اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بازار

قیمت تیرآهن IPE بیشتر است یا تیرآهن IPN؟

تیرآهن از جمله پرکاربردترین مصالح ساختمانی است که در انواع مختلفی تولید شده و کاربردهای گوناگونی هم دارد.

قیمت تیرآهن IPE بیشتر است یا تیرآهن IPN؟

نوع آلیاژ مورد استفاده، استاندارد ساخت، برند و کارخانه سازنده از جمله فاکتورهایی هستند که موجب تغییر در شکل و کاربرد تیرهای فولادی می‌شوند. در نتیجه، قیمت تیرآهن هم براساس این عوامل با هم فرق داشته و یکسان نیست. IPE و IPN دو نمونه از رایج‌ترین تیرهای فولادی موجود در بازار هستند که البته از جنبه‌های مختلف تفاوت‌هایی با هم دارند. کاربران در اکثر موارد دنبال مقایسه آن‌ها و انتخاب تیرآهن بهتر هستند.

از جمله مهمترین فاکتورهایی که در مقایسه تیرهای فولادی مورد توجه قرار می‌گیرد، قیمت آن‌ها است. خوب است بدانید قیمت هر یک از تیرآهن‌های IPE یا IPN چگونه است و چه تفاوتی دارد تا برای خرید، صرفه اقتصادی را هم در نظر گرفته باشید. با توجه به اهمیت این موضوع، توضیحات لازم درباره هر کدام از این تیرهای فولادی را ارائه داده و سپس به مقایسه قیمت هایشان می پردازیم. پس در ادامه با همراه باشید تا شناخت مناسبی از IPE و IPN به دست آورده و بدانید خرید کدام یک از آن‌ها با توجه به نیاز کاری شما، برایتان به صرفه‌تر است.

تفاوت تیرآهن IPE و IPN چیست؟

شناخت IPE و IPN و آگاهی از تفاوت‌های آن‌ها کمک می‌کند تا در زمان خرید، بهترین انتخاب را (با توجه به نیاز پروژه خود) داشته باشید. قبل از این که به بررسی تفاوت قیمت تیرآهن ها بپردازیم، ابتدا برخی ویژگی های مهم آن ها را به صورت مختصر توضیح خواهیم داد تا با این موارد بیشتر آشنا شوید. همانطور که اشاره کردیم، تیرآهن ها در انواع مختلفی تولید می شوند که از نظر شکل ظاهری و کاربرد با یکدیگر تفاوت دارند. در ادامه، برخی از مهمترین تفاوت IPE با IPN ارائه شده است. این تفاوت ها به شرح ذیل است:

استاندارد ساخت
شکل ظاهری و در نتیجه چگونگی عملکرد آن ها
کاربرد آن ها

استاندارد ساخت

یکی از تفاوت های مهم و کلیدی تیرهای فولادی IPE و IPN استاندارد تولیدشان است. تیرآهن IPE بر اساس استانداردهای اروپایی ساخته می شود. تیرآهن های تولیدی کشور ما هم عمدتا بر اساس همین استاندارد تولید می‌شوند؛ اما تیرهای IPN بر اساس استاندارد کشورهای چین و روسیه ساخته می شوند. فرمول و آلیاژهایی که برای ساخت این تیرها به کار گرفته می شود، مهمترین تفاوت‌شان از این نظر می باشد. این تفاوت در استانداردها، بر قیمت تیرآهن های IPE و IPN هم تاثیر می گذارند.

2- شکل ظاهری

جنبه دیگر تفاوت تیرآهن IPE و IPN که کاملا هم واضح است، شکل ظاهری آن هاست. تیرهای IPE به شکل I هستند و ضخامت بال هایشان در همه قسمت ها یکسان است. در واقع، هیچ گونه تغییری در ضخامت بال از ابتدا تا انتهای آن رخ نمی دهد. اما تیرآهن IPN دارای شرایط متفاوتی بوده و ضخامت بال ها در آن ثابت نیست. هر چه به سمت بیرون تیر می رویم، ضخامت بال آن کاهش می یابد. به عبارت دیگر، ضخامت بال ها از بخش نزدیک به جان یا بدنه تیرآهن به سمت بیرون آن کاهش پیدا می کند.

3- کاربرد IPE و IPN و تأثیر آن بر قیمت تیرآهن

تفاوت در استانداردها و شکل ظاهری این تیرها باعث شده تا کاربرد متفاوتی هم داشته باشند. تیرآهن های IPE به دلیل این که دارای ضخامت بال ثابتی هستند، اجرای اتصالات پیچی را ساده می‌کنند. به همین خاطر، معمولا از آن ها در ستون بندی‌ها به صورت مرکب استفاده می‌شود. تیرهای IPN هم کاربردهای خاص خود را دارند. استفاده از این تیرها در سدسازی، اسکله سازی، برج سازی و سایر موارد این چنینی رایج است. این کاربردها خود ناشی از شکل ظاهری این تیرهای فولادی است که بر قیمت محصولات تأثیر می‌گذارد که در ادامه بیان شده است.

قیمت تیرآهن IPE بیشتر است یا IPN؟

حال که با ویژگی ها و تفاوت های تیرآهن های IPE و IPN آشنا شدید، به سوال اصلی می پردازیم که قیمت کدام یک از آن ها بیشتر است. در این رابطه باید بگوییم، تیرهای IPE به دلیل استاندارد ساخت و شکل ظاهری خاص خود، توانایی تحمل بار بیشتری نسبت به تیرهای IPN دارند. به همین دلیل، معمولا قیمت تیر IPE نسبت به IPN بیشتر است.

البته باز هم باید توجه داشته باشید که قیمت تیرآهن به عوامل گوناگونی بستگی دارد که می تواند در قیمت نهایی این محصول تاثیر بگذارد. برای مثال، یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر قیمت تیرهای فولادی، شرکت یا کارخانه سازنده آن ها است. با توجه به این که کیفیت آلیاژهای فولادی و استانداردها، در کارخانه های مختلف اندکی متفاوت استفاده است، کیفیت نهایی محصول نیز اندکی متفاوت خواهد شد. به همین خاطر، قیمت تیرآهن کارخانه های گوناگون کشور با هم یکسان نیست. این موضوع را به سادگی می توانید در لیست فروش تیرآهن شرکت های عرضه کننده مشاهده کنید. همچنین دقت داشته باشید که بیشتر کارخانه های کشور از استاندارد IPE جهت تولید محصولات‌شان استفاده می کنند؛ بنابراین دلیل اصلی تفاوت قیمت تیرآهن کارخانه های داخل کشور، همین کیفیت نهایی محصول‌شان است.

جمع بندی

اکنون که می دانید IPE و IPN با هم چه تفاوت‌هایی دارند، راحت‌تر می‌توانید تیرآهن مورد نیاز خود را انتخاب کنید. از آن جایی که هر کدام از این محصولات با توجه به استاندارد و ویژگی‌های ساختاری‌شان کاربردهای خاصی دارند، برای خرید، ابتدا باید به کاربرد مورد نظرتان دقت داشته باشید. سپس می‌توانید قیمت تیرآهن را هم به عنوان یک فاکتور مهم در انتخاب‌تان تاثیر دهید. همانطور که گفتیم، تیرهای IPE توانایی تحمل بار بیشتری نسبت به تیرهای IPN دارند. به همین دلیل، معمولا قیمت IPE نسبت به IPN بالاتر است. البته با توجه به این که اکثر کارخانه های کشور تیرهایی با استاندارد IPE تولید می‌کنند، ملاک اصلی اختلاف قیمت این کارخانه‌ها، تفاوت در کیفیت محصول‌شان است.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول