اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

آمادگی ایران برای استقرار دبیرخانه کنوانسیون محیط زیست خزر و میزبانی دور بعدی نشست سران

وزیر امور خارجه با اشاره به آمادگی ایران برای استقرار دبیرخانه کنوانسیون محیط زیست خزر و همچنین میزبانی دور بعدی نشست سران گفت: لازم الاجرایی شدن رژیم حقوقی دریای خزر نیازمند ترسیم خطوط مبداء است.

آمادگی ایران برای استقرار دبیرخانه کنوانسیون محیط زیست خزر و میزبانی دور بعدی نشست سران

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پی سفر آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور به ترکمنستان و شرکت در نشست سران خزر در عشق آباد در گفت‌وگویی تلویزیونی (بخش خبری ۲۱ شبکه یک سیما) گفت: سفر رئیس جمهور به عشق آباد با هدف حضور ایشان در نشست سران کشورهای حاشیه دریای خزر و دیدار با سران این کشورها و پیگیری برخی موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و مباحث بین‌المللی انجام شد.

وی با بیان این‌که جمهوری اسلامی ایران یکی از طرف‌های اصلی در موضوعات مربوط به دریای خزر است، اظهار داشت: برای ما خیلی مهم است که خط مبدا ساحلی کشورها ترسیم شود و با یک فرمول واحد پنج کشور در خصوص تعیین تکلیف خط مبدا توافق کنند.

رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: یک نقطه اختلافی در این گفت‌وگوها در سطح سران نشست مقامات عالی یا کارشناسان ارشد و در نشستی که یک روز قبل از تشریف فرمایی آقای رئیسی در سطح وزرای خارجه پنج کشور ساحلی دریای خزر برگزار شد این است که رژیم حقوقی دریای خزر اجرایی شود. ما در جمهوری اسلامی ایران به صراحت در متن سخنان و مواضع آقای رئیسی این را اعلام کردیم که برای لازم الاجرا شدن کنوانسیون حقوقی دریای خزر ترسیم خط مبدا بر مبنای منافع یکایک کشورهای ساحلی از جمله جمهوری اسلامی ایران و سهم ایران از بستر و زیر بستر و مجموعه منافعی که در ترسیم خط مبدا، جمهوری اسلامی ایران باید دنبال کند در این چارچوب باید شکل بگیرد.

امیرعبداللهیان بیان کرد: هم در نشست مقامات عالی و هم در نشست وزرای خارجه با تلاش جمهوری اسلامی ایران تأکید بر این موضوع شد که ابتدا ترسیم خط مبدا و تثبیت آن با یک فرمول مشخص و به صورت اجماعی توسط پنج کشور ساحلی انجام شود و سپس ما در جمهوری اسلامی ایران قادر خواهیم بود که متن کنوانسیون حقوقی دریای خزر را که در گذشته در دولت قبل به امضاء رسیده به مجلس شورای اسلامی ارسال کنیم.

وی با بیان این‌که در این مرحله، آقای رئیسی با استفاده از فرصت این موضع شفاف و روشن ما که در سال‌های اخیر به نوعی با بی پاسخ گذاشته شدن نسبت به طرف‌های خارجی مواجه بود، تعیین تکلیف شد، افزود: یک فرمول حقوقی، سیاسی و یک روش پسندیده‌ای تحت عنوان «مقدم شمردن ترسیم خط مبدأ» که وضعیت همه کشور‌های ساحلی دریای خزر را تعیین تکلیف می‌کند به عنوان اولویت اول مطرح شود.

امیرعبداللهیان اضافه کرد: رئیس جمهور کشورمان این مسئله را به صراحت در متن سخنرانی، در مصاحبه مطبوعاتی و در دیدار با مقامات ارشد چهار کشور دیگر ساحلی دریای خزر مطرح کرد و این هم تکلیف ما را وزارت امور خارجه و هم تکلیف معاونت حقوقی ریاست جمهوری و معاونت حقوقی وزرات خارجه را روشن می‌کند که یک نقشه راهی داریم در راستای تأمین حداکثری منافع ملی کشور در چارچوب سهم ما و منافع ما از دریای خزر شکل خواهد گرفت.
وی به کنوانسیون چارچوبی برای حفاظت از محیط زیست در دریای خزر اشاره کرد و افزود: در این مورد آقای رئیسی در گفت‌وگو‌هایی که با رؤسای جمهور کشور‌ها داشت، بر این موضوع تأکید کرد که ما بتوانیم این نشست را در آینده در تهران برگزار کنیم.
وزیر امور خارجه با بیان این‌که استقرار دبیرخانه کنوانسیون زیست محیطی یکی از موضوعاتی است که در دستورکار اجلاس در سال‌های گذشته به کرات تکرار شده بود، گفت: جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را برای ایجاد این دبیرخانه در تهران اعلام کرد و توانستیم فعلاً موافقت اولیه برخی از کشور‌ها را دریافت کنیم. امیدواریم در آینده نزدیک بتوانیم نشستی را در تهران برگزار کنیم هم مباحث محتوایی را به نتیجه برسانیم و هم تعیین تکلیف دبیرخانه ثابتی که ان‌شاءالله در تهران خواهد بود.
وی با بیان این‌که جمهوری اسلامی ایران برای میزبانی دور بعدی نشست سران در تهران یا یکی از استان‌های دیگر اعلام آمادگی کرد، افزود: این موضوع در بیانیه پایانی و هم در نطق همه رؤسا مورد تأکید قرار گرفت.
امیرعبداللهیان همچنین یادآور شد: با استفاده از فرصت حضور سران چهار کشور حاشیه دریای خزر، گفت‌وگو‌های جداگانه‌ای نیز بین رئیس جمهور کشورمان و سران این کشور‌ها از جمله روسیه، ترکمنستان و جمهوری آذربایجان انجام شد که مباحث متنوع دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول