اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

ازبکستان از زیست‌بوم فناوری و نوآوری ایران میزبانی می‌کند

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در راس یک هیات تجاری و فناور برای توسعه همکاری ها و تبادلات فناورانه و علمی میان ایران و ازبکستان به این کشور سفر می‌کند.

ازبکستان از زیست‌بوم فناوری و نوآوری ایران میزبانی می‌کند

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری،سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری 28 تا 31 تیرماه سال 1401 به کشور ازبکستان می‌رود تا فصل جدیدی از روابط علمی دوجانبه میان ایران و این کشور گشوده شود. در این سفر جمعی از مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق حوزه‌های «نهاده‌ها و ماشین‌آلات کشاورزی»، «دارو، واکسن و مکمل‌های خوراک دام، طیور و آبزیان»، «صنایع غذایی» و «سلامت و تجهیزات پزشکی» همراه او هستند.

این سفر می‌تواند بازار فناورانه ایران را در کشور ازبکستان گسترش دهد و محصولات ایران‌ساخت را در به دروازه‌های جهانی نزدیک‌تر کند. این سفر با همت مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و توسط خانه نوآوری و فناوری ایران ساخت(IHIT) انجام می‌شود.

دیدار در ایران

امضای تفاهم نامه همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اسلامی ایران و وزارت توسعه نوآوری ازبکستان در روزهای پایانی سال گذشته با هدف افزایش تعاملات دانشی، فناورانه و نوآورانه دو کشور و میزبانی معاون علمی و فناوری رییس جمهوری از وزیر توسعه نوآوری و معاون وزیر سرمایه‌گذاری و تجارت خارجی و وزیر سرمایه‌گذاری و تجارت خارجی ازبکستان؛ زمینه‌ای فراهم کرد تا روابط علمی میان دو کشور افزایش یابد.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در این دیدارها تاکید داشت که ایران آماده ارائه مدل های بومی و سرمایه گذاری برای توسعه علمی خود به کشور ازبکستان به ویژه در حوزه های اولویت دار این کشور مانند کشاورزی، شورورزی، زیست فناوری، هوش مصنوعی و غیره است. وزیر توسعه نوآوری ازبکستان هم با اشاره به توسعه محسوس علمی و فناوری ایران طی چند سال اخیر، خواهان استفاده از تجربیات ایران در زمینه ایجاد زیست بوم فناوری و نوآوری در ایران شد.

آغاز همکاری‌های بلندمدت و تعریف پروژه‌های مشترک

در همین راستا و با هدف توسعه روابط میان دو کشور، تیرماه امسال، کاروان زیست بوم فناوری و نوآوری ایران راهی کشور ازبکستان می‌شود تا با برگزاری سمینارهای تخصصی، نشست های تجاری و تناظریابی و بازدید از زیرساخت های فناوری و صنعتی این کشور، بازار فناورانه ایران را در این منطقه توسعه دهد.

این سفر به شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق فرصت مناسبی می‌دهد تا محصولات و توانمندی‌های دانشی و تخصصی خود را به فناوران ازبکستانی معرفی کنند و بازار خود را پرجمعیت‌ترین کشور آسیای مرکزی و همجوار با جاده ابریشم توسعه دهند و گامی بزرگ برای ورود به بازار جهانی بردارند.

بازار ازبکستان

به اذعان مسوولان دولتی دو کشور، طی سال‌های اخیر، همکاری‌‌‌های اقتصادی و تجاری و سرمایه‌گذاری بین ایران و ازبکستان توسعه مناسبی یافته و سودآوری شرکت‌های تجاری هر دو کشور در زمینه‌‌‌های فناورانه رشد قابل ملاحظه‌‌‌ای داشته است. اما ادامه این روند منوط به توسعه همکاری های فناورانه و تبادلات علمی میان شرکت های دانش بنیان و خلاق ایرانی و فناوران ازبکی است که اعزام یک هیات تجاری و فناور ایرانی به این کشور می تواند فتح باب جدیدی در این زمینه باشد.

علاقه مندان به حضور در این رویداد تا 15 تیرماه برای ثبت‌نام فرصت دارند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول