اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

کرمی: «خانه‌های خلاق و نوآوری» نیروی انسانی متخصص را در مناطق کم‌برخوردار ماندگار می‌کند

رئیس مرکز و دبیر ستاد فناوری‌های نرم و صنایع خلاق معاونت علمی و فناوری بر نقش آفرینی خانه‌های خلاق و نوآوری و شرکت‌های خلاق در حفظ و ماندگاری نیروی انسانی متخصص تاکید کرد.

کرمی: «خانه‌های خلاق و نوآوری» نیروی انسانی متخصص را در مناطق کم‌برخوردار ماندگار می‌کند

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری،پرویز کرمی رییس مرکز و دبیرستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق در نشست رسانه‌ای اولین گردهمایی فعالان نوآوری اجتماعی کشوربا اشاره به فعالیت ۲۰۰ مرکز نوآوری و ۷۵ خانه نوآوری و خلاق در کشور گفت: عمده این مراکز در مناطق کمتر برخوردار فعالیت دارند تا زمینه را برای شکوفایی نوآور‌ی‌های نیروی انسانی در این مناطق فراهم کنند. جلوگیری از مهاجرت نیروی انسانی متخصص خلاق و خوش فکر مناطق کمتر برخوردار باید از طریق خانه‌های خلاق و نوآوری، شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق باشد.

توسعه نوآوری‌های اجتماعی

وی با بیان این‌که نوآوری اجتماعی در دنیا یک واژه اثرگذار و شناخته شده است و در ذیل نوآوری های عمومی قرار می گیرد، افزود: اگر قرار است در کشور وزن شرکت های دانش بنیان و خلاق خود را در موضوع حکمرانی خوب و حوزه نوآوری عمومی نشان دهد، در جاهایی به نام نوآوری اجتماعی است.

رییس مرکز و دبیر ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع تاکید کرد: موضوعی که در حال حاضر در نوآوری های اجتماعی و عمومی به دنبال آن هستیم آنجایی است که اتفاقا حکمرانی خوب نیازمند آن است. شرکت های نوبنیان یا خلاق یا شرکت هایی که به صورت سنتی می دیدیم در حوزه های نوآوری های خصوصی تعریف می شوند که نفع آنها ممکن است لزوما به جامعه نرسد.

وی یادآور شد: زمانی که بحث نوآوری های اجتماعی و عمومی می شود تمام نفع آن به آحاد جامعه می رسد. قبلا در قالب سازمان ها و سمن ها و واحدهای خیریه بوده است، اما اکنون دولت ها باید این نقش را ایفا کنند.

کرمی با اشاره به توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق در تسریع و افزایش کیفیت رسیدگی‌های اجتماعی افزود: ساختارهای دولتی درگیر دیوان سالاری خود هستند که باعث می شود رسیدگی های عمومی و اجتماعی کمتر شود. یعنی اگر فردی در سازمان دولتی بخواهد فعالیت عام المنفعه و اجتماعی انجام دهد بیشتر دغدغه های خود را دارد تا جامعه هدف. بنابراین اگر این کار در دل جامعه نوآور اجتماعی بیاید منفعت آن به تمام جامعه می رسد.

رییس مرکز و دبیر ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع با بیان این که چند اتفاق خوب امسال افتاده که می تواند به حوزه نوآوری اجتماعی کمک کند، اظهار داشت: سند توسعه ملی فناوری های نرم توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شد. دومین اتفاق تصویب قانون جهش تولید دانش بنیان است که واحدها و صنایع و شرکت های خلاق در دل آن رسمیت پیدا کردند. قبلا شرکت های خلاق ذیل معاونت علمی تعریف شده بودند، اما هویت قانونی نداشتند.

وی با بیان این که قانون جهش تولید دانش بنیان قانونی خوب و مترقی برای خانه خلاق است، گفت: به همین دلیل به این نتیجه رسیدیم که یک خانه خلاق نوآوری نوپیا این فعالیت را سازمان مند و ساختارمند و نهادسازی شده ادامه دهد. یک خانه خلاق نوآوری تحت عنوان خانه خلاق نوآوری نوپیا در کشور شکل می گیرد و هاب مرکزی این موضوع می شود و نهادها و فعالیت ها و موسساتی را که در حوزه نوآوری های اجتماعی فعالیت می کنند، هدایت می کند.

تاکید رهبر فرزانه انقلاب بر صنایع خلاق

کرمی افزود: معاون علمی و فناوری رییس جمهوری گزارشی را در حوزه صنایع خلاق و فرهنگی حضور رهبری تقدیم کردند و از ایشان درخواست داشتند که سه قوه را در این حوزه پای کار بیاورند که رهبر معظم انقلاب هم به سران سه قوه تاکید ویژه ای در حوزه  صنایع خلاق داشتند. در حوزه صنایع خلاق یکی از اصلی ترین قسمت ها نوآوری های اجتماعی است

وی با طرح این سوال که در حوزه نوآوری های اجتماعی به دنبال چه موضوعی هستیم، ادامه داد: بندهایی در حوزه خلاقیت نوآوری اجتماعی در سند چشم انداز تدوین شده که در آنجا در جهت تحقق عدالت اجتماعی و فرصت های برابر و ارتقای سطح شاخص های آموزش، سلامت، تامین غذا، افزایش درآمد سرانه و مبارزه با فساد، ‌رفع محرومیت زدایی، فقر و گسترش فعالیت های مکمل تلاش شده است.

رییس مرکز و دبیر ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع یادآور شد: امروز که دولت در حال کوچک کردن ساختار خود است و برابر اصل ۴۴ همه فعالیت های اقتصادی خود را باید به بخش خصوصی واگذار کند، این نقش را باید ساختارها و نهادهای اجتماعی که در قالب فعالیت‌های نوآوری اجتماعی بوجود می آیند، ایفا کنند.

رویدادی ملی برای توسعه نوآوری‌های اجتماعی

کرمی خاطرنشان کرد: سند توسعه ملی فناوری نرم یکی از سندهایی است که به صراحت در آن آمده است که رشد نوآوری های اجتماعی برای نقش آفرینی بیشتر گروه های مردمی در حل آسیب های اجتماعی اولویت‌دار کشور است. نوپیا یکی از ساختارهای سازمانی است که توسط ستاد اجرایی فرمان امام (ره) شکل گرفته است و می تواند سرشبکه یا هاب (قطب) ملی این کار در دل خانه های خلاق و نوآوری یا خانه های خلاقی که در مناطق کم برخوردار ایجاد می شود، باشد.

وی افزود: یکی از کارهای معاونت علمی در راستای اشتغال افزایی، ایجاد شرکت های خلاق و خانه های خلاق نوآوری در مناطق کمتربرخوردار با کمک خود مردم است. اگر قرار است جلوی مهاجرت نیروی انسانی متخصص خلاق و خوش فکر مناطق کمتر برخوردار را بگیریم، باید از طریق ایجاد شرکت های خلاق و شرکت های دانش بنیان در آن مناطق باشد.

کرمی با بیان این که حدود ۲۰۰ مرکز نوآوری در سراسر کشور داریم، گفت: در حوزه فناوری‌های نرم و نوآوری‌های اجتماعی، خانه‌های خلاق نوآوری شکل گرفته اند. در حال حاضر ۷۵ خانه نوآوری و خلاق در کشور فعالیت می کنند که عمده آنها در مناطق کمتر برخوردار هستند.

کرمی با اشاره به اهداف کمی سند توسعه ملی فناوری‌های نرم گفت: یکی از اهداف آن افزایش تعداد سازمان ها و شرکت‌ها و افراد فعال در حوزه نوآوری اجتماعی است که کار آنها رفع آسیب هایی است که در حوزه نوآوری های اجتماعی است. هدف دیگر افزایش تعداد طرح های نوآوری اجتماعی اثر بخش و هدف دیگر تامین مالی جمعی در حوزه کارآمدسازی و تقویت راهکارهای مالی برای تقویت نهادهایی است که در حوزه های نوآوری های اجتماعی شکل می گیرند.

رییس مرکز و دبیرستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع با اشاره به اولویت‌ها در حوزه نوآوری اجتماعی افزود: آموزش برای گروه‌های هدف اقشار آسیب پذیر، خانواده‌های بی‌سرپرست و بدسرپرست، کودکان کار، حاشیه‌نشین‌ها و مناطق کمتربرخوردار اولویت اول است که نوآوری های آموزشی و ارتقای عدالت اجتماعی از طریق دسترسی های همگانی است.

وی ادامه داد: اولویت دوم رفع محرومیت و فقرزدایی با هدف بهبود معیشت و بسترسازی ایجاد اشتغال پایدار است که باز همان گروه های هدف مورد نظر است. اولویت سوم سلامت برای همان گروه های هدف با رفع نابرابری در استفاده از خدمات بهداشتی، خدمات الکترونیک سلامت و خدمات تجهیزات توانبخشی و سالمندی است.

رییس مرکز و دبیرستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع اولویت چهارم را خانواده و سبک زندگی در نوآوری های خلاق اعلام کرد و گفت: این اولویت برای خانواده‌های زندانیان و خانواده‌های درگیر اعتیاد، بدسرپرست و بی سرپرست، بی خانمان و افرادی که براثر بلایای طبیعی دچار آسیب می شوند با هدف پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، تسهیل ازدواج و تشکیل خانواده، فرزندآوری و سلامت روان و بهبود کیفیت زندگی این خانواده ها است.

وی افزود: برنامه های ما برای این کار توسعه تعاملات فعالان حوزه نوآوری در زیست بوم فناوری کشور با کمک ستاد فرمان اجرایی امام در قالب نوپیا است.

کرمی ادامه داد: تشویق و ترغیب صاحبان ایده و سرمایه گذاران در مشارکت در پروژهای ملی، منطقه‌ای و رفع چالش های موجود و حمایت از فعالان حوزه نوآور و ایجاد پیوند میان صاحبان ایده و فعالانی که در حوزه سرمایه گذاری اجتماعی یا مسوولیت اجتماعی می خواهند کار انجام دهند از دیگر برنامه های ما است.

 رویداد ملی «نوآوری و پیشرفت ایران» (نوپیا) با حمایت مرکز نوآوری اجتماعی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای فعالان نوآوری اجتماعی برگزار می شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول