موفق به مناسبت 5 میلیونی شدن «فارس من»

به مناسبت 5میلیونی شدن فارس من، مسیر پیگیری 5 پویش پرامضا و موفق را بازخوانی کردیم.

ماجرای 5 پویش موفق به مناسبت 5 میلیونی شدن «فارس من»

خبرگزاری فارس- فارس من: در اواسط شهریور سال ۱۴۰۰ بود که فارس من ۴ میلیونی شدن خود را جشن گرفت ولی حالا در کمتر از یک سال، یک میلیون عضو جدید به این خانواده بزرگ اضافه شده است.

اواسط شهریور سال ۱۴۰۰ اعضای فارس من ۴ میلیونی شد

در این ۱۰ ماه هزاران پویش جدید ثبت شده که براساس تعداد حامیان آن، توسط خبرنگاران فارس پیگیری شده و تعدادی نیز به نتیجه رسیده است. به مناسبت ۵میلیونی شدن فارس من، ۵ پویش موفق ماه‌های اخیر را مرور می‌کنیم:

۱. اصلاح فیلم شهر گربه‌ها

اوایل آذرماه ۱۴۰۰، با نزدیک شدن به زمان اکران فیلم «شهر گربه‌ها» تیزر این فیلم دست به دست می‌چرخید. آنچه در این تیزر بسیار خودنمایی می‌کرد و موجب اعتراض مخاطبان شد حجم بالای رقص و خوانندگی در آن بود؛ بالاخص که بازیگر تعدادی از کاراکترهای این فیلم سینمایی نیز زنان بودند. مخاطبان معتقد بودند این حجم از ابتذال، نه شایسته سینمای ایران است و نه تناسبی با فرهنگ اسلامی ما دارد. ماجرا وقتی تلخ‌تر می‌شد که قرار بود کودکان و نوجوانان پای این اثر سینمایی بنشینند.

رقص مختلط و خوانندگی زنان در فیلم شهر گربه‌ها موجب اعتراض مردم شد

همین موضوع باعث شد مردم به جمع آوری امضا در سامانه فارس من بپردازند تا اعتراض خود را به گوش مسئولان برسانند. امضاها در کمتر از یک روز از ۱۰ هزار گذشت. خبرنگاران فارس نیز بلافاصله به پیگیری این پویش پرداختند. نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به این فیلم گفت : بیش از ۳۰ فیلم مسأله‌دار در دولت قبل مجوز گرفته‌اند، اگر این فیلم‌ها اکران شوند ما حتما وزیر ارشاد را به مجلس فرا خواهیم خواند.

خبرنگار فارس برای پیگیری موضوع با کارگردان این فیلم «سید جواد هاشمی» هم تماس گرفت که وی ضمن پذیرش وجود اشکالاتی در فیلم، قول اصلاح آن  قبل از اکران را داد. به این ترتیب، این پویش با حمایت ۲۳ هزار نفری مردم و با همکاری کارگردان فیلم، در کمتر از ۳ روز نتیجه داد.

توضیحات سید جواد هاشمی درباره کمپین فارس من

۲. تصویب لایحه رتبه‌بندی فرهنگیان

رتبه‌بندی فرهنگیان، پویشی پرسابقه با مخاطبانی بسیار پیگیر است که هر بار نیز هزاران امضا پای آن ثبت شده است. این موضوع، در سال‌های اخیر همواره در دستور کار خبرگزاری فارس بود و بالاخره پس از صدها بار پیگیری توسط خبرنگاران فارس، در همین روزهای اخیر به نتیجه نشست و آیین‌نامه اجرایی آن ابلاغ شد.


موضوع رتبه بندی معلمان صدها بار توسط خبرگزاری فارس پیگیری شده است

مطالبه رتبه‌بندی معلمان برای اولین بار، ۳سال پیش توسط کاربران فارس من ایجاد شد. از آن زمان خبرنگار آموزش و پرورش فارس به طور مداوم با علی الهیار ترکمن معاون وقت برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش و وزرای وقت آموزش و پرورش و بعد هم در این دوره از سعید عسگری معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش  پیگیری کرد  و در چندین نوبت نیز با  صادق ستاری فرد، سخنگوی آموزش و پروش به گفت‌وگو نشست. 

باتوجه به امضاهای بسیار زیاد مرتبط با این پویش‌ها، فارس برای پیگیری این پویش با شخص وزیر آموزش و پرورش آقای یوسف نوری نیز مصاحبه داشت. تعدادی از معلمان مطالبه‌گر نیز در خبرگزاری فارس حاضر شدند و میزگرد رتبه بندی معلمان برگزار شد. همچنین چندین میزگرد با کارشناسان و نمایندگان مجلس در خبرگزاری فارس در خصوص رتبه‌بندی معلمان برگزار شد.

میزگرد با معلمانی که خواستار طرح رتبه بندی فرهنگیان هستند

به هرحال زمان موفق شدن این پویش با پیگیری های مستمر خبرنگاران فرا رسید. اکنون آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان به تصویب رسیده و ابلاغ شده است و آموزش و پرورش فرایند اجرا شدن آن را آغاز کرده است و قرار است رتبه بندی معلمان از ۳۱ شهریور سال قبل در فیش حقوقی فرهنگیان محاسبه شود.

۳. سربازی رفتن فوتبالیست‌ها

ماجرا از این قرار بود که موعد سربازی رفتن مرادمند و یزدانی، دو بازیکن استقلالی، رسیده بود و مخاطبان معتقد بودند که قانون سربازی برای همه مردم است و باید این دو بازیکن هم بدون چشم پوشی و در زمان مقرر به سربازی بروند. این پویش به امضای بیش از ۱۳هزار نفر رسید.


سیاوش یزدانی و حسین مرادمند دو بازیکن استقلال که به سربازی رفتند

خبرنگاران فارس ابتدا با سازمان وظیفه عمومی انتظامی جمهوری اسلامی ارتباط گرفتند که این سازمان به سربازی رفتن این دو بازیکن تاکید کرد. همزمان شایعاتی از جعلی بودن کارت پایان خدمت برخی از بازیکنان هم به گوش می‌رسید که خبرنگار فارس این موضوع را هم از معاون حقوقی باشگاه استقلال سوال کرد که سمیعی اینگونه جواب داد: استقلال هیچ موقع پایان خدمت جعلی یا کسورات مشکوک نداشته است.

برای پیگیری این پویش به سراغ باشگاه استقلال و باشگاه ملوان (مقصد سربازی دو بازیکن استقلال) هم رفتیم که هر دو باشگاه تاکید بر اجرای مُر قانون داشتند. البته مسئولان باشگاه استقلال امیدوار بودند که با استفاده از ظرفیت‌های قانونی بتوانند سربازی این دو بازیکن را عقب بیاندازند. اما سازمان نظام وظیفه اعلام کرد که این دو بازیکن از تمام ظرفیت‌های موجود استفاده کرده‌اند و باید هرچه سریعتر خود را برای سربازی معرفی کنند. در نهایت در کمتر از ۲ هفته از زمان ثبت پویش، دو بازیکن استقلال برای گذراندن خدمت سربازی به باشگاه ملوان اعزام شدند.

 

۴. افزایش حقوق سربازان

بیش از ۲ سال از مطالبه افزایش حقوق سربازان گذشته؛ مطالبه‌ای که همین چند ماه پیش و پس از بارها پیگیری به نتیجه رسید.


در ابتدای سال ۱۴۰۱ حقوق سربازان افزایش یافت

ماجرا از آنجا شروع شد که سربازان نسبت به کم بودن حقوق خود اعتراض داشتند و می‌گفتند با حقوق ۲۰۰ هزار تومانی امکان گذران زندگی ندارند. اولین جایی که فارس پیگیری کرد اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح بود که رئیس این اداره قول افزایش حقوق سربازان در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ را داد. فارس تحقق این موضوع را پیگیری کرد و وعده افزایش ۳ برابری حقوق سربازان را دریافت کرد.

اما مساله در همینجا پایان نیافت. سربازان می‌گفتند حتی این تغییر هم نمی‌تواند کفاف زندگی آنها را بدهد. ماجرای سربازها هم به دولت جدید کشیده شد. در بودجه سال ۱۴۰۱ حقوق سربازان رشد بسیار بالایی داشت و بیش از ۳ میلیون تومان تعیین شد اما سربازان مدعی بودند که در فروردین ماه، این مبلغ به حساب کسی واریز نشده است. با پیگیری‌های بعدی، بالاخره این پویش هم پس از ۲ سال به نتیجه نشست و حقوق اردیبهشت سربازان افزایش یافت. هرچند که هنوز با مبلغ مصوب مجلس فاصله دارد و خبرگزاری فارس همچنان پیگیر اجرایی شدن تمام و کمال این قانون است. 

 

۵. محاکمه فائزه هاشمی 

اواخر فروردین امسال بود که فائزه هاشمی در یک گفت‌وگوی رسانه‌ای از تحریم های ظالمانه علیه ایران حمایت کرد. این موضوع با موج گسترده ای از واکنش کاربران روبرو شد. پویش محاکمه فائزه هاشمی در بین کاربران دست به دست می چرخید و با حمایت مردم در مدت کوتاهی به بیش از ۵۴هزار امضا رسید.


بیش از ۵۴ هزار امضا در پویش محاکمه فائزه هاشمی ثبت شده است

به موازات مطالبه مردم، خبرنگاران فارس نیز پیگیری این پویش را در دستور کار خود قرار دادند و از چندین فعال سیاسی از طیف‌های مختلف در این باره سوال کردند. حرف‌های هاشمی آنچنان بر خلاف منافع ملی بود که حتی حزب کارگزاران و برخی از چهره های سیاسی اصلاح طلب از اظهارات فائزه هاشمی برائت جستند و تاکید کردند این اصلاح طلبان با سخنان فائزه هاشمی موافق و همراه نیستند.

باتوجه به امضای بالای این پویش، پیگیری موضوع از مجلس در دستور کار قرار گرفت و موضع بعضی از اعضای هیئت رئیسه مجلس و تعدادی از نمایندگان هم دریافت شد. همزمان اعتراضات مردمی و تجمعات آنان نیز پوشش داده شد. جالب است بدانید که برای این مطالبه بیش از ۲۰ مطلب در کمتر از یک ماه تولید شد!

البته ظاهرا فائزه هاشمی هم از این دیده شدن ها بدش نیامده بود چراکه در مصاحبه‌های بعدی هم به ادعاهای هنجارشکنانه خود ادامه داد و مواضعی علیه اسلام و انقلاب گرفت تا همچنان مورد توجه رسانه‌ها و حمایت ضدانقلاب قرار گیرد. اما سرانجام اعتراض مردم و مطالبه‌گری آنها نتیجه داد و کیفرخواست قضائی برای وی صادر شد.

 

همه پویش‌های به حد نصاب رسیده پیگیری می شوند

پویش‌های فارس من، مطالباتی است که توسط کاربران ایجاد می شوند و خبرگزاری فارس جز اصلاح نگارشی هیچ دخل و تصرفی در آنها ندارد. بدیهی است که فارس از انتشار مطالب توهین‌آمیز، مطالبات غیرقانونی یا خلاف امنیت ملی خودداری می‌کند. همچنین در مواردی که اتهامی متوجه افراد حقیقی یا حقوقی شود، مطالبه به سامانه «سوت‌زنی» فارس ارجاع می‌شود تا به‌صورت محرمانه توسط خبرنگاران فارس پیگیری شود و فقط در صورت اثبات اتهام، موضوع رسانه ای شود.

خبرگزاری فارس تلاش می‌کند طبق تعهدی که به مخاطبان خود داده است، تمام پویش‌هایی که به حدنصاب امضا رسیده را پیگیری کند. اینکه موفقیت یک پویش چند روز طول بکشد یا چند سال، علاوه بر جنس مطالبه و شرایط اقتصادی و سیاسی جامعه، ارتباط مستقیمی دارد با میزان پاسخگویی مسئولان. اما پشتوانه فارس در تمام این پیگیری‌ها، تک‌تک شما مخاطبانی هستید که برای اصلاح کشور خود سکوت نمی‌کنید.

 

انتهای پیام/ ت 1

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول