اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

سهم ۲ درصدی ایران در بازار جهانی خاویار

به گفته رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی صید ماهی خاویار ممنوع بوده اما صید بازسازی ذخایر و تشکیل بانک‌های ژنی به‌منظور جلوگیری از انقراض و توسعه تولید و تکثیر نیز بسیار حائز اهمیت است تا سهم دو درصدی ایران از تجارت جهانی خاویار افزایش پیدا کند.

سهم ۲ درصدی ایران در بازار جهانی خاویار

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، محمدجواد عسکری ظهر امروز در حاشیه بازدید از مؤسسه تحقیقات بین‌المللی تاس ماهیان دریای خزر و در جمع خبرنگاران با بیان اینکه خاویار یکی از مهم‌ترین گونه‌های ماهی در کشور است، اظهار کرد: خاویار به‌راحتی می‌تواند جایگزین فروش نفت خام شود.

وی با تأکید بر لزوم توجه به ظرفیت جمهوری اسلامی در تولید ماهیان خاویار افزود: استفاده از  ظرفیت‌های دریایی جمهوری اسلامی ایران به‌ویژه دریای خزر در موضوع شیلات می‌تواند کشور را از اتکا به درآمدهای نفتی بی‌نیاز کند.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با ابرار تأسف از کاهش سهم جمهوری اسلامی در بازار جهانی خاویار بیان کرد: ایران در گذشته در تولید گوشت یا خاویار از جایگاه نسبتاً خوبی برخوردار بوده ولی به دلیل سیاست‌های نادرست و همچنین دستیابی به منافع کوتاه‌مدت، سهم کشور از تجارت جهانی مورد انتظار در این زمینه کاهش‌یافته است.

عسکری توسعه صنعت تولید خاویار را نیازمند تهیه نقشه راه مناسب دانست و بیان کرد: بهره‌گیری از ظرفیت‌های علمی در چرخه تولید محصول خاویار ایرانی نیازمند تخصیص اعتبارات لازم در بودجه مصوب سالیانه کشور است.

وی با تأکید بر نقش مهم مؤسسه تحقیقات ماهیان خاویاری در استان گیلان گفت: پرورش ماهی خاویار یک ظرفیت منحصربه‌فرد برای ایران است‌ که اگر به آن توجه‌ سود سودآوری خوبی برای کشور دارد.

 

به گفته رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در حال حاضر چین و روسیه و ایتالیا و سایر کشورها در این زمینه پیشگام هستند درحالی‌که در گذشته ۲۵ کشور در این حوزه فعال بودند.

عسکری از مکاتبات لازم با رئیس‌جمهور در خصوص رونق بخشیدن به صنعت خاویار در گیلان خبر داد و افزود: در صید تجاری، صید ماهی خاویار ممنوع بوده اما صید بازسازی ذخایر و تشکیل بانک‌های ژنی به‌منظور جلوگیری از انقراض و توسعه تولید و تکثیر نیز بسیار حائز اهمیت است تا سهم دو درصدی ایران از تجارت جهانی خاویار افزایش پیدا کند.

انتهای پیام/۳۳۸۹

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول