اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

حضرت علی(ع) اول ازدواج مستأجر بود/ مسیر ازدواج را نباید سخت گرفت

امام جمعه همدان با بیان اینکه حضرت علی(ع) اول ازدواج مستأجر بوده است، گفت: مهریه‌های سنگین را کنار بگذارید، اسراف در هزینه‌های مراسم ازدواج، جهیزیه سنگین برای چشم و هم چشمی را کنار بگذارید، می‌شود این مسائل را رعایت کرد.

حضرت علی(ع) اول ازدواج مستأجر بود/ مسیر ازدواج را نباید سخت گرفت

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، آیت‌الله حبیب‌الله شعبانی ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه با بیان اینکه در هفته افشای حقوق بشر آمریکایی قرار گرفتیم اظهار کرد: ایده‌ حقوق بشر در سازمان‌های بین‌المللی پس از جنگ‌های جهانی شکل گرفت که قرار بود از حقوق ذاتی بشر دفاع و آلام و رنج‌های آن را تقلیل دهد و در توسعه عدالت کمک و کرامت بشر را حفظ کند، اما سؤال اینجاست که آیا این ایده و تفکر توانسته، این حقوق را تأمین کند؟

وی با بیان اینکه این ایده امروز وسیله‌ای برای اتهام‌زنی به کشورهای دیگر شده است؟ افزود: شاید آن زمان که این ایده شکل گرفت، طراحان آن تصور نمی‌کردند حقوق بشر به ابزار فشار به کشورهای دیگر تبدیل شود و نه تنها کرامت بشر را حفظ نکند بلکه تنها دستمایه‌ای برای برچسب زدن به مخالفان دولت‌های غربی و استعماری قرار گیرد.

امام جمعه همدان تصریح کرد: از کشورهایی که بهانه می‌کنند و دم از حقوق بشر می‌زنند، سؤال می‌کنیم چرا اسلحه به کشورهای یاغی می‌دهید؛ چرا یکبار آنها محکوم نمی‌کنید و چشم بستید؟ اگر قائل به حقوق بشر هستید، چرا دارو را برای بیماران تحریم می‌کنید؟ چرا جنگ اقتصادی تمام‌عیار علیه‌ مردم اعمال می‌کنید؟

وی با بیان اینکه تحریم از مصادیق خشونت است که امروز به بهانه حقوق بشر انجام می‌شود ادامه داد: مدعیان حقوق بشر به بهانه‌های مختلف، جنگ اقتصادی راه‌اندازی می‌کنند و تحریم می‌کنند که این اتفاق نه تنها برای کشور ما بلکه با هر کشوری که با آنها مخالفت کند، مطابق قوانین و خواسته‌های آنها نباشد، رخ می‌دهد.

شعبانی با اشاره به اینکه غرب بمباران‌های اتمی انجام داد اما ما را متهم به ساخت بمب اتم می‌کنند خاطرنشان کرد: هزاران نفر با بمب‌های شیمیایی آنها کشته شدند اما مدام ما را متهم می‌کنند، این سرنوشت حقوق بشر است که شاید طراحان آن گمان نمی‌کردند امروز به ابزاری باشد برای سکوب مظلومان و مخالفت کردن با مستضعفان.

وی با بیان اینکه سخن گفتن کشورهای غربی از حقوق بشر به طنز شبیه است گفت: در این سال‌های گذشته حقوق بشر در یمن و افغانستان کجاست؟ آیا حقوق بشر تنها در کشورهای غربی انجام می‌شود؟

امام جمعه همدان در بخش دیگری از سخنانش به سالروز ازدواج حضرت علی(ع) و فاطمه(س) اشاره کرد و افزود: خانواده در اسلام از مقد‌س‌ترین بنیان‌ها به حساب می‌آید، بنیانی که مبتنی بر رحمت، مودت و معاشرت است و این بنیان باید مبتنی بر مودت زن و شوهر باشد.

وی با بیان اینکه امروز در مسأله ازدواج با مشکلاتی مواجه هستیم تصریح کرد: سیاست‌های غربی لیبرالی ساختار خانواده را تغییر داده و ساختارهای جدیدی در ازدواج در غرب مانند ازدواج سفید مطرح شده است که زن و شوهر به صورت رفاقت و به تعبیر دوست اجتماعی زندگی کنند و هر وقت خسته شدند هر کسی راه خود را در پیش بگیرد.

شعبانی ادامه داد: ازدواج قانونی و رسمی در همه ادیان و کشورهای دنیا حتی کفار وجود دارد، اما در تمدن غربی ازدواج‌های بدون تعهد و ضابطه قانونی و شرعی طراحی کردند، در حالی که باید دید این نگاه با بنیان خانواده چه می‌کند و تفکر لیبرالی و نئولیبرالی با انسان‌ها چه کرده است؟.

وی با اشاره به اینکه در سال ۲۰۰۷ در آمریکا ۵۹ درصد فرزندان متولد شده محصول ازدواج رسمی هستند یعنی ۴۱ درصد محصول ازدواج قانونی نیستند و از منظر دین اسلام، مسیحیت و یهود مشروع نیستند خاطرنشان کرد: در سال ۲۰۱۲ در آمریکا حدود ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر زوج به صورت همباشی یا همان ازدواج سفید با هم بودند، یعنی بدون ازدواج با هم زندگی می‌کنند و این ازدواج را نیز در کشورهای آسیایی ترویج می‌دهند.

امام جمعه همدان  با اشاره به اینکه دشمن در حال ترویج مفاهیم روشنفکری چون دوست اجتماعی است گفت: از منظر تمام ادیان الهی، حتی ادیان غیر الهی این مورد غیر مشروع و خلاف شرع است و نقطه غم‌انگیز در فضای مجازی این است که در کشور ما مسأله ازدواج سفید از سوی برخی به طور علنی تبلیغ می‌شود.

وی با بیان اینکه تسامح مسئولان فضای مجازی در حوزه ترویج ازدواج سفید و رسوم شیطانی بسیار غم‌انگیز است اظهار کرد: در درگاه الهی مسئولان فضای مجازی چه عذری در مقابل این تسامح و ذبح اخلاق دارند؟

شعبانی اظهار کرد: امروز در فضای مجازی هنجارهای الهی ما را به سخره می‌گیرند و مسئولان فضای مجازی چشم خود را بر این سخره‌ها بسته‌اند!.

وی با اشاره به اینکه چرا فضای مجازی را مدیریت نمی‌کنند افزود: امروز ازدواج سفید و داشتن فرزندان نامشروع را علناً در فضای مجازی و رسانه‌ای ترویج می‌دهند و این تساهل فرهنگی و هنجارهای الهی و نظام ارزشی ما را به خطر می‌اندازند و کسانی که می‌توانند کاری کنند و نمی‌کنند، باید پاسخگو باشند.

امام جمعه همدان  با بیان اینکه برخی از مسئولان سخره گرفتن اخلاق و به خطر افتادن هویت دینی را می‌بینند اما کاری انجام نمی‌دهند تصریح کرد: اما خانواده‌ها نیز توجه داشته باشند که وقتی بستر حلال را سخت می‌کنیم، وقتی ازدواج را برای جوان تبدیل به یک امر مشکل می‌کنیم، طبیعی است که اتفاقات دیگری بیفتد.

وی با اشاره به اینکه وقتی راه حلال را می‌بندید، می‌شود به جوان اعتراض کرد؟ ادامه داد: البته این مورد نیز برای جوان حق شرعی ایجاد نمی‌کند که وقتی شرایط حلال نیست، وارد عرصه حرام شود، باید عفت را رعایت کرد اما اسلام تأکید می‌کند که باید مسیر ازدواج را سخت نگرفت.

شعبانی با بیان اینکه حضرت علی(ع) اول ازدواج مستأجر بوده است خاطرنشان کرد: مهریه‌های سنگین را کنار بگذارید، اسراف در هزینه‌های مراسم ازدواج، جهیزیه سنگین برای چشم و هم چشمی را کنار بگذارید، می‌شود این مسائل را رعایت کرد.

وی با بیان اینکه زوج‌های جوان کلاس‌های مشاوره پیش از ازدواج را جدی بگیرند، گفت: هر روز هم به رسم‌های غلط افزوده می‌شود و ازدواج دست و پاگیر شدند و بهانه‌های مختلف و سختگیری‌ها به آن اضافه می‌شود.

امام جمعه همدان اظهار کرد: اگر ازدواج به عنوان مسیر حلال سخت کنیم، جامعه به صورت طبیعی به مسائل نامناسب حرکت می‌کند و هر کس که در این مسیر از مسئولان تا والدین کوتاهی می‌کند باید تغییر کند.

وی در ادامه سخنانش با اشاره به برگزاری جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان افزود: این جشنواره مخاطب چند ۱۰ هزار نفری دارد و می‌تواند برای استان آورده‌های مختلف داشته باشد اما اول باید آسیب‌شناسی شده و نتایج و دستاوردهای مثبت و منفی آن بررسی شود.

شعبانی با بیان اینکه از جشنواره‌ها باید برای هویت‌بخشی و فرهنگ اسلامی و ملی کمک گرفت تصریح کرد: متأسفانه تسامح فرهنگی در حوزه مسائل سینما و تئاتر در سال‌های گذشته رخ داده و ما امروز نتایج آن را می‌بینیم و ممکن است که نظام ارزشی ما را تضعیف کند که باید مراقبت کرد.

وی ادامه داد: مجموعه‌های نخبگان، تربیتی و متولیان فرهنگ کودکان و نوجوانان و هنر باید مراقبت کنند تا جشنواره‌ای داشته باشیم که متناسب با فرهنگ اسلامی و ایرانی ما باشد.

امام جمعه همدان خاطرنشان کرد: در مشهد، شهرداری ۴۰۰ متر زمین در نزدیکی حرم امام رضا(ع) برای ساخت زائرسرا اختصاص داده شده و بسیاری از استان‌ها آن را به سرانجام رساندند اما برخی از استان‌ها مانند همدان هنوز کاری نکردند.

وی گفت: فرصت کوتاهی داده شده که اگر این مجموعه ساخته نشود، زمین را پس می‌گیرند، بنابراین همه کمک کنند این مجموعه را برای استان به ویژه برای افراد کمتربرخوردار احداث شود.

انتهای پیام/۸۹۰۴۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول