اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

ادعای انگلیس درباره حمله چین به تایوان در نشست ناتو

وزیر امور خارجه انگلیس که اخیرا خواستار ارسال تسلیحات به تایوان شده است در نشست ناتو درباره احتمال حمله چین به تایوان هشدار داد.

ادعای انگلیس درباره حمله چین به تایوان در نشست ناتو

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «لیز تراس» وزیر امور خارجه انگلیس با اشاره به جنگ در اوکراین درباره حمله چین به تایوان هشدار داد.

به نوشته روزنامه «گاردین»، وزیر امور خارجه انگلیس در نشست ناتو در مادرید گفت: «معتقدم گسترش نفوذ چین از طریق زورگویی اقتصادی و ایجاد یک ارتش توانمند، این خطر واقعی را ایجاد می‌کند که آن‌ها به ایده‌هایی اشتباه برسند که به اشتباهات محاسباتی فاجعه‌باری مانند حمله به تایوان ختم شود».

لیز تراش گفت، با توجه به مطرح شدن طرح راهبردی ناتو در ده سال آینده در نشست مادرید، باید بر روی نگرانی‌ها درباره چین نیز تمرکز داشته باشد. کشورهای عضو گروه ۷ و کشورهایی مانند استرالیا باید از «وزن اقتصادی» خود برای به چالش کشیدن چین استفاده کنند و انگلیس در این میان ممکن است درباره تبادلات تجاری با چین تجدید نظر کند.

روزنامه «دیلی میل»  روز چهارشنبه نوشت، در جلسه روز گذشته کمیته امور خارجی پارلمان انگلیس، تراس گفت با وجود روشن بودن نشانه‌های تمایل به جنگ، همواره این طرز فکر وجود دارد که باید به رخ ندادن اتفاقات بد امید داشت.

او با اشاره به جنگ اوکراین گفت: «باید این کارها را زودتر انجام می‌دادیم و تسلیحات دفاعی اوکراین را پیشتر فراهم می‌کردیم. باید درباره تایوان از این کار درس بگیریم. هر یک قطعه تسلیحاتی که ارسال کنیم نیاز به ماه‌ها آموزش دارد و هرچه زودتر بهتر».

دیلی میل درباره اظهارات وزیر امور خارجه انگلیس نوشت، تعداد کشتی‌های جنگی چین حتی از آمریکا نیز بیشتر است و پکن بیش از دو هزار هواپیمای جنگی در اختیار دارد. مشخص نیست ارسال تسلیحات برای تایوان چگونه قرار است معادلات نظامی را به سمت این جزیره تغییر دهد.

این روزنامه انگلیسی نوشت، گزارشی که سال جاری از سوی پارلمان منتشر شده نشان می‌دهد نیروی دریایی سلطنتی قادر نیست جاه‌طلبی‌های فعلی دولت را برآورده کند. با این حال کشتی‌های جنگی انگلیسی طی سال‌های اخیر گشت‌زنی‌هایی را با قصد مهار چین در تنگه تایوان انجام داده‌اند.

روز پنجشنبه هفته گذشته هواپیماهای جنگی چینی بار دیگر وارد حریم پدافند هوایی جزیره تایوان شدند. وزارت دفاع تایوان اعلام کرد امروز نیروی هوایی این جزیره، ۲۲ هواپیمای جنگی چین را رهگیری کرده و از حریم دفاع هواهی خود بیرون رانده است.

ورود شمار قابل توجهی از هواپیماهای جنگی چین به حریم هوایی تایوان در حالی صورت گرفته که منابع رسانه‌ای بعد از ظهر سه شنبه هفته گذشته نیز از پرواز شماری از جنگنده‌ها و هواپیماهای نظامی چین در منطقه شناسایی هوایی تایوان خبر دادند.

وزارت دفاع تایوان اعلام کرد که  ۲۹ فروند جت نظامی چین وارد منطقه شناسایی هوایی تایوان شدند. وزارت دفاع تایوان اعلام کرد که در این ماموریت، چین از جنگنده‌های «جی-۱۶»، شماری جت‌های هشدار سریع و هواپیماهای جنگال و ضد زیردریایی استفاده کرده است.

پکن، تایوان را بخشی از سرزمین چین می‌داند و تحرکات آمریکا و فروش سلاح به تایوان را نقض حاکمیت خود و مغایر با سیاست «چین واحد» ارزیابی می‌کند. اخیراََ دولت آمریکا لایحه صدها میلیارد دلاری بودجه نظامی آمریکا را امضا کرد که بخش چشمگیری از آن به مقابله با چین و حمایت از تایوان تخصیص داده شده است.

انگلیس علاوه بر حمایت تحریک‌آمیز از تایوان در برابر چین، برخلاف دیگر متحدانش مانند آمریکا، درباره جنگ اوکراین نیز به طور علنی اعلام کرده کی‌یف باید پیروز این درگیری‌ها باشد و روسیه باید شکست بخورد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول