اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

کشف بزرگترین میدان نفتی در ازبکستان

یکی از بزرگترین میادین نفت ازبکستان در منطقه «زرافشان» این کشور کشف شد.

کشف بزرگترین میدان نفتی در ازبکستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، یکی ازبزرگترین میادین نفت ازبکستان در منطقه «زرافشان» این کشور کشف شد.

این میدان با تلاش های مشترک شرکت های Sanoat Energetika Guruhi (SEG)  و Kontiki-Exploration کشف شد که آن را «یانگی ازبکستان» (ازبکستان جدید) نامگذاری کردند.

ذخایر نفت این میدان تقریباً 100 میلیون تن برآورد شده است. پیش بینی می شود تا سال 2025 میلادی سالانه حداکثر یک میلیون تن نفت استخراج شود که برای آن باید سالانه 1500 حلقه چاه حفر شود.

عملیات حفاری در مرز استان های «سمرقند» و «نوایی» ازبکستان باید اجرایی گردد ضمن این که عمق چاه های ارزیابی و مورد استفاده از 400 تا 750 متر می باشد. در جریان حفاری لایه‌هایی از شن‌ها و ماسه‌سنگ‌های دوران آلبین، سنومانین و تورونین کشف شده است. معلوم شد که همه آنها با نفت، نفت بسیار چسبناک و قیر اشباع شده اند.

انتظار می‌رود میدان «ازبکستان جدید» به یکی از پیشرفته‌ترین میدان‌های آسیای مرکزی تبدیل شود. برنامه ریزی می شود در 12 سال آینده برای اکتشاف آن 2 میلیارد و 500 میلیون دلار سرمایه گذاری شود.

شرکت Sanoat Energetika Guruhi (SEG)  برای استخراج هیدروکربن ها یک سری شرکت های بین‌المللی نفتی را به این طرح جذب کرده است.

«شاکر فیض‌الله‌یف» مدیرعامل شرکت Sanoat Energetika Guruhi اظهار داشت که کشف این میدان بخشی از استراتژی شرکت برای افزایش استخراج نفت تا  1.6 میلیون تن تا سال 2030  میلادی است.

وی افزود: امروز موفق به استخراج از 425 تا 500 هزار تن در سال شدیم. اکتشاف میدان «ازبکستان جدید» منجر به افزایش قابل توجه این رقم خواهد شد. بدین ترتیب، ازبکستان در آینده نزدیک می‌تواند نفت خام وارداتی را کاهش و محصولات فرآوری شده از مواد خام خود را تولید کند.

«سرگئی آستاخوف» مدیر شرکت Kontiki-Exploration نیز گفت: نه تنها بزرگترین میدان در اعماق کم، بلکه یک منطقه نفت‌خیز جدید نیز کشف شده است که می‌توانیم در اعماق آن نفت مایع بیشتری را پیدا کنیم.

وی افزود: در ازبکستان یک سری گودال های دیگر وجود دارد که در آنها باید به دنبال هیدروکربن ها برویم.

در ماه ژوئیه سال 2018 میلادی کمیته دولتی زمین شناسی ازبکستان اعلام کرد که ارزش بالقوه مواد معدنی در ازبکستان 5  تریلیون و 700 میلیارد دلار است. ارزش ذخایر قبلاً اکتشاف شده حدود یک تریلیون دلار است. اما هنوز بخش عمده ای از خاک کشور در این زمینه اکتشاف نشده است. بنابراین احتمال کشف ذخایر جدید زیاد است.

انتهای پیام/./ ت 89

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول