اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

‌قیمت تمام‌شده خودرو در حال کاهش است/ اختلال امنیتی در سامانه تخصیص‌ خودرو نداشتیم

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: با توجه به افزایش تولید خودرو توسط خودروسازان داخل و پیش‌بینی پنج مسیر برای کاهش قیمت تمام شده، قیمت تمام‌شده خودرو برای خودروساز در حال کاهش است.

‌قیمت تمام‌شده خودرو در حال کاهش است/ اختلال امنیتی در سامانه تخصیص‌ خودرو نداشتیم

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، سیدرضا فاطمی‌امین امروز در حاشیه مراسم روز ملی صنعت و معدن که در سالن اجلاس سران برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار داشت:‌ در یکی دو هفته گذشته با حمله‌های نرم‌افزاری به صنعت فولاد مواجه بودیم لذا این نگرانی ایجاد شد که مبادا در ثبت‌نام قرعه‌کشی خودرو نیز اتفاقی رخ دهد، بنابراین شرکتی که نرم‌افزار ثبت‌نام خودرو را ایجاد کرده است ملزم شد قبل از دور جدید ثبت‌نام خودرو، گواهی امنیت نرم‌افزاری را دریافت کند و به عبارتی مجوزهای امنیتی را داشته باشد تا احیاناً مشکلی ایجاد نشود.

وی افزود: هیچگونه اختلال امنیتی در سامانه تخصیص یکپارچه خودرو وجود نداشته است و اقدام ما برای الزام کسب مجوزهای امنیتی با توجه به نگرانی از حملات سایبری بوده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه به غیر از خودرو قرار است واردات چه کالاهایی آزاد شود؟ گفت: معیارهای آن مصوب شده و به زودی کالاهایی که قرار است واردات آن آزاد شود نیز مشخص می‌شود.

وی اظهار داشت: برای این کار دو مرحله وجود داشت یکی اینکه کالاهایی که نباید واردات آن وارد شود مشخص شود و بر مبنای آن معیار کالاهای وارداتی نیز مشخص خواهد شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت  همچنین در مورد قیمت تمام‌شده خودرو بیان داشت: در برخی خودروها قیمتی که تولیدکننده عرضه می‌کند پایین‌تر از قیمت تمام‌شده است بنابراین وقتی قیمت تمام‌شده کاهش می‌یابد زیان خودروساز در عرضه کاهش می‌یابد و عملاً خودروساز به افزایش تولید و عرضه تشویق می‌شود.

فاطمی‌ امین افزود: در سال گذشته قیمت تمام‌شده برخی خودروها برای خودروسازان بالاتر از قیمت فروش بود اما اکنون با توجه به افزایش تولید و 5 مسیر برای کاهش قیمت تمام شده، قیمت تمام‌شده خودرو برای خودروساز در حال کاهش است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در زمینه تامین مواد اولیه واحدهای تولید از جمله فولاد مشکلات حل شده است و اکنون با توجه به سازوکارها در بورس کالا هیچ واحد تولید فولاد در جهت تامین ورق فولاد متوقف نمی‌شود. 

* احتمال تعیین تکلیف آئین‌نامه واردات خودرو در جلسه فردای هیات دولت

فاطمی امین بیان داشت: آئین‌نامه واردات خودرو تهیه شده و در دستور کار دولت قرار دارد و فکر می‌کنم که در جلسه فردا هیات دولت آیین‌نامه آن مصوب شود. 

وی در مورد حذف قرعه‌کشی خودرو بیان داشت: در سال 1401 قرعه‌کشی خودرو به‌تدریج حذف خواهد شد و برای دستیابی به این مهم 3 اقدام باید انجام شود که اولین کار ارتقا تولید است. مشکل ما در قرعه‌کشی خودرو عدم تناسب بین عرضه و تقاضا است، بیش از 1.5 میلیون تقاضا برای خودرو وجود دارد اما سال گذشته 900 هزار خودرو تولید شد که طبیعتا شکاف 600 هزار دستگاه خودرو بازار را بهم می‌ریزد، بنابراین اول اقدام افزایش تولید است که خوشبختانه تولید بسیار خوب است و در سه ماه اول امسال نسبت به سه ماه ابتدای سال گذشته در این زمینه رشد قابل توجهی داشتیم. 

فاطمی امین با تاکید بر اینکه تولید خودرو به ثبات رسیده است، گفت: هم خودرو در حال تولید است و هم خودروی ناقص تولید نمی‌شود.

وی بیان داشت: براساس برنامه‌ای که از خودروسازان دریافت شده امسال 1.5 میلیون دستگاه خودرو تولید خواهد شد که در بهار امسال 98 درصد آن محقق شده است. از آنجا که خودروهای تولیدی در طول سال وارد بازار می‌شود،  بنابراین هر چقدر به جلو حرکت کنیم و به پایان سال نزدیک شویم خودروی بیشتری تولید می‌شود و شکاف بین عرضه و تقاضا کمتر می‌شود.

فاطمی امین بیان داشت: تولید خودروی 206 امسال بیشتر در برنامه قرار داشت. خودرو تارا سال گذشته کمتر از 20 هزار دستگاه تولید شد اما برنامه امسال تولید 80 هزار دستگاه از این نوع خودرو است برای تولید خودرو شاهین نیز برنامه آن است که امسال 4 برابر نسبت به سال گذشته بیشتر تولید شود. 

وی بیان داشت: محور دوم برای تامین تقاضا واردات خودرو است که همانطور که اشاره شد آئین‌نامه آن طراحی شده است و امیدوارم که بزودی در دولت مصوب شود. 

فاطمی امین بیان داشت: در آیین نامه واردات خودرو چند قید وجود دارد که نخستین آن وجود خدمات پس از فروش برای خودروهای وارداتی است و قید دیگر که مصوبه مجلس نیز بود لزوم انتقال فناوری است و در آئین‌نامه واردات خودرو هیچ قیدی مبنی بر اینکه وارد کننده خودرو حتما باید خودروساز باشد وجود ندارد. 

وی اظهار داشت: کاربرد بورس کالا بیشتر برای عرضه کالاهایی مانند پتروشیمی‌ها، گندم، فولاد، ذرت و غیره است در هیچ جای دنیا خودرو در بورس کالا عرضه نمی‌شود البته ساز و کار قابل توجهی برای عرضه خودرو دارد و مطالعاتی انجام شده است و اگرچه بورس کالا برای عرضه خودرو نیست اما ساز و کارهایی دارد که می‌توان برای عرضه خودرو از آن استفاده کرد و لذا در وزارت صمت در حال بررسی است. 

* مخالفت عرضه خودرو در بورس کالا نیستم

فاطمی امین بیان داشت: مخالف عرضه خودرو در بورس کالا نیستم اما باید قواعدی وجود داشته باشد تا کار به صورت درست و اصولی انجام شود، در عرضه اخیر کار به درستی انجام نشد و بنابراین از بورس کالا خواستیم تا عرضه را متوقف کند. 

وی افزود: ما در سنوات گذشته باید سالانه 3 هزار مگاوات در صنعت برق سرمایه‌گذاری می‌کردیم که این کار انجام نشد، طبیعتا یک کسری برق وجود دارد و کاری که امسال با وزارت نیرو انجام شد این است که قطعی برق با کمترین زیان و کمترین آسیب به شهرک‌های صنعتی وارد شود و بنا بر این است که قطع برق شهرک صنعتی در یک روز هفته صورت گیرد. 

فاطمی امین بیان داشت: مساله قطعی برق مشکل در صنعت سیمان ایجاد کرد و قیمت هر پاک سیمان به طور کاذب افزایش یافت اما با تامین برق واحدها اکنون قیمت سیمان از 43 هزار تومان به 36 هزار تومان کاهش یافته است. 

وی افزود: در سال جاری کار ویژه ای در خصوص تولید برق نمی‌توان انجام داد اما در میان مدت و بلند مدت باید اقداماتی را انجام داد و احداث بیش از 12 هزار مگاوات نیروگاه از سوی واحدهای صنعتی و معدنی آغاز شده است. 

وی همچنین درباره اعتراض برخی اعضای زنجیره فولاد به قیمت‌های تعیین شده بیان داشت: اکثر ضرایب قیمتی در بورس کالا تعیین می‌شود، با این حال با بورس کالا مذاکراتی انجام شده تا قیمت‌ها و ضرایب به صورت دقیق‌تر تعیین شود. 

وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره پیش‌بینی رشد اقتصادی که آذرماه سال گذشته انجام شود، گفت: این پیش‌بینی از محل فعال کردن ظرفیت‌های خالی اعلام شد اما در ادامه شاهد بودیم قیمت‌های جهانی و همچنین قیمت‌های داخلی تغییر داشته اما با این وجود در تلاش هستیم با احیای ظرفیت‌های خالی واحدها و کارخانجات تا حدود زیادی این رشد محقق شود. 

وی افزود: در هفت‌ ماهه پایان سال گذشته یک‌هزار و 300 واحد صنعتی نیمه فعال و راکد فعال شدند. حداقل 50 درصد از واحدهای راکد در صورت تامین مواد اولیه، سرمایه در گردش و بازار قابل فعال شدن است. 

فاطمی امین اظهار داشت: مالیات بخش دیگری از مشکلات واحدهای راکد است که در این زمینه مصوبه خوبی گرفته شده و به تازگی مصوب شده واحدها و شرکت‌هایی که بدهی مالیاتی شان در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید مصوب شود بدهی‌ آنها تا 60 ماه قابل تقسیط است. 

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول