اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  دولت

به محض صدور احکام معلمان بر اساس آیین‌نامه رتبه‌بندی، پرداخت‌ها انجام می‌شود

رئیس سازمان برنامه بودجه گفت: به محض صدور احکام معلمان بر اساس آیین‌نامه رتبه‌بندی، پرداخت‌ها انجام می‌شود.

به محض صدور احکام معلمان بر اساس آیین‌نامه رتبه‌بندی، پرداخت‌ها انجام می‌شود

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری فارس، سید مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه در حاشیه جلسه هیات دولت امروز چهارشنبه ( 8تیر) در پاسخ به سوالی در مورد دستور آبان سال گذشته رئیس جمهور مبنی بر پرداخت وام مسکن روستایی به مبلغ 200 میلیون گفت: ابتدای سال گذشته مصوب کردیم که 50 میلیون تومان وام روستایی با نرخ 5 درصد اختصاص داده شود این وام دریک مرحله به 100 میلیون تومان تبدیل شد و این وام به افرادزیادی هم داده شد بنیاد مسکن درخواست کرده وام 100 میلیونی با نرخ 5 درصد به 200 میلیون تبدیل شود.

وی افزود: قاعدتا بار مالی سنگینی همراه خواهد داشت این مساله 2 راهکار دارد یا به بانک ها ابلاغ شود که جزو بدهی دولت به بانک‌ها که موجب بالارفتن پایه پولی می‌شود و باعث تورم زیادی می‌شود چراکه یکی از ریشه‌های تورم در سال‌های گذشته بدهی دولت  به سیستم بانکی بوده است یا بپذیریم از محل یارانه تامین شود.

میرکاظمی گفت: چون در زمان 15 الی 20 سالی که این وام باید پرداخت شود 80 هزار میلیاردتومان بار مالی دارد و این مبلغ باید از جایی تامین شود، یا باید دولت بدهکار شده و تورم افزایش یابد یا از صندوق مسکن که در قانون پیش‌بینی شده مابه‌التقاوت 100 میلیون و 200 میلیون تامین شود چراکه وام صدمیلیونی ابلاغ شده است وام 200میلیونی است که درخواست شده است و باید بار مالی آن تامین شود.

وی خاطرنشان کرد: منابع صندوق مسکن هنوز تامین نشده است؛ بخشی از این صندوق مالیات تامین می‌شود، که مالیات ها معمولا از مردادماه تامین می‌شوند تا تیرماه حقوق را هم با زحمت تامین می کنیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: قاعدتا از مرداد به بعد مالیات ها تامین می‌شوند از محل فروش دارایی بخشی از این منابع تامین ‌می شود که معمولا درآمدهای وصولی حاصل شده از این قبیل اقدامات ازمرداد به بعد حاصل می‌شوند.

وی تصریح کرد: تلاش ما بر این است که پایه پولی بالا نرود ممکن است که با افزایش میزان وام، مسکن برای صد هزار نفر ارزان شود، ولی این اقدام  برای همه اقشار جامعه تورم ایجاد می‌کند.

میرکاظمی ادامه داد: تا منابع موثق تامین نشود نمی‌توانیم وام روستایی را به 200 میلیون تومان افزایش دهیم در همین مورد به ریاست محترم جمهوری نامه‌‌ای ارسال کرده‌ایم که اگر رئیس جمهور تشخیص دهند که پایه پولی افزایش پیداکند ما این اقدام را انجام دهیم ولی وزارت راه و شهرسازی هم مطرح کرده است که هیچ نظارتی بر روی این وام ها ندارد، یعنی اگر محل صندوق بخواهد این وام ها را دهد حق دارد که نظارت هم داشته باشد.

وی افزود: به‌دنبال تامین منابع برای افزایش مبلغ وام هستیم اگر بخواهیم خلق پول نداشته باشیم احتمالا از مرداد به بعد این مشکل حل خواهد شد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: اگر بخواهیم خلق پول داشته باشیم به راحتی می‌توان با دستوری به بانک‌ها اعلام کنیم که این مبلغ را به حساب بدهی دولت بگذارید که این اقدام درست نیست چرا که دولت عهد کرده پایه پولی را زیاد نکند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر پرداخت وام 100 میلیونی گفت: این وام از سال گذشته پرداخت می‌شود و تعداد زیادی گرفته‌اند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: وام 200 میلیونی روستایی زمانی داده خواهد شد که بتوانیم منابع موثق داشته باشیم و خلق پول نکنیم میتوانیم آن را پرداخت کنیم چرا که دولت اجازه خلق پول به ما نداده است.

وی در مورد وضعیت بودجه کشور افزود: وضعیت بودجه بد نیست، به دلیل اینکه بخشی از درآمدهای ما در بودجه از محل اخذ مالیات است طبیعتا از مرداد ماه درآمد ما بهتر هم خواهد شد.

میرکاظمی گفت: تلاش ما این است تا حقوق ها  و پرداخت های اجتناب ناپذیر را مدیریت کنیم، فعالیت‌های عمرانی را به تدریج با اوراق و بخشی هم به صورت نقدی شروع کردیم که خلق پول نکنیم چرا که مسائلی که در جامعه اتفاق می‌افتد اثر انباشت نقدینگی است که پشت‌سر دولت سیزدهم بود،‌ اما این دولت شدیدا منابع و مصارف را کنترل کرده است.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه خلق پول از جانب بانک‌ها در 6 الی 7 ماه گذشته اتفاق افتاده است که ریاست بانک مرکزی قول دادند این مساله را کنترل و برخورد کنند.

میرکاظمی در بخش دیگری از اظهارات خود در جمع خبرنگاران در حاشیه نشست امروز هیئت دولت اظهار داشت: حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی مربوط به صندوق تامین اجتماعی است و به دولت مربوط نیست.

وی در مورد تخصیص اعتبار رتبه‌بندی معلمان توضیح داد: رتبه‌بندی معلمان بر اساس آن چیزی که در قانون تصویب شده است، باید بتواند سطح کیفیت آموزش را ارتقا دهد و نباید صرفا ترمیم حقوق دیده شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: باید کاهش سطح کیفیت آموزش که در سال های اخیر در وزارت آموزش و پرورش شاهد بودیم، با رتبه‌بندی معلمان ترمیم شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: رتبه بندی معلمان باید انگیزه ای برای ارتقای کیفی آموزش در آموزش و پرورش شود.

میرکاظمی تصریح کرد: دوستان دارند تلاش می کنند تا آیین نامه رتبه‌بندی معلمان تکمیل شود که در کنار اینکه کمک حال معیشت معلمان می‌شود در عین حال آن اهدافی که قانون گذار در بحث آموزش دنبال می کند، اتفاق بیفتد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه به محض صدور حکم های معلمان بر اساس این آیین نامه، پرداختی‌ها انجام می شود، گفت: هر زمانی که آموزش و پروش احکام معلمان را که بر اساس آیین نامه تنظیم شده است، صادر کند، بلافاصله پرداخت ها انجام می شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول