اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

«عصر جدید» پای‌کار مباهله آمد/ ارسال بیش از 600 اثر به جشنواره

علی انسانی با اشاره به اینکه روز مباهله باوجود عظمت و بزرگی، مغفول مانده بود، گفت: امسال برای تکریم این روز برنامه‌های متعددی در سطح کشور به خصوص شبکه‌های تلویزیونی داریم که یکی از آنها پرداختن برنامه عصر جدید به این موضوع است.

«عصر جدید» پای‌کار مباهله آمد/ ارسال بیش از 600 اثر به جشنواره

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و حوزه فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس، نشست خبری سومین دوره جشنواره ادبی مباهله صبح امروز شنبه ۱۱ تیرماه با حضور علی انسانی مداح اهل بیت (ع) و دبیر علمی این جشنواره، محمود حبیبی کسبی شاعر آیینی و دبیر اجرایی جشنواره و علی داوودی مدیر دفتر شعر حوزه هنری برگزار شد.

ماجرای نزول آیه مباهله

علی انسانی مداح اهل بیت (ع) در این نشست با اشاره به آیه مباهله در قرآن اظهار داشت: در آیه ۶۱ سوره آل عمران خداوند به واقعه مباهله پرداخته است که این آیه، زمانی نازل شد که پیامبر (ص) در اوج شهرت و اسلام در اوج عظمت ما بود. پیامبر (ص) به پادشاهان و حکومت‌های دیگر نامه نوشتند که به اسلام گرایش پیدا کنند. برخی بعد از این نامه ایمان آوردند، اما مسیحیان نجران ایمان نیاوردند و گفتند خدای ما مسیح است.

وی افزود: سال‌ها بحث و جدل وجود داشت تا اینکه این آیه نازل شد و پیامبر(ص) به آنها فرمود: بچه‌ها، زن‌ها و نفس خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بیاورید تا مباهله کنیم. مسیحیان نجران در حوالی کوه احد لشکرکشی کردند و منتظر بودند که پیامبر هم با لشکر خود حضور پیدا کند. در این زمان پیامبر (ص) با یک فرزند در دست و یک فرزند در آغوش و بانویی که پشت سر او و مردی که پشت سر این بانو حضور داشت، در آن جمع حاضر شد. آیت‌الله وحید خراسانی می‌فرماید: دلیل آنکه امیر‌المؤمنین پشت سر حضرت زهرا (س) حرکت می‌کرد به دلیل این بود که نشان دهد خط ارتباط نبوت و امامت، ایشان است.

مسیحیان نجران جزیه را پذیرفتند

انسانی افزود: مباهله، عدل غدیر است، در روز غدیر دو معصوم حضور داشت، اما در روز مباهله پنج معصوم حضور داشت. یکی از اسقف‌ها به نام ابوحارث به اسقف‌های دیگر گفت که اگر پیامبر (ص) نفرین کند یک نفر مسیحی روی زمین نخواهد ماند، بنابراین آنها جزیه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ قبول کردند.

تلاش «عصر جدید» برای تکریم و احیای روز مباهله

این شاعر و مداح اهل بیت (ع) با اشاره به اینکه روز مباهله با این عظمت مغفول مانده بود، تصریح کرد: ۵-۴ سال است که نهضتی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ راه‌اندازی کردیم تا از این عظمت گفته شود. امسال الحمدالله شبکه‌های تلویزیونی به خصوص برنامه عصر جدید، علما و بزرگان همراهی بسیار خوبی داشتند و جشن مباهله در شهرهای متعددی به همراه تبلیغات محیطی بسیار برگزار خواهد شد.

وی در پایان سخنان خود افزود: در ماه ذیالحجه مناسبت‌های دیگری مانند ازدواج حضرت زهرا (س)، نزول سوره هل اتی، خاتم‌بخشی، ماجرای حدیث کساء و... هم وجود دارد که می‌توان به آنها هم پرداخت.

ارسال بیش از ۶۰۰ اثر به دبیرخانه جشنواره مباهله

محمود حبیبی کسبی دبیر اجرایی این جشنواره نیز در این نشست اظهار داشت: دوره اول این جشنواره ۴ سال پیش برگزار شد و دوره دوم در ایام کرونا به صورت محدود و تنها با معرفی نفرات برتر برگزار شد. ان‌شاءالله امسال دوره سوم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ با فروکش کردن کرونا پررونق‌تر برگزار می‌کنیم و اختتامیه نیز به صورت حضوری خواهد بود.

تمدید فراخوان جشنواره تا ۱۷ تیرماه

وی با اشاره به اینکه فراخوان جشنواره ۴۵ روز پیش اعلام شد و تا پانزدهم تیرماه نیز ادامه خواهد داشت، گفت: فراخوان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تا پایان هفته یعنی هفدهم تیرماه تمدید خواهیم کرد تا ان‌شاءالله علاقه‌مندان بتوانند آثار خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ارسال کنند. تاکنون بیش از ۶۰۰ اثر به کنگره رسیده است.

حبیبی کسبی با اشاره به قالب‌های در نظر گرفته شده برای جشنواره گفت: این جشنواره در سه بخش منظوم یا همان ادبیات کلاسیک، شعر نو و نثر ادبی برگزار می‌شود که علاقه‌مندان صرفاً باید آثار را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از طریق پست الکترونیک به دبیرخانه ارسال کنند. در روز اختتامیه نیز که یک روز قبل از مباهله و یا مصادف با همان روز یعنی دوم مردادماه برگزار خواهد شد، از پنج نفر از برگزیدگان تشکیل خواهد شد.

۵ برگزیده در روز اختتامیه تجلیل می‌شوند

وی با اشاره به اینکه تاکنون ۷۰ درصد آثار رسیده در بخش شعر کلاسیک بوده است، گفت: پنج نفر برگزیده از میان آثار تمامی این سه بخش انتخاب می‌شود که پیش‌بینی می‌کنیم افراد بیشتری از حوزه شعر کلاسیک باشند.

دبیر اجرایی سومین دوره جشنواره مباهله در پایان سخنان خود با اشاره به اینکه امسال آثار برگزیده سه دوره جشنواره در قالب یک مجلد منتشر خواهد شد، اظهار داشت: موضوعاتی مانند شعر عاشورایی، غدیر، نبوی، رضوی و مبعث در طول تاریخ مدنظر شاعران بوده است و آثار متعددی در این زمینه تولید شده است، اما در زمینه مباهله که سند مستندی برای اهل بیت (ع) در قرآن است، آثار آنچنانی نداریم.

وظیفه حوزه هنری حمایت و ترویج برنامه‌هایی مانند جشنواره مباهله است

علی داودی مسئول دفتر شعر حوزه هنری نیز در این نشست با اشاره به اینکه اهل بیت (ع) به شعر و شاعران بر اساس تاریخ توجه بسیاری داشتند گفت: بحث جشن و شادی در مناسبت‌های ما کمتر مورد توجه بوده است، تا جایی که برخی حتی تصور می‌کردند توجه به عزا در مناسبت‌ها بیشتر است. در صورتی که این طور نیست، یکی از روزهای مغفول در مناسبت‌های ما روز مباهله است که چند سالی است به همت استاد انسانی نهضتی برای تکریم این روز به راه افتاده است و این جشنواره نیز در همین راستا برگزار می‌شود.

وی افزود: وظیفه حوزه هنری حمایت و ترویج چنین برنامه‌هایی است که امسال برای اولین بار پای کار این برنامه آمده‌ایم. این جشنواره‌ها و فراخوان‌ها مقدمه‌ای برای شکل‌گیری آثار بزرگ و فاخر در این موضوعات است.

داودی در پایان خاطرنشان کرد: برای محرم و غدیر آثار خوبی داریم که امیدواریم برای مباهله نیز آثار خوبی تولید شود.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول