اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  تحلیل بین الملل

لاپید؛ نخست‌وزیری در میانه‌ ناامنی و بی‌ثباتی

«یائیر لاپید» در حالی مسؤولیت پیشبرد امور کابینه رژیم صهیونیستی را عهده‌دار شده که تل‌آویو با ناامنی‌ها و بی‌ثباتی‌هایی در سطح داخلی و همچنین چالش‌هایی در روابط خارجی مواجه است.

لاپید؛ نخست‌وزیری  در میانه‌ ناامنی و بی‌ثباتی

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «یائیر لاپید» وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی در حالی جایگزین «نفتالی بنت» و به عنوان نخست‌وزیر پیشبرد امور انتخاب شد که رژیم صهیونیستی با چالش‌ها و بی‌ثباتی‌هایی مواجه است. لاپید باید تلاش کند تا  چهار ماه دیگر که موعد انتخابات کنست است، به پرونده‌هایی نظیر پیگیری وضعیت اسرای صهیونیست، مهار تورم و گرانی در سرزمین‌های اشغالی، رسیدگی به تنش‌های سیاسی با مخالفان، در راس آن‌ها «بنیامین نتانیاهو» و همچنین مدیریت مسائل مربوط به سفر «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا به سرزمین‌های اشغالی است.

نگاه اجمالی

  • بعد از ماه‌ها رقابت بین نتانیاهو و لاپید، سرانجام کنست منحل و لاپید موفق شد تا امور کابینه ضعیف بنت را برای چهار ماه آینده به پیش ببرد.
  • برگزاری پنجمین انتخابات در سرزمین‌های اشغالی طی کمتر از چهار سال، نشان‌دهنده عمق ضعف‌های ساختاری و روند کابینه‌سازی تل‌آویو از ابتدا تا هم‌اکنون است.
  • بازکردن پرونده اسرای صهیونیست در وزارت جنگ رژیم صهیونیستی و عدم انتقال به مقر رسمی نخست‌وزیر توسط لاپید نشان داد که دغدغه‌های امنیتی او تا چه حد جدی‌تر هستند.
  • امیدواری لاپید به سفر رئیس‌جمهور آمریکا و انتظار کمک به وضعیت تل‌آویو طی این سفر از حد واقعی فراتر هستند و بایدن در برخی حوزه‌ها توان یاری‌دادن ندارد.
  • لاپید طی این چهار ماه کوتاه و پرفشار باید عادی‌سازی روابط با ریاض را پیش ببرد، تورم و گرانی را مهار کند و از همه مهم‌تر با ناامنی‌های گسترده در میدان‌های واقعی و سایبری مقابله کند.

ارزیابی وضعیت

تل‌آویو برای ماه‌ها شاهد افزایش تنش‌های سیاسی بین مقامات و احزاب صهیونیست بود؛ تنشی که بازیگران اصلی‌اش بنیامین نتانیاهو و یائیر لاپید بودند و عرصه رقابت خود را به سمت کنست [پارلمان رژیم صهیونیستی] هدایت کردند. نتانیاهو به عنوان رهبر مخالفان، کابینه شکست‌خورده نفتالی بنت را تا مرز سقوط برد و در سودای نخست وزیری مجدد بود؛ امید نخست‌وزیر اسبق آن بود که کابینه‌ای جایگزین کابینه بنت تشکیل دهد تا کار به انتخابات جدید نکشد. در مقابل، لاپید اما به عنوان متحد ائتلاف حکومتی در کنست و مرد شماره دو کابینه، تمام تلاش خود را به کار گرفت تا پارلمان را منحل و کابینه‌ای را که قرار بود به صورت چرخشی با بنت اداره کنند، تا چند ماه سر پا نگه دارد.

سرانجام و به لطف رایزنی‌ها، تلاش‌ها و گفت‌وگوهای لاپید با برخی نمایندگان کنست، قانون انحلال پارلمان در دستورکار قرار گرفت؛ امری که امیدها برای نخست‌وزیری مجدد نتانیاهو را ضعیف‌تر کرد. انتظارها به سر آمد و ظهر روز پنجشنبه رسانه‌های عبری گزارش دادند که اعضای پارلمان رژیم صهیونیستی، به انحلال این پارلمان رأی مثبت دادند. نمایندگان صهیونیست در قرائت دوم و سوم با انحلال کنست موافقت کردند و یائیر لاپید به عنوان نخست‌وزیر پیشبرد امور در اراضی اشغالی انتخاب شد. او قرار است تا اول ماه نوامبر (دهم آبان ماه) که به عنوان زمان برگزاری انتخابات سراسری در فلسطین اشغالی تعیین شده، امور کابینه را به پیش ببرد.

لاپید، باید از ابتدای کارش تا آینده‌ای نامعلوم این کابینه‌ی کم‌رمق و رژیمِ تحت فشار بحران‌ها را مدیریت کند. مراسم تبادل منصب بین بنت و لاپید، شب‌هنگام و در دفتر نخست‌وزیر این رژیم، بدون حضور خبرنگاران برگزار شد. نخست‌وزیر پیشبرد امور تل‌آویو صبح روز بعدش (جمعه) بدون هیچ تشریفات و مقدماتی کار خود را با بررسی وضعیت پرونده اسرا و مفقودین صهیونیست آغاز کرد. نشستی که در مقر وزارت جنگ رژیم صهیونیستی برگزار شد تا نشان دهند ناامنی مهم‌ترین و اصلی‌ترین دغدغه‌ی تمام نخست‌وزیران تل‌آویو است؛ اولین گفت‌وگوی رسمی لاپید هم با «رونین بار» رئیس سازمان اطلاعات و امنیت داخلی رژیم صهیونیستی (شاباک) بود.

این در حالی است که جنبش مقاومت اسلامی «حماس» در فلسطین چند روز قبل از نخست‌وزیری لاپید با هدیه‌ای امنیتی و روانی به پیشواز او رفت. حماس با انتشار تصاویری از نظامی اسیر صهیونیست، پرونده راکد تبادل اسرا را به جریان انداخت و باعث توسل تل‌آویو به مصر برای میانجی‌گری در این موضوع شد. موضوعی که لاپید را در اولین روز مسئولیت به وزارت جنگ کشاند تا از مقامات نظامی‌اش چاره‌جویی کند. البته پرونده اسرای صهیونیست تنها چالش لاپید نیست و نخست‌وزیر پیشبرد امور رژیم صهیونیستی با مسائلی همچون مهار تورم و مشکلات اقتصادی در سرزمین‌های اشغالی و همچنین کنترل ناامنی‌ها در شهرک‌های صهیونیست‌نشین مواجه است.

تصویر منتشرشده توسط حماس از اسیر صهیونیست

به نظر می‌رسد ترس از ناامنی‌ها برای لاپید بیشتر از بنت باشد؛ چرا که منابع رسانه‌ای رژیم صهیونیستی از جمله شبکه ۱۳ رژیم صهیونیستی، دو روز قبل از تصویب قانون انحلال کنست (سه‌شنبه) اعلام کرده بودند که انتظار می‌رود نخست‌وزیر جدید محل سکونت خود را به مقر رسمی در «بالفور» [قدس اشغالی] انتقال ندهد و به ساختمان موقتی که قبلاً محافظان نتانیاهو نخست‌وزیر سابق از آن استفاده می‌کردند، برود. لاپید در همین وضعیت، منتظر استقبال از جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکاست و امیدوار است که بتواند پیوند عمیق روابط تل‌آویو-واشنگتن را قوی‌تر کند. بایدن هم برای اثبات حمایتش از کابینه فعلی تل‌آویو همچنان برنامه سفرش به سرزمین‌های اشغالی را در برنامه دارد.

مقامات تل‌آویو و واشنگتن به طور هماهنگ اذعان دارند که سفر بایدن متضمن اهداف و برنامه‌های منطقه‌ای در راستای ادغام رژیم صهیونیستی به ائتلافی امنیتی-نظامی با کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس است. فراتر از این صهیونیست‌ها امیدوارند که با دیدار بایدن و «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی منجر به عادی‌سازی روابط‌شان با عربستان سعودی شود؛ آن‌ها در این بین نیاز واشنگتن و غرب به افزایش تولید نفت کشورهای عربی و پرونده‌های دیگر موردنظر بایدن را مدنظر دارند. آن‌ها حتی قبل از آمدن بایدن دست به کار شده‌ و رسیدگی به دغدغه‌های امنیتی خود در منطقه را آغاز کردند. پروازهای ریاض-تل‌آویو به خبر عادی رسانه‌های عبری-عربی تبدیل  و چیدنِ رادار توسط رژیم صهیونیستی در کشورهای منطقه نیز به اخبار  غرب‌آسیا اضافه شده است. حالا باید منتظر بود و دید که لاپید با حمایت بایدن، خواهد توانست رویای تاریخی امنیت و ثبات جست‌وجوشده توسط صهیونیسم را محقق کند یا به اسلافش خواهد پیوست؟

دورنما

با وجود آن‌که این بار احزاب متحد با ائتلاف حکومتی توانستند کابینه ضعیف بنت را با انحلال کنست و آماده‌شدن برای برگزاری انتخابات زودهنگام نجات دهند اما این برای معضلات سیاست ساختگیِ تل‌آویو، مُسکنی بیش نیست. برگزاری پنج دوره انتخابات در عرض کمتر از چهارسال، نشان‌دهنده عمق شکاف‌های سیاسی و ضعف روندهای حکومتی در رژیم صهیونیستی است. بسیاری از رسانه‌ها و مقامات و سیاسیون پیشین تل‌آویو از این وضعیت ناامید شده و هیچ کابینه‌ی قوی‌ای را برای تل‌آویو در آینده متصور نیستند. «اسحاق هرتزوگ» رئیس رژیم صهیونیستی در دیدار با نخست‌وزیر این رژیم اذعان کرد که برگزاری انتخابات‌ متعدد کنست، برای اسرائیل ناسالم و مُضر است. در راستای همین موضوع، «ایهود اولمرت» نخست‌وزیر اسبق رژیم صهیونیستی اذغان کرد که انتخابات آتی در سرزمین‌های اشغالی تغییر خاصی را رقم نخواهد زد.

در خصوص مسائل و چالش‌های مربوط به حوزه‌های اقتصادی، امنیتی و عادی‌سازی نیز باید گفت که عبور از بحران‌ها، تنها به وجود نخست‌وزیر مربوط نمی‌شود و بسیاری از مشکلاتی که امروزه متصاعد شده و دامن تل‌آویو را گرفته‌اند، از بدو تاسیس با آن بوده‌اند. ناامنی‌های گسترده و عملیات‌های شهادت‌طلبانه که آسایش شهرک‌نشینان و نظامیان صهیونیست را از بین برده‌اند، همیشه وجود داشته‌اند اما هم‌اکنون تشدید شده‌اند. درباره مسائل اقتصادی نیز باید گفت حل مشکلات این حوزه نیازمند زمان و برنامه‌ریزی‌های تخصصی است؛ امری که قطعا با سفرهای تجاریِ نمایشی توسط تجار صهیونیست به کشورهای عربی رخ نمی‌دهد، آن هم سفرهایی که در اصل منافعی سیاسی را جست‌وجو می‌کنند.عادی‌سازی روابط تل‌آویو-ریاض نیز موضوعی است که اول از همه به ملاحظات سیاسی خاندان سعودی بازمی‌گردد. 

انتهای پیام/ ت 52

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول