اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  بوشهر

مشکلات متعدد محله والفجر برازجان/ از کمبود آب و برق تا نبود مدرسه+تصاویر

محله والفجر برازجان با مشکلات و کمبودهای فراوانی روبرو است که این مسائل با حضور مردم و اعضای شورای شهر مورد بررسی قرار گرفت.

مشکلات متعدد محله والفجر برازجان/ از کمبود آب و برق تا نبود مدرسه+تصاویر

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان دشتستان، شهر برازجان مرکز شهرستان دشتستان استان بوشهر است که دومین شهر پرجمعیت استان بوشهر محسوب می‌شود و با وجود ظرفیت‌های ممتاز، مردم شهر با مشکلات فراوانی روبرو هستند.

اعضای شورای اسلامی شهر برازجان در جلسه‌ای بانام پویش ۴۸ ماه خدمت، ۴۸ جلسه پاسخگویی در مسجد فاطمه الزهرا (س) محله والفجر حاضر شدند و در خصوص مهم‌ترین مسائل و اولویت‌های محله والفجر و مدیریت شهری با مردم گفت‌وگو کردند.

نهمین جلسه از پویش مردمی ۴۸ ماه خدمت، ۴۸ جلسه پاسخگویی با حضور شش نفر از اعضای شورای اسلامی شهر برازجان، حجت‌الاسلام مصلح امام‌جمعه شهر برازجان، حجت‌الاسلام وحیدی رئیس تبلیغات اسلامی شهرستان دشتستان و سرهنگ بناری فرمانده سپاه ناحیه جوادالائمه شهرستان دشتستان در مسجد فاطمه الزهرا (س) محله والفجر برگزار شد.

در این نشست مسائلی همچون محدوده شهری محله والفجر، لایروبی و خالی کردن دره‌های فصلی محله، مشکل نوسانات برق، شفافیت شورای شهر، سایت شهرداری، ایجاد مجتمع فرهنگی، بودجه فرهنگی برای مناطق کم برخوردار و ایجاد مرکز بهداشت در محله والفجر مطرح شد.

حجت‌الاسلام رضا بحرانی خادمی دبیر پویش ۴۸-۴۸ اظهار داشت: طبق خطبه ۲۱۶ امیرالمؤمنین (ع) در نهج‌البلاغه، مردم و مسئولین نسبت به یکدیگر حقوقی دارند. مسئولین باید نسبت به مردم صادق و خدمتگزار باشند و در مقابل، مردم نیز باید با انتقادات و پیشنهادات خود، مسئولین را همراهی کنند.

وی افزود: ارائه انتقادات و پیشنهادات مردمی باید طبق اصولی باشد و بیان این اصول مطالبه گری رسالت پویش ۴۸-۴۸ است که به مردم شیوه‌ی صحیح انتقاد و مطالبه گری از مسئولین را آموزش دهد.

وی ادامه داد: مراقب باشیم در مسیر مطالبه گری و عدالت‌خواهی مرتکب گناهانی همچون تهمت، دروغ و ظلم نشویم. نصیحت کردن و نقد مسئول در ابتدا باید به‌صورت خصوصی باشد اگر رعایت نکرد و به مسیر اشتباه خود ادامه داد به صورت علنی و در عموم می‌توانید آن مسئول را نقد کنید.

حجت‌الاسلام بحرانی خادمی افزود: مسئولین باید بدانند که انتقادات مردمی نه‌تنها تهدید نیست بلکه سرمایه است و باید از این سرمایه‌ها استفاده کرد و بهره برد. در مقابل، مردم نیز باید متوجه این مسئله باشند که انتقاد درواقع همان امربه‌معروف و نهی از منکر است که نباید همراه با توهین باشد. کسی که به نماینده مردم توهین کند در واقع به مردم توهین کرده است.

ما خادم شما هستیم نه مسئول

رئیس شورای شورای شهر برازجان در این نشست گفت: ما اعضای شورای شهر خادم و کوچک مردم هستیم نه مسئول. ما با رأی همین مردم انتخاب شده‌ایم که خدمتگزار مردم باشیم و به همین دلیل پذیرای انتقادات مردمی هستیم.

ارسطو قایدی افزود: ما اعضای شورای شهر متوجه این مسئله هستیم که اگر احیاناً شخصی انتقادات خود را با تندی و فریاد بیان می‌کند، درواقع از سر دلسوزی برای مردم و شهر است. همچنین خوشحالیم که این فضا در پویش ۴۸-۴۸ به وجود آمده که مردم بتوانند به‌راحتی مسائل و مشکلات خود را با نمایندگان خود در شورای شهر مطرح کنند.

سایت مصوبات شورا آماده شده است

قائدی در خصوص شفافیت مصوبات شورا گفت: کارهای سایت به جد دارد انجام می‌شود. ما بیش از ۴۵۰ مصوبه و ۷۰ جلسه را داشته‌ایم. قسمتی از اطلاعات مثل بودجه و عوارض و برخی مصوبات بارگذاری شده است و قول می‌دهیم که تا ماه آینده همه‌ی مصوبات به‌صورت کامل بر روی سایت قابل‌مشاهده باشد.

وی افزود: در خصوص شفافیت عرض کنم که گزارش ماهیانه از شهرداری گرفته می‌شود و به شورا ارائه می‌شود.

تعیین محدوده شهری محله والفجر

بهزادی امام جماعت مسجد محله به عنوان نماینده محله والفجر در این نشست گفت: طبق جلسه‌ای که بنده و امام جمعه برازجان با ستوده معاونت عمرانی استانداری داشتیم، برنامه‌هایی در آنجا تدوین شد و آقای ستوده قول‌هایی دادند که قرار شد که در پایان سال ۱۴۰۱ این محله جز محدوده شهری قرار بگیرد و تا آخر بلوار محدوده شهری ادامه پیدا کند.

حجت‌الاسلام حسن مصلح امام جمعه برازجان گفت: محله والفجر جز محلات کم برخوردار است. از سوی دیگر محدوده شهر در این محله مشخص نیست. شهر یا روستا بودن این محله را مشخص کنید. اگر شهر است باید خدمات شهرداری و اگر روستاست باید خدمات دهیاری را دریافت نماید.

سید عبدالمحمد کاظمی دیگر عضو شورا گفت: یکی از وعده‌های بنده در ایام انتخابات این بود که مسئله ورود به محدوده شهری این محله را حل کنیم که پیگیر آن هستیم. اگر بتوانیم که تبصره قانونی پیدا کنیم که از این طریق باوجود خارج از محدوده بودن این محله خدمات شهری به مردم ارائه دهیم کمک بزرگی به مردم کرده‌ایم.

محراب بنافی عضو شورا گفت: یکی از مواردی که باید در محله والفجر انجام بگیرد، مسئله محدوده شهر است. تا ۱۰ روز دیگر پیمانکار مشخص‌شده و نقشه‌برداری شروع می‌شود و اعضای شورا قصد دارند که محله والفجر وارد محدوده شده و مشکلاتشان رفع شود.

در همین مورد آقای حسین بی باک عضو شورا افزود: در طرح تفصیلی که امسال در دست اقدام است ان‌شاالله مناطق حاشیه شهر خصوصاً محله والفجر جز محدوده شهر می‌شود و تمامی خدمات شهری شامل این محله هم می‌شود.

خطر عبور از جاده برای تأمین نان

سیدحسن پیام از اهالی محله والفجر به اعضای شورا گفت: در خصوص پروژه تعریض پل ورودی شهر برازجان از سمت محله والفجر (پل دره آردو) آیا هزینه این پروژه قرار است از بودجه عمومی شهر باشد یا اینکه از بودجه تخصیص یافته به محله والفجر؟

وی افزود: درخواست دوم اینکه چندسال پیش در محله والفجر نانوایی داشتیم و مردم محله از این نانوایی نان خود را تأمین می‌کردند ولی متأسفانه چندسالی است که تعطیل شده و به جای آن نانوایی دیگری در محله پردیس و در سمت دیگر جاده ورودی به برازجان افتتاح شده که به دلیل خطر عبور از این جاده و احتمال تصادف عابرین، شرایط دسترسی مردم محله والفجر را به این نانوایی دشوار کرده است. از اعضای شورای شهر تقاضا داریم که مشکل نانوایی محله والفجر را حل کنند.

این شهروند خاطرنشان کرد: مشکل دیگر محله آب شرب محله است. متأسفانه به دلیل اینکه خانه‌های غیرمجاز به صورت غیرقانونی از شاه لوله آب شرب محله والفجر انشعاب گرفته‌اند، آب شرب محله را با مشکل مواجه کرده اند. همچنین استقرار کلانتری برای تأمین امنیت محله بسیار ضروری است به طوری که متأسفانه نبود امنیت کافی، مشکلاتی را برای اهالی محله بوجود آورده است.

نبود مدرسه در محله

وحید عنایت‌خواه از اهالی محله والفجر و یکی از معلمین مدارس این شهر است خطاب به اعضای شورا گفت: متأسفانه نبود مدرسه در محله والفجر، خانواده‌ها را در زمینه تربیت و آموزش فرزندانشان با مشکل جدی مواجه کرده است به طوری که دانش آموزان این محله در دوران تحصیل محرومیت‌های جدی آموزشی را متحمل شده و حتی در آینده‌ی شغلی آنها مؤثر بوده تا جایی که مانع رشد تحصیلی و تربیتی و شغلی آنها شده است.

مهدی بهبهانی دیگر عضو شورا در مورد ایجاد مدرسه برای محله والفجر عنوان نمودند چون این امر در حیطه وظایف شورا نیست فقط می‌توانیم پیگیر این مسئله باشیم و با آموزش و پرورش مکاتبه کنیم.

بودجه فرهنگی محله والفجر

وحید عنایت‌خواه از اهالی محله والفجر گفت: سوال دیگر بنده از اعضای شورای شهر این است که اعلام بفرمایند بودجه فرهنگی محله والفجر چقدر بوده و چه نهاد یا شخصی متولی اجرایی کردن این بودجه در زمینه فرهنگی در این محله است.

 

ارسطو قایدی رئیس شورای شهر اظهار کرد: هر کار فرهنگی که در شهر مشاهده می‌کنید ردپای آقای بهبهانی، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر را می‌بینید و در این زمینه، شورا و شهرداری دست رد به سینه هیچکس نزده است (چه دولتی و چه غیر دولتی)

مشکل نوسانات برق یک مشکل ملی است

حاجیان پور از همشهریان محله والفجر گفت: ما در تابستان همیشه در این محله مشکل نوسانات برق را داریم. در همین مسجد نگاه کنید مشکل نوسانات برق در همین هفته دو کولر را خراب کرده است. وقتی از اداره برق در خصوص مشکل نوسانات برق پیگیری می‌کنیم هیچ‌چیز عایدمان نمی‌شود.

مسیب غریب زاده عضو شورا در این مورد اظهار داشت: در خصوص مشکلات نوسانات برق محله والفجر خدمت شما عرض کنم که مشکل برق و آب جز بحران ملی محسوب می‌شود و در همه‌جا همین شکل است. یا مثلاً مسئله کمبود آب بحران ملی است چون ذخیره منابع آبی کشور کم شده و این مشکل مختص این محله نیست بلکه تمام کشور درگیر این مشکل هستند.

ایجاد مجتمع فرهنگی و پایگاه سلامت در محله

وحید عنایت‌خواه از اهالی محله والفجر گفت: چرا تا صحبت از احداث مجتمع فرهنگی ورزشی یا پایگاه سلامت می‌شود اعضای شورای شهر سریعاً اعلام می‌کنند که زمین نداریم و مردم محله باید زمین در اختیار ما قرار دهند تا ما بتوانیم این موارد را اجرایی کنیم؟ سوال بنده این است که پس عوارض دریافتی شهرداری از مردم چه می‌شود؟ چرا شهرداری از همین عوارض دریافتی زمین خریداری نمی‌کند؟

مسیب غریب زاده عضو شورا در مورد زمین مجتمع فرهنگی و پایگاه سلامت خاطر نشان کرد: چون زمین مربوطه کاربری فضای سبز دارد و جز سرانه فضای سبز است باید حتماً در جای دیگر شهر فضای سبز تعریف کنیم تا بتوانیم از این زمین برای مجتمع فرهنگی و پایگاه سلامت استفاده کنیم.

حسین بی باک ریاست کمیسیون عمرانی و عضو شورا افزود: با توجه به اینکه احداث پایگاه سلامت بستگی به فاصله تا پایگاه‌های سلامت اطراف خود دارد، فکر می‌کنم که در آینده‌ای نزدیک محله والفجر و پردیس بتواند پایگاه سلامت داشته باشد.

لزوم شفاف سازی نحوه واگذاری تابلوهای تبلیغاتی

امین موسوی یکی از مطالبه گران شهر برازجان در مورد نحوه واگذاری تابلوهای تبلیغاتی انتقاداتی بیان کرد: تابلوهای تبلیغاتی شهری در انحصار چهار نفر است که مستقیم یا غیرمستقیم به مجموعه شورا یا شهرداری ارتباط دارند.

وی افزود: یکی از این افراد هم در مجموعه شهرداری است. برای هر تابلو درآمد بین سه تا شش میلیون هست یعنی کسی که در خانه خودش هست ماهانه ۱۰۰ میلیون درآمد دارد. این یعنی رانت کثیفی که در شورا و شهرداری وجود دارد و شما چشمتان را بر روی این مسائل بسته اید، شما موظف هستید این تابلوها را به مزایده عمومی بگذارید. شاید افراد دیگری این مزایده را برنده شدند.

لزوم شفاف سازی مناقصات و خریدهای شهرداری

وحید برازجانی یکی از مطالبه گران شهری در مورد لزوم شفاف سازی مناقصات و خریدهای خرد و کلان اظهار داشت: بحث خریدهای شهرداری در خرد و کلان برای عموم مردم گنگ و نامفهوم است چرا که خریدهای عمده باید در سامانه بار گیری شود و به اطلاع عموم مردم رسانده شود تا مناسب‌ترین قیمت و بالاترین کیفیت از بین عرضه کنندگان انتخاب شود تا هزینه‌های اضافی متحمل به شهرداری نشود چرا که این هزینه‌ها را مردم می‌پردازند.

ارسطو قایدی رئیس شورا گفت: هزینه کرد و متمم تابلوی شهدا را با جزئیات فردا اعلام می‌کنم. مطمئن باشید حتی اگر شورا هم نخواهد این مسئله را شفاف اعلام کند بازرسی هست و ورود می‌کند.

وی افزود: از شورای سوم به بعد حسابرسی شهرداری انجام نگرفته و ما در این شورا درگیر انتخاب شرکت مورد نظر برای حسابرسی سال‌های ۹۲،۹۳،۹۴ شهرداری هستیم. شورا شهرداری را موظف کرده که خریدهای شهرداری در سامانه ستاد انجام بگیرد.

رئیس شورا افزود: اعلام می‌کنم اگر پیمانکاری در سایت ثبت نام کند می‌تواند در مناقصه‌ها شرکت کند. گلایه داریم از پیمانکاران که چرا در مناقصات شهرداری شرکت نمی‌کنند.

لزوم آبیاری و حفظ فضای سبز شهری

مسعود قائد یکی از مطالبه گران شهری در مورد عدم رسیدگی به فضای سبز شهری نکاتی را مطرح کرد: فضاهای سبز در داخل شهر به علت عدم رسیدگی خشک شده اند.

وی افزود: فضای سبز اطراف شهدای گمنام یا مسکن بسیجان و برخی از درختان بلوارها مثل بلوار معلم یا حسینه اعظم متأسفانه یا خشک شدند یا به علت هرس اشتباه فقط چوب خشک آنها باقی مانده است.

قائد ادامه داد: از اعضای شورا تقاضا داریم هرچه زودتر این درختان احیا بشوند و یا درخت‌های جدید کاشته شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول