اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

انتقاد استاندار گیلان از وضعیت مرکز تحقیقات کشاورزی/مرکز تحقیقات فندق در گیلان تعطیل است

نماینده عالی دولت در گیلان با اشاره به وضعیت نامناسب مراکز تحقیقات محصولات کشاورزی در گیلان گفت: ۷۵ درصد فندق کشور در گیلان تولید می‌شود ولی مرکز تحقیقات فندق در رودسر تعطیل است که این امر حاکی از آن است به بخش تحقیقاتی محصولات کشاورزی در استان گیلان توجه جدی نمی‌شود.

انتقاد استاندار گیلان از وضعیت مرکز تحقیقات کشاورزی/مرکز تحقیقات فندق در گیلان تعطیل است

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، اسدالله عباسی ظهر امروز در جلسه شورای کشاورزی آب و منابع طبیعی در سالن الغدیر استانداری با بیان اینکه مباحث مطرح شده در این جلسه باید به طور دقیق در استان گیلان اجرایی شود، اظهار کرد: استان گیلان یکی راز استان‌های با ظرفیت در حوزه تولید محصولات کشاورزی است ولی با این حال با مشکلات عدیده‌ای در این حوزه مواجه هستیم به این منظور باید تمامی مصوبات این جلسه در استان گیلان اجرایی شود. 

وی حضور اعضا کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در معاونین وزیر نیرو و جهاد کشاورزی را فرصتی مناسب در خصوص حل مشکلات کشاورزی در استان گیلان دانست و گفت: کشاورزان گیلانی با مشکلات عدیده‌ای در عرصه‌های مختلف مواجه هستند لذا حضور اعضا کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی می‌تواند به حل مشکلات کمک کند. 

نماینده عالی دولت در گیلان تنها راه نجات رودخانه و تالاب انزلی را اصلاح ساختارهای فاضلاب در این استان دانست و افزود: در نهاد ریاست جمهوری در خصوص تالاب انزلی و رودخانه گوهر کرد و زرجوب با توجه به اینکه یکی از مصوبات سفر است به طور ماهانه جلساتی برگزارمی‌شود. 

به گفته عباسی یک‌هزار ۴۱۴ میلیارد تومان اعتبار سفر رئیس جمهور به استان گیلان بوده است که  ۹۱۷ میلیارد تومان مربوط به سازمان برنامه بودجه می‌باشد. 

وی میزان بهره‌مندی آب زراعی در استان گیلان را مناسب ندانست و تصریح کرد: از یک میلیون متر مکعب نیار آبی استان گیلان اکنون ۸۰۰ هزار متر مکعب آب در سد سفید رود موجود دارد که این‌امر نشان دهنده کمبود ۳۰۰ هزار مترمکعبی آب زراعی در استان گیلان است. 

استاندار گیلان با انتقاد ازعدم تعیین تکلیف سد شفارود و پلرود در استان گیلان گفت: سد سفید رود به تنهایی جوابگو تامین نیاز آبی اراضی کشاورزی گیلان نیست بوده وزارت نیرو باید در خصوص سد شفارود و پلرود اقدامات لازم را اتخاذ کند. 

عباسی با دستور به فرمانداران در خصوص تغییر اراضی کشاورزی در استان گیلان گفت: به هیج فردی غیر بومی و بومی اجازه تغییر کاربری اراضی کشاورزی داده نمی‌شود زیرا با کاهش زمین‌های کشاورزی در استان گیلان مواجه هستیم. 

وی با تاکید بر لزوم توجه به اصلاح اراضی کشاورزی به منظور افزایش تولید محصولات کشاورزی بیان کرد: 
در بخش افزایش تولید محصولات، همه دستگاه‌ها در خصوص نوسازی کردن اراضی، مکانیزه کردن کاشت و برداشت و اصلاح اراضی نقش خود را به درستی اعلام کنند. 

به گفته نماینده عالی دولت در گیلان در بخش کشاورزی باید از حداکثر ظرفیت و شیوه‌های نوین کشاورزی استفاده نشده که در نهایت منجر به افزای قیمت مصرفی محصولات کشاورزی در کشور شده است. 

عباسی گیلان را یکی از قطب‌های تولید کرم ابریشم‌ور استان گیلان معرفی کرد و افزود: در گذشته تعرفه واردات ابریشم در کشور ۲۰۰ بوده است ولی این تعرفه در چند سال گذشته با کاهش مواجه شده است که این امر منجر به واردات پیله ابریشم از کشور چین و در نهایت نابودی صنعت ابریشم در گیلان شده است. 

وی با بیان اینکه باید از ظرفیت دانشجویان متخصص در حوزه کشاورزی در گیلان استفاده شود، تصریح کرد: در چندسال گذشته تمامی مسوولان صحبت از لزوم بهره‌مندی از قشر متخصص دانشجو در حوزه محصولات کشاورزی می‌کردند ولی ناظرین چای که غالبا جزو قشر دانشجو هستند بیمه نبوده و ۶ ماه از فصول سال را بیکار هستند. 

استاندار گیلان با توزیع بیش از یک میلیون جوجه یک‌روزه در استان گیلان خبر داد و گفت: معدوم‌سازی جوجه یک رزوه یک معضل در گیلان و کشور مبدل شده بود ولیبا اقدامات صورت گرفته در استان گیلان از معدوم‌سازی جوجه‌ها جلوگیری و یک میلیون جوجه بک روزه در بین روستائیان توزیع شده است. 

عباسی با درخواست از دولت در خصوص افزایش عرصه جنگلی در استان گیلان تصریح کرد: در بحث زراعت و صیانت از اراضی جنگلی باید اقدامات عاجلی در گیلان اتخاد شود زیرا بخشی از جنگل‌های گیلان از بین رفته و مردم با مشکل مواجه شدند. 

وی با انتقاد از وضعیت مرکز تحقیقات ماهیان خاویاری در گیلان گفت: بهترین مرکز تحقیقات ماهیان خاویاری در سنگر استان گیلان وجود دارد ولی ۳۰ درصد از این ظرفیت استفاده می‌شود به این منظور بسیار امیدوارم با جلوگیری از واگذاری این مرکز بتوان به رشد تولید ماهیان خاویاری در گیلان کمک کرد. 

استاندار گیلان با اشاره به وضعیت نامناسب مراکز تحقیقات محصولات کشاورزی در استان گیلان افزود: ۷۵ درصد فندق کشور در گیلان تولید می‌شود ولی مرکز تحقیقات  فندق در رودسر تعطیل است که این امر حاکی از آن است به بخش تحقیقاتی محصولات کشاورزی در استان گیلان توجه جدی نمی‌شود لذا دولت و وزارت جهاد کشاورزی باید فکری در این خصوص اتخاذ کنند. 

عباسی با اشاره به تثبیت پهنه سراوان و تصفیه شیرابه‌ها به میزان شش لیتر در ثانیه گفت:  با این میزان تصفیه، پسماند سراوان در این بخش مدیریت می‌شود. 

وی با اشاره به اینکه موضوع سراوان یک ابر چالش است اما هر نقطه از گیلان نیز با این مشکل مواجه هستند، بیان کرد: گیلان میراث‌دار مشکلی به نام زباله است که فقط محدود به جمعیت دو میلیون و ۵۰۰ هزارنفری این استان نیست و حضور گردشگران تولید پسماند را دو برابر می‌کند.

استاندار گیلان با اشاره به اینکه به‌منظور احداث زباله‌سوز در سریع‌ترین زمان ممکن و ساماندهی ریجکت زباله نیازمند پیگیری جدی و همچنین همکاری نمایندگان مجلس هستیم، افزود: همه باید دست‌به‌دست دهیم و بدون انداختن توپ به زمین یکدیگر، این چالش را برطرف سازیم. 

انتهای پیام/۸۴۰۰۸

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول