اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

روسیه: توسعه ناتو اتفاقی غم انگیز برای امنیت اروپاست

معاون وزیر خارجه روسیه گفت ناتو به برنامه‌های دوران جنگ سرد بازگشته و می‌خواهد از هر طریقی روسیه را کنترل کند.

روسیه: توسعه ناتو اتفاقی غم انگیز برای امنیت اروپاست

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «الکساندر گروشکو» معاون وزیر خارجه روسیه امروز (جمعه) در سخنانی در نشست «والدای» گفت که سازمان ناتو بار دیگر به عملی کردن برنامه‌های امنیتی و نظامی دوره جنگ سرد بازگشته است.

او افزود: «در خلال نشست مادرید اسپانیا که در پایان ماه ژوئن برگزار شد، ائتلاف ناتو تلاش کرد تا توسعه و گسترش خود را تکمیل کرده و به اصول و برنامه‌های امنیتی و نظامی دوره جنگ سرد باز گردد.»

گروشکو همچنین گفت که مسکو با دقت نتایج نشست مادرید را از منظر سیاسی و نظامی بررسی و تحلیل خواهد کرد و به خصوص این موضوع را مد نظر قرار می‌دهد که چه اقداماتی لازم است تا برای تأمین ۱۰۰ درصدی منافع امنیتی و دفاعی روسیه، انجام دهد.

معاون وزیر خارجه روسیه افزود: «ناتو روسیه را تهدید خطرناکی برای خود می‌داند و از این رو تلاش مجدانه‌ای برای مقابله با ما و کنترل روسیه در تمامی جبهه‌ها با به کار بردن تمامی ابزارها انجام می‌دهد.»

گروشکو در ادامه توسعه ناتو و پیوستن فنلاند و سوئد به این سازمان را برای امنیت اروپا «بسیار غم‌انگیز» دانست.

نشست ناتو روز چهارشنبه در مادرید اسپانیا برگزار شد و در خلال آن  «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا از افزایش نیروهای ناتو در اروپا توسط آمریکا خبر داد و مدعی شد که این ائتلاف امروز بیش از هر زمان دیگری مورد نیاز است. او تأکید کرد که ناتو در همه جهات در همه حوزه‌ها - زمین، هوا و دریا - تقویت خواهد شد.

«ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو  نیز در سخنرانی در نشست سران ناتو در شهر مادرید گفت که این اتحاد نظامی با بزرگ‌ترین چالش از زمان جنگ جهانی دوم مواجه است. دبیرکل ناتو افزود این ملاقات متحدان «در بحبوحه بحران امنیتی جدی» انجام می‌شود و نشست مادرید «تاریخی و دگرگون کننده» خواهد بود.

او تصریح کرد که ائتلاف ناتو در صدد است شمار نیروهای آماده‌باش کامل خود را به بیش از ۳۰ الی ۴۰ هزار تن افزایش دهد.

پیش از نشست ناتو در مادرید، روزنامه «اِل پاییس» اسپانیا نوشته بود که سران کشورهای عضو ناتو قصد دارند در نشست این هفته، گسترده‌ترین استقرار نیرو در اروپا از زمان جنگ سرد را مطرح کنند.

کشورهای عضو ناتو در نشست سال ۲۰۱۶ در ورشو نیز بر سر افزایش نیروهای نظامی حاضر در شرق اروپا از جمله در لهستان، استونی، لتونی و لیتوانی به توافق رسیدند. طی ماه‌های گذشته و در پی حمله روسیه به اوکراین نیز آمریکایی‌ها شمار نیروهای خود در اروپا را از ۷۰ به ۱۰۰ هزار نفر رسانده‌اند.

به گزارش رسانه‌ها در نشست سران ناتو در شهر مادرید، برخی متحدان شرقی درخواست افزایش نیرو در حد لشکر را ارائه داده‌اند. طبق گزارش منابع غربی، لهستان نیز قصد دارد درخواست کند ابعاد حضور نیروهای ناتو در این کشور به از «گردان» به «تیپ» افزایش یابند.

روزنامه ال پاییس در این باره نوشت، این بدان معنا است که هر کدام از هشت گروه رزمی ناتو در اروپا که ۱۰۰۰ تا ۱۶۰۰ نیرو دارند، به میزان دستکم دوبرابر، گسترش یابند. به نوشته این روزنامه، کشورهای عضو ناتو قصد دارند کشورهایی که شرق اروپا و در مجاورت روسیه قرار دارند را به دژ نظامی مقابله با این کشور تبدیل کنند.

انتهای پیام/ ت 42

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول