اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بورس

کدام شرکت‌های بورسی رشد سریعتری دارند؟

در جریان معاملات امروز تعداد نمادهای سبز و قرمز بازار سهام تقریبا برابر بود، اما نمادهای کوچک و متوسط عمدتا سبزپوش بودند و بزرگان افت قیمت داشتند.

کدام شرکت‌های بورسی رشد سریعتری دارند؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بازار سرمایه رمقی برای رشد و جانی برای نزول ندارد. افت و خیز بورس در روزهای گذشته جنگ میان خریداران و فروشندگان را نشان می‌دهد که هریک در بازار سهام  به دنبال منافع خود هستند.

اما همه مولفه‌های بنیادی بازار سرمایه حکایت از رشد بورس در کوتاه مدت و میان مدت می‌دهد. در صورتی که سهامداران کمی صبور باشند، می‌توانند از این بازار سود خوبی کسب کنند.

مولفه‌هایی همچون تورم، رشد اقتصادی، قیمت‌های جهانی، نوسان نرخ دلار و ... از جمله مواردی هستند که هریک می‌تواند بازار سرمایه را به سمتی حرکت دهد. سهم های ریالی و دلاری بازار سرمایه در این روزها نظاره گر اتفاقات در سایر بازارهای مالی هستند و سهامداران خرد نیز در حال خارج کردن پول خود از این بازار بوده و از سقوط دوباره بورس گزینه احتیاط را انتخاب کرده‌اند.

در جریان معاملات امروز تعداد نمادهای سبز و قرمز بازار سهام تقریبا برابر بود، اما نمادهای کوچک و متوسط عمدتا سبزپوش بودند و بزرگان افت قیمت داشتند. 

* تورم و رشد اقتصادی عوامل رشد بورس

حمید دستجردی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، گفت: رشد بازار سرمایه از دو منظر یا محل خواهد بود؛ تورم و رشد اقتصادی. اگر در اقتصاد کشور تورم وجود داشته باشد، انتظار می‌رود شاخص بازار سرمایه هم متناسب با تورم رشد کند.

وی ادامه داد: با این وضعیت شرکت هایی که افزایش ظرفیت تولید داشته اند، هم در رشد اقتصادی سهم دارند و هم تورم را پوشش می دهند یا از مزیت نسبی در تولید برخوردارند، گزینه های کم ریسک تری برای سرمایه گذاری در بازار سرمایه محسوب می‌شوند.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: تمامی شرکت‌های بورسی با تورم رشد می‌کنند و شرکت‌هایی که از مزیت نسبی برخوردار هستند، رشد سریع تری را تجربه می‌کنند.

* تقابل سهم‌های کوچک با شاخص سازها

در پایان معاملات روز چهارشنبه، شاخص کل بورس با کاهش 716 واحدی نسبت به روز سه‌ شنبه به رقم یک میلیون و 513 هزار و 717 واحد رسید. بازدهی این شاخص منفی پنج صدم درصد بوده است.

شاخص کل هم وزن بورس نیز با رشد 388 واحدی در سطح 421 هزار و 481 واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص مثبت 9 صدم درصد بوده است. همچنین شاخص کل فرابورس 27 واحد پائین آمد و در سطح 20 هزار و 411 واحد قرار گرفت. 

* رشد ارزش معاملات خرد بازار سهام

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 9 هزار و 355 میلیارد تومان کاهش یافت که نسبت به روز گذشته با افت 15 درصدی روبرو شده است. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه دو هزار و 519 میلیارد تومان بود که 26 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می ‌دهد.

امروز ارزش معاملات خرد سهام با افزایش 23 میلیارد تومانی درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم سه هزار و 472 میلیارد تومان رسید. سهم این معاملات از کل معاملات بازار سرمایه 37 درصد بوده است.

* افزایش خروج پول از بازار سرمایه

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای دوازدهمین روز متوالی منفی شد و 436 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که نسبت به روز گذشته افزایش 66 درصدی داشته است.

گروه‌های خودرو و ساخت قطعات و فرآورده‌های نفتی و کک بیشترین خروج پول و گروه عرضه برق، گاز و بخار آب شاهد بیشترین ورود پول حقیقی بودند.

در معاملات روز چهارشنبه برای دومین روز پی در پی بیشترین خروج پول حقیقی به سهام شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان) اختصاص داشت و نمادهای خگستر (شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو) و شفا (شرکت سرمایه‌گذاری شفا دارو) در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. نمادهای وبملت (بانک ملت)، وساپا (سرمایه گذاری سایپا) و بفجر (فجر انرژی خلیج فارس) بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند.

* رشد ارزش صف‌های خرید بورس

در جریان معاملات روز چهارشنبه، 315 نماد رشد قیمت و 315 سهم نیز افت قیمت داشتند، اما تعداد 23 سهام در صف خرید و 9 نماد نیز در صف فروش باقی ماندند.

در پایان معاملات امروز ارزش صف ‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل 21 درصد افزایش یافت و 89 میلیارد تومان شد. ارزش صف ‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 28 درصد رشد کرد و در رقم 294 میلیارد تومان ایستاد.

امروز نماد کسرا (شرکت سرامیک‌های صنعتی اردکان)، حپترو (شرکت حمل و نقل پتروشیمی) و ختراک (شرکت ریخته‌گری تراکتورسازی ایران) در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفتند.

بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نماد سکرد (شرکت سیمان کردستان)، کدما (معدنی دماوند)، فمراد (آلومراد) تعلق داشت.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول