اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بورس

تصویب معامله گواهی صرفه‌جویی انرژی در بورس/ آمادگی بورس انرژی برای معاملات گواهی سپرده

مدیرعامل بورس انرژی با بیان اینکه شورای عالی بورس تصویب کرد گواهی صرفه‌جویی انرژی در بورس انرژی معامله شود، گفت: ما برای این مسأله آمادگی داریم، اما هنوز ابلاغی صورت نگرفته است.

تصویب معامله گواهی صرفه‌جویی انرژی در بورس/ آمادگی بورس انرژی برای معاملات گواهی سپرده

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، براساس گفته سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی، شورای عالی بورس تصویب کرد که گواهی ناشی از صرفه‌جویی مصرف انرژی قابلیت معامله در بورس انرژی خواهد داشت.

خاندوزی سه شنبه در توئیتر خود نوشت: «دیروز در شورای "گفتگوی دولت و بخش خصوصی" از قطع برق صنایع، نارضایتی به‌حقی وجود داشت. تولیدکنندگان خواهان اجازه انتشار گواهی صرفه‌جویی انرژی و مبادله آن در بورس انرژی بودند. امروز عصر در شورای عالی بورس، دستورالعمل آن را تصویب کردیم. پیگیر اجرایش خواهیم بود.»

در این زمینه خبرگزاری فارس با علی نقوی مدیرعامل بورس انرژی تماس گرفت و پرسید که آیا مصوبه شورای عالی بورس برای اجرای معاملات گواهی صرفه‌جویی انرژی به شما ابلاغ شده است، اظهار داشت: مصوبه فروش گواهی‌های صرفه‌جویی انرژی روز سه‌شنبه در شورای عالی بورس تصویب شد، اما هنوز برای اجرا به ما ابلاغ نشده است. 

وی تأکید کرد: بورس انرژی ایران زیرساخت‌های لازم را فراهم کرده و از مدت‌ها پیش آمادگی دارد که اوراق گواهی صرفه‌جویی انرژی بتواند در بورس انرژی معامله شود.

مدیرعامل بورس انرژی گفت: به منظور صرفه‌جویی در مصرف حامل‌های انرژی در فاز اول گاز و برق پروژه‌هایی که براساس این حامل‌ها اجرا می‌شود، اگر با انجام روش‌هایی منجر به صرفه‌جویی در مصرف برق و گاز شود، طبق مصوبه کمیسیون صرفه‌جویی که تحت نظارت سازمان برنامه و بودجه قرار دارد، می‌تواند به میزان صرفه‌جویی بخشی از گاز یا برق صرفه‌جویی شده را در قالب اوراق گواهی صرفه‌جویی در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دهد که بتوانند آن را در بورس انرژی معامله کنند.

نقوی اضافه کرد: فعلاً دستورالعمل معاملات گواهی صرفه‌جویی انرژی در شورای عالی بورس تصویب شد و باید شرکت ملی گاز و وزارت نیرو کارهای اجرایی و مقدماتی آن را انجام دهند، اما بورس انرژی به لحاظ زیرساخت‌ها آمادگی معاملات این گواهی‌های صرفه‌جویی انرژی را از مدت‌ها قبل دارد.

انتهای پیام/ ت 48

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول