اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

آمادگی ایران برای پیگیری راه‌حل دیپلماتیک به منظور توقف بحران در اوکراین

وزیر امور خارجه در گفت‌وگوی تلفنی با همتای اوکراینی بر آمادگی ایران برای پیگیری راه حل دیپلماتیک به منظور توقف بحران در اوکراین تأکید و از او برای سفر به تهران دعوت کرد.

آمادگی ایران برای پیگیری راه‌حل دیپلماتیک به منظور توقف بحران در اوکراین

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و «دمیتری کولبا» وزیر امور خارجه اوکراین امشب (پنجشنبه) نهم تیر ماه در تماسی تلفنی درباره برخی موضوعات مورد اهتمام مشترک گفت‌وگو و تبادل نظر کردند. 

* آمادگی ایران برای پیگیری راه‌حل دیپلماتیک به منظور توقف بحران در اوکراین

امیرعبداللهیان در این گفت‌‌وگوی تلفنی ضمن تاکید مجدد بر موضع اصولی جمهوری اسلامی ایران مبنی برمخالفت با جنگ، با توجه به دیدار اخیر آیت الله رئیسی رئیس جمهور کشورمان و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در ترکمنستان و در حاشیه نشست سران دریای خزر و مذاکرات وزرای خارجه ایران و روسیه و ضمن یادآوری موضع ایران‌ در مورد ضرورت تمرکز بر راه‌حل سیاسی و دوری از جنگ در اوکراین، بر آمادگی ایران برای پیگیری راه حل دیپلماتیک و مساعی جمیله به منظور توقف بحران در اوکراین تاکید کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: ما از ابتدا اعلام کردیم که ضمن توجه به ریشه بحران، با توسل به جنگ مخالف هستیم و جنگ را راه‌حل مناسبی برای حل و فصل مسائل نمی‌دانیم.

به گزارش فارس، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پیش از این گفته بود که تاکنون دو بار حامل پیام وزیر خارجه اوکراین برای مقامات روس بوده است. امیرعبداللهیان اردیبهشت امسال و در نشست خبری مشترک با وزیر خارجه لهستان در تهران با بیان اینکه مخالف جنگ در اوکراین و هر نقطه‌ای از جهان هستیم، گفت: مذاکرات سیاسی اوکراین و روسیه باید منجر به توقف هر چه سریع‌تر جنگ و برقراری آتش‌بس در این کشور شود. (جزییات بیشتر) 

* آمادگی برای مشارکت در توافقی به منظور گشایش کریدور حمل غلات در دریای سیاه

امیرعبداللهیان اظهار داشت: رابطه جمهوری اسلامی ایران و اوکراین طی سه دهه گذشته همواره مبتنی بر دوستی، احترام و منافع متقابل و همکاری بوده و آمادگی داریم در چارچوب توافقی که برای گشایش کریدور حمل غلات در دریای سیاه ایجاد می‌شود، مشارکت کنیم. 

امیرعبداللهیان همچنین از همتای اوکراینی خود برای سفر به تهران دعوت کرد.

* قدردانی از مواضع ایران

دمیتری کولبا وزیر امور خارجه اوکراین نیز ضمن قدردانی از مواضع جمهوری اسلامی ایران مبنی بر مخالفت با جنگ تاکید کرد: دولت اوکراین آمادگی دریافت هرگونه کمک و حمایت سیاسی برای خاتمه بحران در این کشور را دارد.

وزیر امور خارجه اوکراین با اعلام آمادگی برای گسترش همه جانبه روابط فیمابین از جمله در حوزه کشاورزی و غلات بین دو کشور، ادامه گفت‌وگوهای ایران و اوکراین را برای گسترش مناسبات سازنده ارزیابی کرد.

وی آخرین وضعیت جنگ در کشورش را تبیین کرد و از مساعی جمیله تهران برای کمک به پایان جنگ تشکر و اضافه کرد که به دلیل حاکمیت وضعیت جنگی  شرایط دشواری برای مذاکره با روسیه وجود دارد.

وزیر خارجه اوکراین هم از امیرعبداللهیان برای سفر به این کشور دعوت کرد.

اخیرا (اول و دوم تیر ماه) سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه به تهران سفر کرد و امیرعبداللهیان در نشست خبری مشترک بار دیگر بر مخالفت ایران با جنگ در اوکراین تأکید کرد. امیرعبداللهیان در این خصوص گفت: در موضوع اوکراین همچنان معتقدیم اقدامات آمریکا با کاربست ابزار ناتو از ریشه‌های وضعیت فعلی است، ولی جمهوری اسلامی ایران با رعایت موضع سیاسی مشترک در قبال جنگ و عدم سیاست استاندارد دوگانه، جنگ را در اوکراین راه‌حل نمی‌داند و از گفت‌وگو و مذاکره سیاسی استقبال می‌کند. تاکنون دو بار حامل پیام وزیر خارجه اوکراین برای آقای لاوروف بودم که در هر دو مورد طرف روس آمادگی خودش را برای گفت‌وگو و راهکار دیپلماتیک اعلام کرد و من امیدوارم در بحران اوکراین هر چه سریع‌تر شاهد بازگشت دو طرف به مذاکره و حل و فصل سیاسی این موضوع باشیم. (اینجا بخوانید)

 وزیر امور خارجه کشورمان همچنین اردیبهشت سالجاری در گفت‌وگوی تلفنی با همتای روس آمادگی ایران برای میانجیگری بین روسیه و اوکراین را اعلام کرد.

آخرین گفت‌وگوی تلفنی امیرعبداللهیان با همتای اوکراینی ۲۴ فروردین ماه سال جاری صورت گرفت و وزیر امور خارجه در این گفت‌وگو ضمن تشریح موضع ایران مبنی بر مخالفت با جنگ و اعلام آمادگی برای اعزام تیم پزشکی هلال احمر به اوکراین، بر ضرورت تامین امنیت کامل اماکن دیپلماتیک و سفارت جمهوری اسلامی در کی‌یف تأکید کرد. (اینجا بخوانید)

وزرای خارجه دو کشور ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ نیز و بعد از جنگ در اوکراین هم تلفنی گفت‌وگو کرده بودند. گفت‌وگوی دو وزیر پیش از سفر امیرعبداللهیان به مسکو انجام شد و وی پیام وزیر خارجه اوکراین را به سرگئی لاوروف رساند. وزیر خارجه کشورمان و همتای اوکراینی ۲۸ بهمن ۱۴۰۰ و در آغاز بحران اوکراین هم تلفنی گفت‌وگو کرده بودند و امیرعبداللهیان در این گفت‌وگوی تلفنی آمادگی ایران را برای کمک به حل و فصل مسالمت آمیز بحران اعلام و‌ ابراز امیدواری کرد که وضعیت جاری از طریق گفت‌وگو و مجاری دیپلماتیک و بدون دخالت کشورهای ثالث حل و فصل شود. 

امیرعبداللهیان در همین خصوص در نشست خبری مشترک با همتای لهستانی به تماس‌های تلفنی‌اش با وزیر خارجه اوکراین اشاره کرد و افزود: سه بار من با وزیر خارجه اوکراین درباره تحولات این کشور گفت‌وگوی تلفنی داشتم و در دو مرحله در دیدارهایم با آقای لاوروف در حاشیه نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان در شهر تونشی چین و در سفرم به مسکو حامل پیام وزیر خارجه اوکراین مبنی بر درخواست آتش بس و آمادگی برای گفت‌وگو و توافق بودم و به تلاش‌های خودمان در این مسیر ادامه می‌دهیم و امیدواریم شاهد صلح، ثبات و امنیت در تمام مناطق جهان باشیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول